• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4459 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۷ شهريور

خداحافظي ساموئل اتوئو از دنياي فوتبال

شير رام ‌نشدني آرام گرفت

حسين طالب‌پور

 

 

مورينيو در موردش گفته بود: «از اتوئو خوشم مي‌آيد چون او هم مثل من وقتي مي‌بازد، نمي‌تواند لبخند بزند.» شايد همين تعصب برنده شدن از اتوئو بازيكني ساخت كه تقريبا تمام افتخارات فردي و تيمي جز قهرماني جام جهاني و توپ طلا را به دست آورد. بازيكني كه تيم‌ها براي كسب سه‌گانه اروپا بايد او را به خدمت مي‌گرفتند. ستاره‌اي كه خودش مي‌گويد گوارديولا مجبور به عذرخواهي از او شده است و حالا اين بازيكن بزرگ و تاثيرگذار تاريخ فوتبال اعلام كرده است كه از اين پس ديگر به عنوان بازيكن وارد مستطيل سبز نخواهد شد. ساموئل اتوئو در 38 سالگي و بعد از 22 سال فعاليت حرفه‌اي در اينستاگرامش نوشت: «پايان. پيش به سوي چالشي جديد. از همه شما متشكرم.»

بدون شك اتوئو يكي از بهترين مهاجمان تاريخ فوتبال جهان محسوب مي‌شود. اين به معناي واقعي كلمه الماس سياه، بعد از اينكه توانست خودش را به فوتبال اروپا بشناساند راهي رئال مادريد شد اما آنجا قدرش را ندانستند و اتوئو مجبور شد به صورت قرضي راهي لگانس و اسپانيول و در نهايت رئال مايوركا شود. بعد از درخشش خيره‌كننده او در مايوركا سران رئال و بارسا براي جذب او اقدام كردند كه در نهايت اين ‌بارسلونا بود كه در روزهايي بسيار جنجالي موفق شد، اتوئو را به چنگ بياورد تا دوران جديدش را با ستاره‌هايي نظير رونالدينهو و ژاوي و اينيستا و دكو آغاز كند. سال 2004، هنگامي كه اتوئو وارد نيوكمپ شد، بارسلونا قصد داشت از يك افول چند ساله رهايي پيدا كند و براي اين مهم چه ستاره‌اي بهتر از بازيكني كه بتواند در 144 بازي 130 گل به ثمر برساند؟

اتوئو در بارسلونا به همه افتخارات دست پيدا كرد. او در سال 2006 و در فينال ليگ قهرمانان موفق شد گل برتري تيمش مقابل آرسنال را به ثمر برساند. گلي كه ونگر معتقد است در شرايط آفسايد به ثمر رسيده بود و اگر آن گل را داور مردود اعلام مي‌كرد، شايد تاريخ باشگاه آرسنال جور ديگري رقم مي‌خورد. اتوئو با كسب آقاي گلي لاليگا و درخشش مقابل رئال مادريد و جام‌هاي متعددي كه با ساير ستاره‌هاي بارسلونا به دست آورد در حال تبديل شدن به اسطوره آبي‌اناري پوشان بود كه به ناگاه مسي و گوارديولا همه‌ چيز را در نيوكمپ قبضه كردند. مسي همه نگاه‌ها را به خود خيره كرده بود و ديگر حتي 36 گل در 52 بازي هم براي اينكه كسي به اتوئو توجه كند، كافي نبود. فصل 2009-2008 و در اولين فصل حضور پپ روي نيمكت بارسلونا آنها موفق شدند سه‌گانه اروپا را فتح كنند اما در اتمام فصل گوارديولا اعلام كرد نيازي به اتوئو ندارد و او بايد راهي تيم ديگري بشود. اتوئو بعدها در مورد اين جدايي گفت: «به گوارديولا گفتم از من عذرخواهي خواهي كرد، چرا كه من كسي هستم كه پيروزي‌هاي بارسا را رقم خواهم زد نه مسي؛ شرايط در آن زمان به اين شكل بود؛ مسي بعد از من آمد و مي‌توانيد از ژاوي و آندرس اينيستا و همه اعضاي تيم بپرسيد؛ آن روزها من روي بورس بودم و دوره، دوره من بود.»

اتوئو در آغاز سال 2009 در ازاي آمدن زلاتان به بارسا راهي اينتر شد. اينتري كه با مورينيو پروژه جذابي را آغاز كرده بود و براي به سرانجام رساندن آن نياز به يك فوق ستاره داشت. اتوئو در كنار ميليتو يكي از وحشتناك‌ترين خط حمله‌هاي آن سال اروپا را شكل دادند. اتوئو كمتر گل مي‌زد اما هيچ كس نمي‌توانست اينتر مورينيو را بدون او تصور كند. در بازي برگشت نيمه نهايي ليگ قهرمانان فصل 2010-2009 كه اينتر ده نفره مقابل بارسلونا در نيوكمپ در حال دفاع بود تا از برتري سه بر يكش در بازي رفت محافظت كند، اتوئو بيشتر جلوي محوطه جريمه خودي ديده مي‌شد اما وقتي سوت پايان بازي به صدا در آمد و نه مسي و نه گوارديولا نتوانستند كاري از پيش ببرند، شايد خوشحال‌ترين آدم دنيا اتوئو بود. او براي دومين سال پياپي راهي فينال يوسي‌ال شد و توانست عنوان قهرماني را به دست آورد. اتوئو آن سال تبديل به تنها بازيكني در تاريخ شد كه توانست دو سال پياپي سه‌گانه اروپا را فتح كند.

اسطوره فوتبال كامرون آن سال‌ها در عرصه ملي نيز در حال درو كردن افتخارات بود. چهار بار مرد سال فوتبال آفريقا، كسب مدال طلاي المپيك 2000، دو قهرماني در جام ملت‌هاي آفريقا در سال‌هاي 2000 و 2002 و همچنين كسب عنوان بهترين گلزن ادوار جام ملت‌هاي آفريقا بخشي از افتخارات اين مهاجم سرعتي در طول دوران حضورش در جمع شيرهاي رام‌ نشدني آفريقاست. اتوئو در سال 2011 و به خاطر قانون فيرپلي مالي مجبور به ترك ميلان شد. او ابتدا راهي روسيه شد و سه فصل در آنژي ماخاچ قلعه توپ زد. سپس با بازگشت آقاي خاص به چلسي او نيز راهي استمفوردبريج شد. انتقالي كه در نهايت هيچ كس از آن خوشحال نشد. وقتي مورينيو در انتقاد به عملكرد اتوئو گفت او بايد با عصا در زمين راه برود، ديگر چيزي بين دو برنده سابق باقي نماند. اتوئو چلسي را ترك كرد و در چند تيم ديگر فوتبالش را تفنني دنبال كرد. اورتون، سمپدوريا، آنتاليا اسپور، كونيا اسپور و قطر اسپورت تيم‌هايي بودند كه ستاره كامروني سال‌هاي پاياني فوتبالش را در آنها دنبال كرد. فصل قبل و با پايان قراردادش با تيم قطري اتوئو ديگر با تيمي قرارداد نبست تا در نهايت فعاليت حرفه‌اي‌اش را با 704 بازي و 426 گل به پايان برساند. حال شايد واقعا نتوان گفت كه او پيروزي‌هاي بارسا را رقم مي‌زده يا مسي، اما به جرات مي‌توان گفت كه اتوئو هميشه بخشي از موفق‌ترين پروژه‌هاي فوتبالي در چند سال گذشته بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون