• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4459 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۷ شهريور

محمد عطريانفر، عضو شوراي مركزي كارگزاران سازندگي

انتخابات و اصلاحاتي كه دور نيست

1- آيا سياست‌ورزي ممكن است؟ آري

سياست‌ورزي نيز مشي و روندي است كه قرار است ما را به يك ارتقا و منزلت اجتماعي و به عبارت ديگر همان زندگي «هر روز بهتر از ديروز» برساند. به باور من بايد اين سياست‌ورزي در مسير اصلاح‌طلبي به كار بسته شود و ما را به آن نقطه برساند.

 

2- آيا اصلاح‌طلبي در ايران ممكن است؟ آري

هر گاه صحبت‌ از اصلاح‌طلبي و اصلاح‌گرايي مطرح مي‌شود، ذهن ما بيشتر از آنكه در امر اصلاح‌طلبي و اصلاح‌گرايي، متمركز حاكميت نظام شود بايد متوجه ذهن طبقه متوسط باشد. به عبارت ديگر اصلاح‌طلبي در ذهن طبقه متوسط جامعه توسعه و وزن نيرومندي پيدا كرده است.

در حقيقت اين روند اصلاح‌طلبي را بايد در جامعه توصيف كرد، روندي كه بخشي از مطالبات جامعه است. حال وقتي چنين سوالي مطرح مي‌شود كه آيا اساسا اصلاح‌طلبي در جامعه امكان‌پذير است، طرح اين سوال مي‌تواند از آن جهت باشد كه اين ذهن پرسشگر معطوف به اصلاح‌طلبي آمرانه
است.

اين درحالي است كه وزن اصلاح‌طلبي كه برخاسته و برگرفته از جامعه ايراني است و اين جامعه منبع و منشأ آن است همچنان بالنده است و وقتي ذهن به اين سوال مي‌رسد براي اين است كه نهادهاي قدرت به نوعي در فرآيند زندگي مردم به ‌ويژه در بخش مردم‌سالاري مشكلاتي را ايجاد مي‌كنند كه اين تصور و اين علامت سوال شكل مي‌گيرد كه آيا اساسا اصلاح‌طلبي مي‌تواند در جامعه ما محقق شود و جنبه عملي به خود بگيرد.

به نظرم بايد اين باور را در خود تقويت كنيم از اين امر قطعي كه جزو خواست ملي است نبايد مايوس شويم و بايد به سمت رفع موانع قدم ‌برداريم.

 

3- آيا انتخابات در ايران ممكن است؟ آري

انتخابات به عنوان يكي از مهم‌ترين و اصلي‌ترين ركن دموكراسي از زمان امام(ره) در كشور ما شكل گرفت و تا حدودي نهادينه شد. در طول اين‌ سال‌ها دست‌اندازها و بن‌بست‌هاي بسياري بر سر راه انتخابات قابل اعتماد قرار گرفت كه با وجود همه ‌آنها باور من اين است كه ما مي‌توانيم يك انتخابات واقعي داشته‌ باشيم.

البته اين صحبت‌ به معناي اين‌ نيست كه در اين مسير هيچ مشكلي نخواهيم داشت؛ بلكه برعكس معتقدم براي رسيدن به اين نقطه احتمالا با يك‌ سري مشكلات روبه‌رو باشيم كه البته اين مشكلات بيشتر به نهادهاي اجرايي و نظارتي بازمي‌گردد كه لازم است با گفت‌وگو و مذاكره سازنده و اعتمادآفرين با اين نهادها بر بخشي از اين مشكلات و گرفتاري‌ها فائق بياييم.

طبيعي است كه اگر بتوانيم اين مشكلات را مرتفع كنيم، مي‌توانيم با اعتماد بيشتري به اين باور برسيم كه انتخابات يعني همان مهم‌ترين ركن دموكراسي در آينده به عنوان بهترين راه و تكيه‌گاه اصلي انتقال قدرت محسوب شود و با تحقق اين امر اعتماد مردم به اين فرآيند بيشتر شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون