• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4459 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۷ شهريور

هفتادوششمين دوره جشنواره فيلم ونيز

پولانسكي جايزه فيپرشي ونيز را دريافت كرد

بهار سرلك

 

 

فدراسيون بين‌المللي منتقدان فيلم (فيپرشي) جايزه خود را در بخش رقابتي هفتادوششمين دوره جشنواره جهاني فيلم ونيز به فيلم افتتاحيه اين دوره يعني «افسر و جاسوس» به كارگرداني رومن پولانسكي اهدا كرد. اين اثر كه عنوان اصلي آن «من متهم مي‌كنم» است، اقتباسي است از رماني به همين نام نوشته رابرت هريس كه فيلمنامه‌نويسي و اقتباس آن بر عهده پولانسكي و هريس بوده است. فيلم داستان واقعي ژرژ پيكارت، افسر ارتش فرانسوي و وزير جنگ در قرن نوزدهم را روايت مي‌كند كه سعي دارد حقايقي را درباره مستندات دستكاري‌شده‌اي كه آلفرد دريفوس، افسر يهودي‌تبار توپخانه كه در سال 1894 به خيانت محكوم شد، افشا كند.

همان‌طور كه انتظار مي‌رفت پولانسكي در مراسم نمايش و نشست خبري فيلمش حضور نداشت. «افسر و جاسوس» با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد هر چند ريويوهاي نشريه‌ها به دو دسته مخالف و موافق تقسيم شده است.

جايزه فدراسيون بين‌المللي منتقدان فيلم در بخش «افق‌ها» به درام اسپانيايي يا دومين ساخته تئو كورت، «سفيد بر سفيد» اهدا شد. وقايع اين تريلر سياسي در اوايل قرن بيستم روي مي‌دهد و سفر پدرو را، عكاسي كه به جزيره‌اي در جنوب شيلي به نام «سرزمين آتش» مي‌رود، شرح مي‌دهد. او براي عكاسي از مراسم عروسي ملاكي ثروتمند راهي آن جزيره مي‌شود. پدرو در آنجا مي‌فهمد عروس، تازه دوران كودكي را پشت سر گذاشته است. پدرو شيفته او مي‌شود كه البته اين شيفتگي به ماجراهاي ديگري منجر مي‌شود. جشنواره فيلم ونيز، قديمي‌ترين جشنواره فيلم جهان است كه در اين دوره هم طبق روال سال‌هاي گذشته اكران جهاني آثار كارگردانان بنامي همچون روي آندرسن، اوليويه آساياس، هيروكازو كورئيدا و بسياري ديگر را رقم زد. روي آندروسن، مولف سوئدي با فيلم 73 دقيقه‌اي «در باب بي‌پاياني» در اين جشنواره حضور داشت. او بار ديگر در اين فيلم به موضوع زندگي و مرگ پرداخته و راوي آن نقشي همچون شهرزاد «هزار و يك شب» را دارد و بيننده را از يك صحنه به صحنه‌اي ديگر در دوره جنگ هدايت مي‌كند.

فيلم علمي- تخيلي و ماجراجويانه «به سوي ستارگان» به كارگرداني جيمز‌گري و با بازي براد پيت و تامي لي جونز، داستان فضانوردي را دنبال مي‌كند كه آزمايش‌هاي پدرش حيات منظومه شمسي را به خطر انداخته است و او براي پيدا كردن پدرش به فضا سفر مي‌كند. فيلم «دندان شيري» داستان دختر نوجواني است كه شديدا مريض است و دلباخته موادفروش خرده‌پايي مي‌شود. اين نخستين تجربه كارگرداني فيلمساز استراليايي شانون مورفي است كه در بخش رقابتي و شانه به شانه بزرگان سينماي جهان حضور دارد. «ماجراي ازدواج» ساخته نوآه بامباك يكي از فيلم‌هاي اين دوره از جشنواره ونيز است كه بلافاصله پس از اكران به يكي از مدعيان كسب نامزدي در اسكار بدل شد. اين فيلم با بازي آدام درايور و اسكارلت جوهانسون روايت زوجي است كه در كشمكش طلاق گرفتن هستند و پاي اطرافيان‌شان هم به اين ماجرا كشيده مي‌شود.

جشنواره فيلم ونيز هفتم سپتامبر (ديروز) با اعلام برندگان اين دوره به كار خود پايان داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون