• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4459 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۷ شهريور

رافائل نادال به فينال يواس اوپن راه يافت

سلطان خاك در زمين سخت

بهرام سرگوسرايي

 

 

اگر رافائل نادال هم مثل جوكوويچ و فدرر و اوزاكا و اشلي و پليشكوا در مراحل ابتدايي يواس اوپن حذف شده بود، يكي از عجيب‌ترين اتفاقات تاريخ تنيس رقم مي‌خورد. اينكه هيچ يك از 3 شانس اول قهرماني مردان و 3 شانس اول قهرماني زنان در مسابقه فينال حضور نداشته باشند، اما رافائل نادال اسپانيايي، مرد شماره دو تنيس جهان توانست با برتري مقابل متئو برتيني از ايتاليا به فينال آخرين گرانداسلم سال راه پيدا كند. در واقع نادال اجازه نداد، تنيسور23 ساله ايتاليايي، كسي كه بهترين عنوان عمرش همين حضور در نيمه نهايي يواس اوپن است، به شگفتي‌سازي ادامه دهد و در غياب بزرگان خودش را تا فينال هم برساند. نادال در نيمه‌نهايي موفق شد در سه ست پياپي و با نتايج 7 بر 6، 6 بر 4 و 6 بر 1 حريفش را شكست دهد.

نادال كه به عنوان سلطان خاك رس در دنياي تنيس شناخته مي‌شود و بيشتر عناوينش را در زمين‌هاي خاكي به دست‌ آورده، 12 عنوان قهرماني در تنيس رولند گاروس فرانسه كه روي زمين‌هاي خاك رس برگزار مي‌شود، امسال مي‌تواند چهارمين قهرماني‌اش را در تنيس آزاد امريكا جشن بگيرد. رقابت‌هايي كه روي زمين سخت برگزار مي‌شود. اين تنيسور اسپانيايي تا پيش از اين چهار بار در مجموع خودش را به فينال يواس اوپن رسانده بود كه جز سال 2011 كه مقابل جوكوويچ شكست خورد، باقي فينال‌ها را با پيروزي پشت سر گذاشته بود. نادال در سال‌هاي 2010، 2013 و 2017 قهرماني يواس اوپن را به دست آورده بود. او همچنين يك قهرماني تنيس آزاد استراليا و دو قهرماني ويمبلدون را در كارنامه دارد.

اما حريف نادال در فينال يك تنيسور روس به نام دني مدودف است. مرد شماره 5 تنيس جهان كه هنوز هيچ قهرماني گرانداسلمي در كارنامه ندارد و در نيمه نهايي موفق شد گريگور دميتروف از بلغارستان را شكست دهد. مدودف در اين مسابقه با نتيجه 3 بر صفر به پيروزي رسيد و براي نخستين‌بار راهي فينال شد. دميتروف همان كسي است كه راجر فدرر را از گردونه مسابقات كنار زده بود. مي‌توان گفت مدودف كسي است كه در رقابت‌هاي امسال موفق شده تنيسورهايي كه جوكوويچ و فدرر را حذف كرده بودند، شكست دهد. او در يك‌چهارم هم استن واورينكا را راهي خانه كرده بود. پس شايد دادن لقب قاتل غول‌كش برازنده اين تنيسور 23 ساله اهل روسيه باشد. حالا او براي رسيدن به اولين عنوان بزرگ زندگي‌اش نه يك غول‌كش كه يك غول واقعي را بايد از پيش‌رو بردارد. كسي كه امروز بيست و هفتمين فينال بزرگ زندگي‌اش را در يك گرانداسلم معتبر تجربه خواهد كرد.

مدودف در اظهارنظري قبل از بازي فينال به تمجيد از حريف اسپانيايي‌اش پرداخت كه بازتاب جالبي در رسانه‌ها داشته است. مدودف در مورد نادال گفت: «صحبت كردن در مورد رافا؛ اين خيلي سخت است كه كلمات مناسبي در مورد او پيدا كنم. خيلي از بازيكنان و خيلي از مردم تا قبل از اين در توصيف نادال كلماتي به كار برده‌اند، اما چيزي كه من مي‌توانم بگوي، اين است كه او يكي از بزرگ‌ترين قهرمانان تاريخ در رشته ماست. او يك ماشين است. يك هيولا در زمين بازي. تواني كه او از خودش به نمايش مي‌گذارد، باور نكردني‌ است. بازي كردن با او در اولين فينال بزرگم، مي‌خواستم يك چيز بامزه بگويم اما متوجه شدم اين اصلا چيز بامزه‌اي نيست، اما بسيار شگفت‌انگيز خواهد بود.» رافائل نادال نيز در پاسخ به تمجيدهاي حريفش گفت: «فقط مي‌توانم تشكر كنم. اين هميشه زيباست كه جملات محبت‌آميزي را از همكارانت بشنوي. من فقط اميدوارم يكشنبه همان‌طوري باشم كه او از من تعريف كرده است. من واقعا به اين نياز دارم. قبل از بازي فينال آدم نمي‌تواند كاملا خوشحال باشد. اما امروز هم فرصتي است براي لذت بردن. من در حال حاضر 100 درصد تمركزم را روي فينال گذاشته‌ام اما قطعا بابت همه ‌چيز خوشحالم. يك فينال ديگر در يك گرانداسلم ديگر.»

نادال و مدودف تا قبل از فينال يواس اوپن، يك بار در مسابقات مسترز كانادا كه همين سال 2019 برگزار شده بود با يكديگر مصاف دادند. در آن مسابقه نادال موفق شد با نتيجه 2 بر صفر حريفش را شكست دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون