• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4458 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۶ شهريور

درخواست امريكا از آلمان براي تحريم شهردار تهران

گروه اجتماعي| شهردار تهران بعد از اينكه دوشنبه شب گذشته در راس هياتي وارد وين شد و پس از شركت در اجلاس بين‌المللي رهبران شهرهاي جهان، با مديركل سازمان توسعه صنعتي ملل متحد (يونيدو) و برخي مسوولان محلي شهر وين ملاقت‌ها‌يي را داشت كه منجر به مذاكراتي براي همكاري‌هاي في‌مابين بين مديران شهري وين و تهران شد.

در يكي از اين ديدارها كه به دعوت مايكل لودويگ شهردار وين برگزار شد، شهردار وين تاكيد كرد: مسلما در مناسبات دو پايتخت ايران و اتريش، مشكلات روزمره مردم مدنظر است نه چالش‌هاي ايدئولوژيك و سياست‌هاي بين‌المللي! البته اين مساله مي‌تواند تكميلي براي ساير سياست‌ها باشد.

لودويگ با اشاره به اسناد و موافقتنامه‌هاي همكاري دو پايتخت تصريح كرد: همكاري درحوزه صنعت گردشگري، شهرهاي هوشمند و حل مشكلات شهري از جمله حمل و نقل عمومي و پسماند از جمله مواردي است كه در دستور كار دو طرف براي گسترش و توسعه همكاري‌ها وجود دارد.

پيروز حناچي، شهردار تهران هم در اين ديدار گفت: محدوديت‌هايي كه معمولا بين دولت‌ها وجود دارد بين نهادهاي عمومي، مردمي و سازمان‌هاي غيردولتي نيست و با توجه به سابقه همكاري‌هاي مشترك تهران و وين، درصدد گسترش و افزايش سطح همكاري‌ها در بخش‌هاي پسماند، هوشمندسازي و حمل و نقل عمومي هستيم.

 

خبر ناگهاني

بعد از اين جلسات و در حالي كه قرار بود، شهردار تهران در ادامه سفرش راهي برلين آلمان شود و با مديران شهري آن نيز ديدارهايي را داشته باشد، رييس مركز ارتباطات شهرداري تهران در توييتي، خبري را منتشر كرد كه در عرض چند ساعت نه‌تنها در رسانه‌هاي داخلي كه حتي در رسانه‌هاي بين‌المللي نيز انعكاس بسياري داشت. غلامحسين محمدي، در حساب توييتري خود مدعي شد كه سفير امريكا در آلمان در آستانه ورود حناچي به برلين خواستار تحريم او شده است .

اين خبر بلافاصله با واكنش‌هاي مختلفي از سوي برخي از اعضاي شوراي شهر و مديران شهري و البته فعالان سياسي روبه‌رو شد. اولين واكنش به اين خبر را مجيد فراهاني، رييس كميته برنامه و بودجه شوراي شهر داشت كه در توييتر خود نوشت: «درخواست تحريم شهردار تهران به عنوان مديري غيردولتي از سوي سفير امريكا در آلمان كه اساسا در تاريخ بي‌سابقه است، نشانه روشني از بي‌قانوني، سراسيمگي و پريشاني مدعيان منزوي آزادي در دنياست كه منطق ملت ايران و شنيدن صداي آنان را سنگي بر شيشه عمر گردن‌كلفتي‌هاي خود مي‌دانند.»

زهرا نژادبهرام، عضو هيات رييسه شوراي شهر تهران نيز در گفت‌وگو با «اعتماد» اين پيشنهاد عجيب سفير امريكا را ناشي از اشتباه محاسباتي آنها خواند و گفت: اين واكنش امريكا در مواجهه با سفر شهردار تهران به اروپا، ناشي از سياست تلاش براي تنگ كردن فضاي ديپلماتيك ايران است. براساس اين سياست امريكا تمام تلاش خود را براي محدود كردن فضاي ديپلماتيك بين ايران و جهان به همراه افزايش فشارهاي اقتصادي به ايران به كار مي‌برد تا ايران را مجبور به تن دادن به خواست‌هاي آنها كند، غافل از اينكه اين سياست ناشي از يك اشتباه محاسباتي است .

او در توضيح اين استدلال گفت: واقعيت اين است كه فضاي بين‌المللي امروز، فضاي دهه‌هاي 70 – 80 نيست كه با اين‌گونه اقدامات بخواهند كشوري را به زانو درآورند. امروز در كنار ديپلماسي قوي كشورمان در دنيا، ديپلماسي شهري پايتخت‌مان نيز در وضعيت بسيار مطلوبي قرار دارد و اتفاقا براي همين هم هست كه امريكا تلاش مي‌كند تا ما را از اين ظرفيت ديپلماتيك شهري نيز محروم كند.

او با اشاره به تصور امريكايي‌ها در مورد حضور مسوولان ايراني در كشورهاي اروپايي و مذاكرات آنها گفت: تصور آنها اين است كه جلسات رودررو و حضوري بين مسوولان ايراني با مسوولان ساير شهرهاي بزرگ مي‌تواند باعث كمرنگ شدن تحريم‌ها شود و شكست تلاش‌هاي آنها براي تحت فشار قرار دادن ايران خواهد شد در حالي كه امروز راه‌هاي بسياري براي ارتباط و اظهارنظر موثر مديران وجود دارد. كمااينكه دكتر ظريف نيز از شروع مذاكرات برجام تا به نتيجه رسيدن آن و در مسير پرپيچ و خمي كه طي شد بارها با توييت‌هاي خود به اظهارات طرف مقابل واكنش نشان داد و حتي باعث شد تا زير فشار افكار عمومي جهان، امريكا رفتار ديپلماتيك خود در برابر ايران را تغيير دهد.

اين عضو شوراي شهر تهران با ذكر اينكه البته منكر تاثير فشارها نيستيم در مورد حضور شهردار تهران در اروپا نيز گفت: پيروز حناچي امروز به عنوان نماينده ايران در اروپا حضور دارد و مسلما از تمامي ظرفيت‌هاي ديپلماتيك خود و شهر تهران و در قالب مذاكره‌كننده‌اي فعال و صاحب‌نظر استفاده خواهد كرد.

نژادبهرام در بخش ديگري از سخنان خود با تاكيد بر اينكه امريكا برخلاف ادعاهاي خود، قواعد بين‌الملل و ديپلماتيك را زير پا گذاشته است، گفت: امريكا تاكنون بارها در مواجهه با ظريف و ساير مسوولان ايراني، طعم شكست ديپلماتيك را چشيده است. بنابراين امريكا مطمئن باشد كه اين ‌بار هم سياست تحريم شهردار تهران با شكست مواجه خواهد شد. كمااينكه ديروز شهردار تهران رسما وارد برلين آلمان و اتفاقا با استقبال خوبي هم از سوي شهردار و همتايان شهري خود در پايتخت آلمان روبه‌رو شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون