• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4459 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۷ شهريور

عاشورا، معنويت، هويت

محسن آزموده

در دهه‌هاي پاياني سده بيستم اين تصور ساده‎انگارانه حتي در بسياري از دانشمندان
علوم اجتماعي پديد آمده بود كه سير تحولات اجتماعي و سياسي و فرهنگي و اقتصادي جوامع جديد به‌گونه‎اي پيش مي‎رود كه نهاد دين و ديانت به‌طور خودبه‌خودي و تدريجي از صحنه اجتماع حذف مي‎شوند و آنچه سكولاريسم ناميده مي‎شود، لامحاله و به‌رغم اراده آدم‎ها به وقوع مي‎پيوندد. واقعيت اجتماعي و شواهد و مدارك اما صراحتا و به نحوي گويا غلط بودن اين برداشت را نشان داد، بر آمدن جنبش‌هاي ديني و پررنگ شدن آيين‎ها و مناسك اجتماعي ديني در عرصه عمومي جامعه، از نشانه‎هاي بارز غلط بودن آن مدعاست. براي مثال جامعه ايران همه ساله به‌ويژه در ماه‎هاي محرم و صفر شاهد حضور همه‎‌جانبه دين و ديانت در قالب آيين‎هاي عزاداري و مناسك مذهبي در عرصه اجتماعي است.

اين روزها بعيد است در سراسر ايران اعم از شهر و روستا، پايتخت و شهرستان، مركز و حاشيه و... نقطه‎اي را پيدا كنيد كه در آن خبر از عزاداري براي شهادت حسين بن علي (ع)، امام سوم شيعيان و يارانش در كربلا نباشد. البته شكي نيست كه در ايران حاكميت ديني برپاست و قطعا نهادهاي قدرت به بسط و گسترش اين مناسك و برگزاري آن ياري مي‎رسانند، اما در اين هم ترديدي نيست كه برپايي اين مراسم و مناسك در وهله اول بر آمده از متن خود جامعه است.

عمدتا اين خود مردم هستند كه تكيه‎ها و حسينيه‎ها را برپا مي‎كنند، دسته‎هاي عزا با علم و كتل و پرچم راه مي‎اندازند، مجالس سينه‎زني و روضه‎خواني و زنجيرزني برپا مي‎دارند، در خانه‎هاي‌شان نذري مي‎پزند و گاو و شتر و گوسفند قرباني مي‎كنند، در ميان دسته‎هاي عزاداري چاي و شربت و شير و خرما و حلوا پخش مي‎كنند، لباس سياه مي‎پوشند و از مبادرت به بسياري از كارهاي روزمره در اين ايام اجتناب مي‎كنند، مثلا آقايان ريش‎شان را با تيغ نمي‎تراشند، خانم‎ها يا آرايش نمي‎كنند يا در سال‌هاي اخير خود را به شيوه‎اي متفاوت با ساير روزهاي سال، مي‎آرايند، در خودروها صداي موسيقي‎ جاي خود را به نواي نوحه‎خواني و ضرباهنگ سينه‎زدن مي‎دهد، حتي بسياري روي خودروي خود نوشته‎هاي مذهبي مي‎نويسند و... در اجراي عمده آنچه گفته شد، تقريبا تمام جامعه مشاركت دارد و سهيم است و شكاف‎هاي اجتماعي مثل تفاوت‎هاي طبقاتي، قومي، سني، فرهنگي، سياسي، جنسيتي، نسلي، مركز و حاشيه، شهر و روستا و... نقش چنداني ندارد يا
به عبارت ديگر، اين تفاوت‎ها هر يك تنها رنگ و بوي مراسم و مناسك مزبور را تغيير مي‎دهند و در اصل برگزاري آن نقشي ندارند. به بيان ساده‎تر اين روزها در پولدارترين و متجددترين مناطق پايتخت هم عزاداري‎هايي به همان شور و هيجان برپاست كه در دوردست‎ترين روستاها تفاوت‎ تنها در شكل و ظاهر اين مراسم است كه بر آمده از اختلافات اجتماعي ديگر است. نقش حكومت ديني نيز نهايتا در حد كنترل و نظارت بر برگزاري اين عزاداري‎ها و احيانا هدايت آنها به شيوه مدنظر خودش است؛ امري كه به‌دليل پررنگ بودن انكارناپذير نقش جامعه مدني، هميشه به‌طور صددرصدي و قاطع امكان‎پذير نيست و درنهايت در ميان انبوه عظيم كردارهاي مذهبي جامعه در اين ايام، بسياري از رفتارها و گفتارها به وقوع مي‎پيوندد كه مطلوب حاكميت نيست.

اما براي فهم علل و عوامل اين حضور قاطع دينداري در جامعه و حتي پررنگ‎تر شدن آن به‌رغم آن تصور خامي كه از محتوم بودن سكولاريسم سخن مي‎گفت، بايد به اين واقعيت توجه كرد كه دين و ديانت، نهادي كهن و ريشه‎دار در زندگي بشري است، مثل نهاد سياست و نهاد خانواده و نهاد اقتصاد و... همچنان‌كه نمي‎توان هيچ‌يك از اين نهادها را از عرصه زندگي فردي و جمعي انسان حذف كرد، ديانت را نيز نمي‎توان به گوشه‎اي راند و از ميدان مناسبات اجتماعي طرد كرد. به تعبير دقيق‎تر، دين با سه كاركرد اساسي معرفت‏‎بخشي، هويت‎بخشي و معنابخشي، در سه حوزه باورها، احساسات و خواست‎هاي فردي و جمعي انسان نقش ايفا مي‎كند. در دهه‎‏هاي اخير و به‌ويژه با شكست كلان‎روايت‎‏هاي چپ‎گرا و راست‎گرا در حوزه‎هاي فردي و جمعي، هم نقش هويتي دين و هم نقش معنابخشي آن عميقا پررنگ شده است، به‌همين سبب براي فهم رفتارها و كردارها و گفتارهاي شخصي و عمومي ديني جامعه و فرد، ديگر نمي‎توان به فلسفه و كلام كه به‌طور سنتي صرفا با باورها سر و كار دارند، اكتفا كرد و بايد از نگرش‎هايي كه جامعه‎شناسي، روانشناسي و حتي علم اقتصاد و علم سياست عرضه مي‎دارند بهره گرفت تا تبيين دقيق‎تر و درست‎تري از حضور پررنگ دين در قالب مناسك و آيين‎ها ارايه كرد. امروزه براي فهم كنش گفتار و كردار مردم در عاشورا، صرف توجه به باورهاي آنها چنان‌كه در دهه‎هاي پيش‌تر چهره‎هايي چون شهيد مطهري و مرحوم صالحي نجف‌آبادي و... مبادرت مي‎ورزيدند، اكتفا نمي‌كند و براي فهم دقيق‎تر اين عزاداري‎ها و نحوه برگزاري‎شان بايد به انگيزه‎هاي هويتي و معنويت‎خواهي آنها و همچنين دلالت‎هاي سياسي و اجتماعي و فرهنگي آنها توجه كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون