• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4460 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۰ شهريور

چهره‌هاي مختلف سياسي از شرايط پيشاانتخاباتي مجلس يازدهم مي‌گويند

آيا ميزان مشاركت پايين خواهد بود؟

شهاب دليلي

 

 

بر اساس مندرجات رديف دوم و سوم جدول كليات برنامه زمان‌بندي برگزاري انتخابات دوره يازدهم، در حال حاضر و در حد فاصل زماني پيش از دوره ثبت‌نام داوطلبان انتخابات قرار داريم و به‌تبع آن، جريان‌هاي سياسي به دنبال آن هستند كه چه افرادي را تحت چه سازوكاري وارد رقابت كنند. حال آنكه به نظر مي‌رسد فارغ از اينكه كدام فرد در كدام ليست قرار بگيرد، اصل ماجراي شركت در انتخابات، مستلزم داشتن برنامه جهت رفع مشكلات شهروندان باشد. پرسش‌هايي ديگر از اين دست ازسوي چهره‌ها و تحليلگران سياسي مطرح مي‌شود. چنان كه يادداشت سعيد حجاريان با عنوان «امكان يا امتناع سياست‌ورزي» از همين دغدغه نشأت گرفته بود. از نگاهي غير از نوع نگاه ماهوي حجاريان به مساله انتخابات در ايران، دو جريان اصلاح‌طلب و اصولگرا با سوالات ديگري نيز روبه‌رو و به‌تبع آن نيازمند پاسخ‌هايي هستند.

هرچند كه در هر دوره از انتخابات رسانه‌ها و مقامات سياسي اين جمله را مي‌گفتند كه در برهه حساس كنوني نيازمند حضور مردم در انتخابات هستيم تا مشت محكمي بر دهان دشمنان باشد اما بر اساس مواردي كه جلوتر ذكر آن خواهد آمد، اين دوره انتخابات حداقل براي جناح‌هاي سياسي فعال در ايران متفاوت خواهد بود. اين تفاوت از آن جهت است كه به نظر مي‌رسد از يك‌سو وضعيت معيشت اقتصادي شهروندان و ازسوي ديگر نگاه آنها به نتايج مذاكرات بين‌المللي تأثير قابل‌توجهي بر ميزان مشاركت آنها در انتخابات مجلس يازدهم خواهد داشت.

با فرض تأثيرگذاري وضعيت اقتصاد داخلي و مذاكرات بين‌الملل، از 5 چهره از جريان‌هاي سياسي مطرح در عرصه مشاركت در انتخابات سوالاتي را مطرح كرديم و از آنها درخصوص اين نگاه كه ميزان مشاركت شهروندان در انتخابات پيش‌‌رو اندك خواهد بود، پرس‌و‌جو كرديم.

از صادق جوادي‌حصار؛ عضو شوراي مركزي اعتماد ملي؛ محمد نعيمي‌پور، عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت؛ حسين كنعاني‌مقدم، عضو هيات رييسه جبهه ايستادگي؛ ناصر ايماني، تحليلگر اصولگرا و حسين ‌الله‌كرم، رييس شوراي هماهنگي حزب‌الله جويا شديم كه ميزان مشاركت شهروندان در انتخابات مجلس يازدهم را چگونه ارزيابي مي‌كنند و آنها نيز در اين خصوص نظرات و راهكارهايي را ارايه دادند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون