• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4459 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۷ شهريور

آلمان در خانه مقابل هلند گلباران شد

وداع با روزهاي اقتدار

سامان سعادت

 

 

وقتي دقيقه 93 سرژ گنابري در موقعيت مشكوك به آفسايد و البته تك‌به‌تك با گلر هلند نتوانست دروازه لاله‌هاي نارنجي را بگشايد، هواداران حاضر در استاديوم وولك‌پارك شهر هامبورگ با مشت‌هاي گره‌ كرده او را مورد نكوهش قرار دادند. عصبانيت هواداران آلماني از اينكه مهاجم تيمشان نتوانست دروازه سيلسن را باز كند نبود چراكه با آن گل هم تيم‌شان قطعا بازي را واگذار مي‌كرد. چهره‌هاي برافروخته هواداران مانشافت در بازي جمعه ‌شب تيم‌شان مقابل هلند به اين خاطر بود كه آنها در حال تماشاي از بين رفتن آخرين سنگرهاي غرور تيم كشورشان بودند. براي آلماني‌ها باخت براي اولين ‌بار با 4 گل مقابل رقيب كه نه، دشمن ديرينه در خاك خودي به نوعي وداع با اقتدار محسوب مي‌شد. وداع با جمله «فوتبال بازي ساده‌اي است، 22 نفر دنبال توپ مي‌دوند و در نهايت آلمان برنده مي‌شود» بود.

آلمان در 3 بازي قبلي خود در انتخابي يورو 2020 مقابل همين هلند در خانه حريف با نتيجه 3 بر 2، مقابل بلاروس با نتيجه 4 بر صفر و مقابل استوني با 8 گل به پيروزي رسيده بود. اين روند بعد از حذف در دور گروهي جام جهاني و حذف از مسابقات ليگ ملت‌هاي اروپا نشان مي‌داد كه آلمان دوران پوست‌اندازي را تقريبا پشت سر گذاشته و كم‌كم به روزهاي خوب بازمي‌گردد. اين طرز فكر تا دقيقه 59 بازي جمعه شب آنها مقابل هلند نيز برقرار بود. ژرمن‌ها با نتيجه يك بر صفر و با تك گل سرژ گنابري پيش بودند و بازي بدي هم از خودشان به نمايش نگذاشته بودند. اما در ابتداي يك‌سوم پاياني بازي، فرانكي دي‌يونگ موفق شد گل تساوي را وارد دروازه نوير كند. گلزني پديده جديد فوتبال هلند كه همين دو ماه پيش راهي بارسلونا شد علاوه بر اينكه تيمش را به بازي برگرداند، نشان داد ستاره‌هاي جديد فوتبال هلند به پختگي لازم هم رسيده‌اند.

بعد از گل اول هلند نظم تيمي آلمان به هم ريخت. فشار و پرس سنگين شاگردان رونالد كومان روي حريف، آنها را مدام به اشتباه وادار مي‌كرد. اين فشار در نهايت به ثمر نشست و جاناتان تاه، بازيكن جوان آلمان به اشتباه دروازه خودي را باز كرد. حالا در فاصله كمتر از 8 دقيقه اين هلند بود كه 3 امتياز را در جيب داشت. شاگردان يواخيم لو بعد از عقب افتادن دست به حملات همه‌ جانبه زدند تا بازي را به تساوي بكشانند. يك پنالتي نسبتا عجيب براي ميزبان آنها را به آرزويشان رساند. توني كروس موفق شد در دقيقه 73 ضربه پنالتي را به گل تبديل و بازي را مساوي كند. در حالي كه به نظر مي‌رسيد نتيجه مساوي، نتيجه قابل قبولي براي هر دو تيم باشد و با توجه به نزديك شدن بازي به لحظات پاياني ديگر شاهد ريسكي از سوي دو تيم نباشيم، لاله‌هاي نارنجي با آرايشي تهاجمي فشار خود را بيشتر و بيشتر كردند و 6 دقيقه بعد از دريافت گل تساوي با يك حركت تيمي عالي دروازه نوير را براي بار سوم فرو ريختند. دانيل مالن، بازيكن تعويضي هلندي‌ها اين گل را به ثمر رساند. آلمان در آستانه شكست در خاك خود بود ولي لااقل اين دلخوشي را داشت كه نتيجه‌اي مشابه بازي رفت رقم خورده. آلمان در بازي رفت موفق شده بود 3 بر 2 هلند را در آمستردام شكست دهد. در دقيقه 91 اما جورجينيو واينالدوم كه به اعتقاد بسياري از كارشناسان بهترين بازيكن زمين در بازي تيمش مقابل آلمان بود، روي يك ضد حمله تماشايي گل چهارم را به تور دروازه حريف دوخت. آلمان مقابل چشمان هوادارانش متلاشي شد. وقتي سرژ گنابري در دقيقه 93 نتوانست در موقعيت تك‌به‌تك دروازه هلند را باز كند، آلماني‌ها عصبانيت تلنبار شده در وجودشان در طول بازي را سر او خالي كردند.

رونالد كومان بعد از برد تاريخي تيمش گفت:«بازي بسيار خوبي بود و با شايستگي توانستيم به پيروزي برسيم. در اين ديدار به پيروزي رسيديم چراكه بهتر از حريف ظاهر شديم. آلمان در نيمه نخست زود به گل رسيد. آنها چند فرصت خوب گلزني ديگر را هم خلق كردند و مي‌توانستند در همان نيمه نخست كار ما را تمام كنند. نيمه دوم بازي متفاوتي را به نمايش گذاشتيم و توانستيم 4 گل به ثمر برسانيم. بين دو نيمه به بازيكنان گفتم كه آرامش خود را حفظ كنند. به آنها گفتم كه با آرامش به بازي تهاجمي رو بياورند و دليلي براي عجله كردن وجود ندارد. نيمه دوم بسيار خوب ظاهر شديم و با شايستگي به پيروزي رسيديم. آرامشي كه در تيم حاكم بود، باعث شد تا اين بازي خوب را به نمايش بگذاريم و در نهايت هم به پيروزي برسيم.»

يواخيم لو نيز بعد از چهارتايي شدن مقابل هلند با ابراز تاسف از باخت تيمش گفت اين نتيجه مقابل ايرلند شمالي جبران مي‌شود. معلوم نيست لو دقيقا منظورش از جبران شدن نتيجه چه بوده. بدون شك باخت مقابل هلند جز با پيروزي مقابل همين تيم جبران نخواهد شد. برد مقابل ايرلند تنها مي‌تواند آلمان را به انجام وظيفه اصلي‌اش كه همان صعود از گروهش است، نزديك كند. ايرلند شمالي هم‌اكنون در جدول با دو برد مقابل استوني و دو برد مقابل بلاروس صدرنشين است. ايرلند شمالي البته هنوز با آلمان و هلند كه مدعيان صعود از اين گروه هستند، بازي نكرده و دوشنبه شب بايد در خانه از آلمان زخم‌خورده پذيرايي كند. هلند نيز كه در مجموع 3 مسابقه در انتخابي يورو انجام داده، دو تا مقابل هلند و يكي مقابل بلاروس بايد روز دوشنبه در خانه استوني به ميدان برود.

در ميان انتقادات رسانه‌ها از لو و وضعيت آلمان، ماتياس سامر، بازيكن اسبق تيم ملي آلمان در مصاحبه‌اي با بيلد گفت كه اين نتيجه نمي‌تواند نشان‌دهنده پتانسيل فوتبال آلمان باشد و آينده فوتبال كشورش درخشان است. «وقتي در نظر مي‌گيريم چه بازيكنان خوب و جواني در تيم ملي بزرگسالان‌ داريم يا چه فوتباليست‌هاي به خصوص در تيم رده سني پايه توپ مي‌زنند، مي‌توانيم براي 7 تا 8 سال آينده آسوده‌خيال باشيم.» اظهارات سامر گرچه مي‌تواند در مقابل موج حملات به يواخيم لو بابت اين نتيجه نقش مسكن را بازي كند اما بدون شك نمي‌تواند از عصبانيت هواداران مانشافت كه تحقير تيمشان در خانه مقابل دشمن قديمي را تماشا كردند به اين زودي‌ها بكاهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون