• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4460 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۰ شهريور

كاهش مشاركت انتخاباتي پايه‌اي در واقعيت ندارد

حسين ‌ الله‌كرم

درخصوص ميزان مشاركت شهروندان در انتخابات يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي، با اخبار و تحليل‌هاي برخي نيروهاي جريان‌هاي سياسي خاص مواجه مي‌شويم كه قصد القاي اين مدعا را دارند كه ميزان مشاركت پايين‌تر از دوره‌هاي گذشته خواهد بود.

اما به نظر مي‌رسد در اين انتخابات بيشتر شاهد رقابت‌هاي قومي و مذهبي در شهرهاي كوچك و شهرستان‌ها باشيم و اين موضوع باعث مي‌شود كه تحليل‌هايي كه مي‌گويند مشاركت پايين است، صحت نداشته باشد و عملا همين رقابت‌ها امكان كاهش مشاركت را نخواهد داد.

در مقابل باتوجه به تجربه گذشته، در شهرهاي بزرگ رقابت‌هاي جريان‌ها و تشكل‌هاي سياسي توانسته شهروندان را به صحنه بكشاند. چنان‌كه در دوره‌هايي، رقابت ميان نيروهاي جريان سياسي اصلاح‌طلب و اصولگرا اين امكان را به وجود آورد. البته افزون بر دوره‌هاي گذشته، با توجه به اينكه رويكرد شهروندان در دوره‌هاي انتخاباتي متاخرتر به جريان سياسي انقلابي و ارزشي و اصولگرا نزديك‌تر بوده، اماكن رقابت درون‌گروهي را ميان جريان‌هاي سياسي اصولگرا افزايش مي‌دهد.

بنابراين به نظر مي‌رسد در اين دوره انتخاباتي، شاهد رقابتي متفاوت نسبت به دوره‌هاي گذشته باشيم كه مي‌تواند موجب حضور بيشتر مردم شود و اين مدعا كه انتخابات پيش‌رو با استقبال كمتري ازسوي شهروندان روبه‌رو خواهد شد، صحيح نيست و پايه‌اي در واقعيت ندارد.

رييس شوراي هماهنگي حزب‌الله

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون