• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4460 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۰ شهريور

با حوصله به ‌سراغ تحليل انتخابات برويم

محمد نعيمي‌پور

 

 

هرچه به انتخابات اسفندماه نزديك‌تر مي‌شويم، حرف و حديث‌هايي فراوان در خصوص اين دوره از انتخابات مجلس با ترجيع‌بند «عدم مشاركت» شنيده مي‌شود و برخي از اين تحليل‌ها، مدعي هستند كه اين انتخابات در مقايسه با دوره‌هاي گذشته، به دلايل اقتصادي و غيراقتصادي با استقبالي محدود و كمتر از قبل مواجه خواهد بود. اما به نظر مي‌رسد حوادث فراواني تا زمان انتخابات در پيش‌ روي جريان‌ها و تشكل‌هاي سياسي و در كل نظام قرار دارد و كمتر مي‌توان با قطعيت در مورد اينكه شهروندان در انتخابات شركت مي‌كنند يا نمي‌كنند يا اين مشاركت چه كيفيت و كميتي دارد، صحبت كرد.

بر اين اساس به نظر مي‌رسد تاثير رخدادهاي بين‌المللي، مسائل اقتصادي و سياست‌هايي كه مسوولان كشور در سطوح بين‌المللي و داخلي پي گرفته و خواهند گرفت، مي‌تواند نقش قابل‌توجهي بر ميزان مشاركت شهروندان در اين انتخابات داشته باشد؛ چنان‌كه آنها به موجب اين رويكردها، با رغبتي بيشتر يا كمتر پاي صندوق‌هاي راي بيايند. بنابراين به نظر مي‌رسد پيش‌بيني ماه‌هايي نزديك‌تر به انتخابات از امروز نابه‌جا و نادقيق باشد.

در چنين شرايطي مي‌توان گفت كه اين استدلال‌ها بيشتر كليشه‌اي است و بيشتر به تصورات افراد نزديك است تا تحليل. اين ادعاها بيشتر تصوراتي است كه پايه تحليلي ندارد. فرض بفرماييد در وضعيت بين‌المللي كفه ترازو به نفع تحقق منافع ايران شود. اگر اين وضعيت اتفاق بيفتد، طبيعتا واكنش شهروندان به انتخابات تغيير مي‌كند. از گذشته هم بارها شنيده‌ شده كه اين سال، آخرين سال است و در اين انتخابات مشاركت نداريم.اينها تصورات و آشفتگي‌هاي ذهني برخي افراد و انتزاعي است و تا زمان انتخابات نمي‌توان به اين ادعاها توجه جدي داشته باشيم. اگر 3 ماه گذشته را با امروز مقايسه كنيم، برخي اتفاقات بروز كرده كه جايگاه ايران را در منطقه و بين‌الملل ارتقا داده است. براي نمونه به‌شخصه، به ذهن من خطور هم نمي‌كرد كه ايران يك پهپاد امريكايي را در منطقه شكار كند و قدرت نظامي خود را به رخ كشورهاي منطقه بكشد يا در لبنان اتفاقاتي رخ بدهد كه صهيونيست‌ها احساس ضعف كنند. اين اتفاقات مي‌تواند ظرف چند روز، منجر به بروز جنگ شده يا برعكس منجر به دريافت برخي از مطالبات خود از نظام بين‌الملل يا كشور امريكا شود. در نتيجه به نظر مي‌رسد در حال حاضر هيچ‌كس نمي‌تواند به قطعيت درخصوص ميزان مشاركت شهروندان در انتخابات پيش‌ رو اظهارنظر كند. حداقل اتفاقات 3 ماه گذشته اين نكته را به ما گوشزد مي‌كند كه بايد با دقت و با حوصله‌اي دوچندان در اين خصوص صحبت كنيم و نظر بدهيم. ما بايد از نوسانات دلار در ماه‌هاي گذشته درس بگيريم، با صبر و حوصله به مواجهه با اتفاقات بپردازيم و با اين تجربه، به سراغ تحليل وضعيت انتخابات در اسفندماه برويم.

عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون