• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4460 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۰ شهريور

پارلمان بريتانيا بار ديگر با برگزاري انتخابات زود هنگام مخالفت كرد

روزهاي بد بوريس جانسون

گروه جهان

بوريس جانسون، نخست‌وزير بريتانيا در يك بن‌بست سياسي در اين كشور قرار گرفته است. او كه تصور مي‌كرد با تعليق كار مجلس عوام بريتانيا مي‌تواند برگ برنده را در اين كشور داشته باشد و خروج از اتحاديه اروپا را تا 31 اكتبر به هر نحو ممكن به سرانجام برساند اما حالا در حالي مجلس فعاليتش تا روز 14 اكتبر به حالت تعليق درآمده كه در عمل نخست‌وزير بريتانيا نيز در شرايط تعليق قرار گرفته است. چراكه تمام ابزارها از او نه ‌تنها براي مذاكره با اروپا گرفته شده بلكه حتي نمي‌تواند انتخابات زودهنگام براي خروج از اين بن‌بست برگزار كند بنابراين روز دوشنبه را مي‌توان روز شكست بوريس جانسون ناميد.

اكنون قانون منع خروج بدون توافق نيز توسط ملكه بريتانيا به امضا رسيد و موانع بر سر راه جانسون براي خروج بدون توافق تكميل شد. او حالا بايد براي جلوگيري از خروج بدون توافق زمان خروج را از 31 اكتبر طبق قانون، روند خروج را تمديد كند يا اينكه با اروپا به يك توافق براي خروج دست پيدا كند. جانسون تصور مي‌كرد با كنار گذاشتن مجلس در حساس‌ترين زمان براي مذاكره در خصوص برگزيت مي‌تواند خود را به عنوان فردي معرفي كند كه با اقتدار يك خروج بدون توافق را رقم زده است.

جانسون كه قول داده است، خروج از اتحاديه را انجام دهد يا بميرد به نظر مي‌رسد بايد راهبرد جديدي را اتخاذ كند چراكه به اين آساني نمي‌تواند بدون توافق از اتحاديه خارج شود. او براي برون‌رفت از اين بن‌بست قصد داشت تا يك انتخابات زودهنگام برگزار كند كه براي اين اتفاق بيش از 430 راي نياز داشت كه او تنها 293 راي را به دست آورد. طرفداران و مخالفان برگزيت به طور يكسان ممكن است خواهان برگزاري انتخابات باشند اما همه طرف‌ها مي‌خواهند زماني انتخابات برگزار شود كه از نظر سياسي به نفع آنها باشد.

كالوم پكرينگ، اقتصاددان ارشد بانك برنبرگ به نيويورك‌تايمز گفت: جانسون يك نخست‌وزير بدون دندان است كه به‌ شدت به يك انتخابات زودرس نياز دارد تا اعتبار استراتژي خود در قبال برگزيت را به دست آورد. اما احزاب مخالف در مقطع كنوني نمي‌خواهند جانسون به خواسته خود دست پيدا كند چراكه اين امر ابتكار عمل را به او بازمي‌گرداند.

اما هنگامي كه بوريس جانسون اعلام كرد كه قصد دارد، پارلمان را تعليق كند و به تعطيلات پارلمان 3 هفته اضافه كند يك قمار بزرگ انجام داد. چراكه حتي در درون حزب محافظه‌كار نيز عليه او موضع‌گيري شد و او متهم به تلاش‌هاي ضد‌ دموكراتيك براي دور زدن پارلمان شد.

از همين رو اين اقدام جانسون باعث شد تا مخالفان داخلي جانسون با ساير احزاب اپوزيسيون متحد شوند تا او را متوقف كنند و اجازه ندهند، كنترل كشور به طور كامل در اختيار جانسون قرار گيرد بنابراين يك حركت عليه جانسون شكل گرفت و لايحه‌اي در فرصتي بسيار كم به تصويب رسيد كه دستان جانسون براي برگزيت بدون توافق بسته شد. روز دوشنبه نيز تمام مراحل اين لايحه به سرانجام رسيد و توسط ملكه امضا شد.

جانسون هفته‌اي پرتلاطم را پشت سر گذاشت. چراكه او گفته بود، حاضر است بميرد تا اينكه درخواست ديگري براي تمديد روند خروج به اتحاديه اروپا ارايه دهد. تاكنون دو بار روند خروج به تاخير افتاده است و طرفين نتوانسته بودند به توافق برسند. در حال حاضر با اين شرايط بوريس جانسون چه راهبردي را قصد دارد، پيش ببرد. همه اقتصاددانان و بسياري از سياستمداران بريتانيايي بر اين باور هستند كه خروج بدون توافق براي اقتصاد كشور فاجعه‌بار خواهد بود. در قانون جديد آمده اگر جانسون نتواند با مقام‌هاي اتحاديه اروپا تا قبل از مهلت 31 اكتبر در خصوص مرز ايرلند به توافق برسد، جانسون را وادار مي‌كند كه درخواست تمديد ديگري را به اتحاديه اروپا ارايه دهد.

با اين حال بسياري از منتقدان جانسون بر اين باورند كه او قصد دارد با خروج بدون توافق جايگاه خود را به عنوان نخست‌وزير تثبيت كند. چراكه او مي‌تواند با اجراي برگزيت بار ديگر راستگرايان را پشت سر خود جمع كند و طرفداران برگزيت نيز از او براي انتخابات حمايت كنند و او تبديل به رهبر برگزيت در بريتانيا شود. در چنين شرايطي احتمال موفقيت او در انتخابات افزايش پيدا مي‌كند اما حالا بايد او تصميم بگيرد يا مصوبه پارلمان را اجرا كند يا اينكه اگر مي‌خواهد برگزيت بدون توافق را اجرايي كند، زندان در انتظار او خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون