• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4460 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۰ شهريور

وضعيت اقتصاد تنها فاكتور راي دادن مردم نيست

ناصر ايماني

 

 

در ماه‌هاي باقيمانده تا انتخابات مجلس يازدهم، برخي افراد، نيروها و جريان‌هاي سياسي اين مدعا را مطرح مي‌كنند كه اين انتخابات در مقايسه با انتخابات مجالس گذشته كم‌فروغ‌تر است و استقبالي همچون گذشته از آن صورت نخواهد گرفت. اما استدلال اين افرادي كه مي‌گويند با انتخابات كم‌فروغ‌تري نسبت به انتخابات دوره‌هاي گذشته روبه‌رو هستيم، قانع‌كننده نيست و اين مدعا داراي استدلال متقني نيست. تنها مدعاي عموم اين افراد آن است كه مردم به علت مشكلات اقتصادي، عمدتا كمتر به صندوق‌هاي راي اقبال نشان خواهند داد.

به نظر من اين استدلال كافي نيست. به اين معنا كه مجموع شرايطي كه مردم را به حضور پاي صندوق‌هاي راي ترغيب مي‌كند، تنها يك فاكتور، آن هم وضعيت اقتصادي و نارضايتي مردم از نحوه اداره كشور نيست.

تجربه نشان داده كه فاكتورهاي ديگري هم در تصميم‌گيري‌هاي مردم موثر است و ممكن است كه در انتخابات پيش‌رو نيز اين فاكتورها بر تصميم‌گيري مردم تاثير بگذارد. به نظر مي‌رسد در انتخابات مجلس يازدهم شاهد انتخاباتي باشيم با مشاركتي به ميزان مشاركت مردم در دوره‌هاي پيشين. به عنوان نمونه مي‌توان به ديگر فاكتوري كه بر حضور مردم در انتخابات تاثيرگذار است، اشاره كرد؛ در 40ـ30 سال گذشته تجربه نشان داده كه اين تاثيرگذاري را همواره داشته و آن هم توجه مردم به شرايط كلي كشور از جهت فشارهاي خارجي، حتي فشارهاي احتمالي نظامي و... است.

اگر مردم احساس جمعي و عمومي داشته باشند مبني بر اينكه عدم حضور‌شان باعث مي‌شود كه كشور با مشكلات بسياري از باب امنيتي و خارجي روبه‌رو شود، ولو اينكه وضعيت معيشتي خوبي نداشته باشند، پاي صندوق‌هاي راي حضور پيدا مي‌كنند. بنابراين لازم است، تاكيد شود كه اقتصاد و معيشت براي مردم، تنها فاكتور تصميم‌گيري براي شركت در پاي صندوق‌‌هاي راي نيست و به نظر مي‌رسد كه فاكتورهاي ديگري نيز در تصميم‌گيري مردم براي شركت در انتخابات موثر باشد.

اما در خصوص راهكارهاي افزايش مشاركت بيش‌از پيش مردم در پاي صندوق‌هاي راي مي‌توان به راهكارهاي متعدد و متنوعي اشاره داشت. چنانكه كنار حل مشكلات اقتصادي مواردي را مي‌توان نام برد كه مردم به واسطه تحقق آن، مشاركت بيشتري پاي صندوق‌هاي راي داشته باشند؛ يك مورد اين است كه مردم اميدوار شوند كه شرايط كشور در آينده بهتر مي‌شود. هر تصميم و اتفاقي كه اميد را در مردم تقويت كند، حتي اگر اين اميد به فوريت محقق نشود، ولي روند رو به سوي بهبود اوضاع حركت كند، احتمالا تاثير افزايش‌بخش بر ميزان مشاركت مردم در انتخابات خواهد داشت.

در چند ماه گذشته بعضي از فاكتورهاي اقتصادي كشور نشان‌دهنده اين موضوع است كه روند ناهنجاري و تخريبي گذشته كاهش پيدا كرده و اميدواري اندكي در ميان شهروندان ايجاد كرده است. بنابراين به نظر مي‌رسد مبارزه با ناهنجاري‌ها و مبارزه با فساد مي‌تواند اميدي را در بين شهروندان ايجاد كند تا در انتخابات بيشتر شركت داشته باشند. به نظر من، اگر مسوولان و جريان‌هاي سياسي مختلف به اميدواري مردم به آينده كمك ‌كنند و شهروندان را از اين يأس بيرون بياورند، تاثير خوبي بر انتخابات خواهد داشت.

نكته ديگر نيز عدم درگيري چهره‌ها و گروه‌هاي سياسي در آستانه انتخابات است. اگر جريان‌هاي سياسي و كانديداها و نيروهاي آنها از تخريب جناح مقابل و به ‌تبع آن، تخريب فضاي كشور دست ‌بردارند، اين مورد هم در سالم‌سازي فضاي انتخاباتي موثر واقع شده و مي‌تواند به اميدوار كردن مردم براي حضور پاي صندوق‌هاي راي ياري برساند.

 

تحليلگر اصولگرا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون