• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4461 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۱ شهريور

پيدا و پنهان

دولت موضوع شركت «هپكو» را رها نمي‌كند

فرهاد دژپسند وزير امور اقتصاد و دارايي با تاكيد بر اينكه دولت موضوع شركت هپكو را رها نمي‌كند، گفت: با حضور مديرعامل، بسياري از مشكلات هپكو برطرف خواهد شد. دژپسند درباره تعيين تكليف پرداخت حقوق معوقه كارگران شركت هپكو خاطرنشان كرد: مديرعامل جديد بايد پيشنهادات خود را در اين زمينه مطرح كند و سپس پرداخت اين حقوق بررسي مي‌شود. اصل كار هپكو تعيين مديرعامل بود كه انجام شد. پيش از اين ابوالفضل رنجبر يكي از اعضاي شوراي كارگري شركت هپكو اراك در خصوص اعتراضات اخير كارگران اين شركت گفته بود كه كارگران هپكو ۶۸۰ ميليون تومان بابت حقوق معوق تيرماه، حدود ۴ ميليارد تومان بابت حقوق معوق مردادماه و حدود ۱.۵ ميليارد تومان به عنوان باقيمانده حقوق فروردين ماه و ارديبهشت‌ماه از شركت طلبكار هستند.

 

دليل استقبال كم از سهام پتروشيمي‌ها

يك اقتصاددان درباره دليل اقبال سرمايه‌گذاران به خريد سهام شركت‌هاي زيان‌ده در بورس مي‌گويد: اين جذابيت عمدتا به دليل تمايل سرمايه‌گذاران به حفظ ارزش سرمايه است و اكثر سهم‌ها با اين نگرش، روند صعودي داشته‌اند. لطفعلي بخشي اضافه كرده است: به نظر مي‌رسد اقتصاد جهاني در آستانه ركود است و اين چشم‌انداز ركودي، به معناي كاهش تقاضاي كاموديتي‌ها است. كاهش تقاضا در بازارهاي جهاني، ريزش قيمت محصولات پتروشيمي و پالايشي و فلزي و سيمان و... را در پي خواهد داشت. به گفته وي قسمت زيادي از رشد بازار سرمايه به دليل افت ارزش پول ملي صورت گرفته است. با در نظر گرفتن كاهش ارزش پول ملي، بازار سرمايه ما رشد زيادي نكرده و فقط به علت افزايش ارزش (ريالي) دارايي‌هاي شركت‌ها، قيمت سهم‌ها نيز افزايش يافته است.

 

صادرات سنگ آهن به صرفه است يا فولاد؟

به گفته رييس انجمن توليد‌كنندگان فولاد كشور در حال حاضر محصولي كه دنيا شديدا به آن نياز دارد و سريعا خريداري مي‌شود، سنگ آهن است. اين در حالي است كه واحدهاي فولادي ايران به دليل نبود
سنگ آهن، ممكن است توليدشان كاهش يابد. بهرام سلطاني اضافه كرد: قيمت هر تن سنگ آهن 70 دلار و قيمت هر تن فولاد 400 تا 500 دلار است بنابراين اولويت بايد با تامين نياز داخل باشد و معدنكاراني كه مازاد بر نياز داخل توليد داشته باشند، مي‌توانند در حد تعيين شده براي تامين منابع ارزي و سودآوري صادرات داشته باشند كه اين امر نيازمند مديريت درست است.

برداشت اشتباه از يادداشت اينستاگرامي رييس كل بانك مركزي

 

رييس كل بانك مركزي اخيرا در تازه‌ترين يادداشت خود در صفحه شخصي خود در اينستاگرام، با ارايه اطلاعاتي از روند خوب تامين ارز واردات در كمتر از شش ماه سال جاري، نكاتي از سياست‌هاي ارزي آتي بانك مركزي را نيز تشريح كرده است. بنا به يادداشت رييس كل بانك مركزي، با وجود فشار حداكثري، بازار ارز به روند باثبات خود ادامه مي‌دهد. برخي رسانه‌ها در تفسيري نادرست از اين بخش يادداشت، منظور همتي از فشار حداكثري را فشارهاي ناشي از بعد تقاضاي ارز دربازار دانسته و آنها را تحليل و توضيح داده‌اند؛ درحالي كه منظور رييس كل بانك مركزي از فشار حداكثري، فشار ناشي از تحريم امريكا بر كشورمان است كه مدام توسط مسوولان امريكايي با عنوان «فشار حداكثري» تكرار مي‌شود و تلاش جدي آنها براي به هم ريختن بازار ارز كشور بوده است. همتي در اين يادداشت از زوار اربعين خواسته است كه ارز مورد نياز خود را از بانك‌ها و صرافي‌هاي مجاز تهيه كنند. در اين خصوص آنچه مهم به نظر مي‌رسد اين است كه با توجه به عرضه روان و مناسب ارز در بانك‌ها و صرافي‌ها آنها به خوبي آمادگي تامين ارز زايرين اربعين را دارند و در صورت نياز به تامين از طرف بانك مركزي، ارز مورد نياز آنها تامين خواهد شد.

پيامد تعجيل در حذف چهار صفر از پول ملي

سرپرست معاونت اقتصادي اتاق بازرگاني ايران گفت: تعجيل در اجراي سياست حذف چهارصفر از پول ملي شايد در كوتاه‌مدت ما را مجبور به حذف مجدد صفر از واحد پول جديد ملي كند. منيره اميرخانلو اضافه كرد: در كنار ضرورت اصلاحات پولي براي اجراي اين طرح، تقويت بنيه توليد نيز امري به‌شدت مهم و ضروري است چراكه درآمدهاي دولت وابسته به درآمدهاي نفتي است و اين آسيب زيادي به سياست‌هاي پولي و مالي اقتصاد ايران وارد كرده است. او افزود: دولت از طريق اصلاحات مختلف از جمله كارآمدسازي نظام مالياتي، پياده‌سازي نظام ماليات بر عايدي سرمايه و انضباط بودجه‌اي بايد به تقويت بنيه توليد و كنترل جذابيت بازارهاي رقيب بپردازد.

نامه عجيب شركت‌هاي ريلي به راه‌آهن

انجمن شركت‌هاي ريلي در نامه‌اي به مديرعامل راه‌آهن نسبت به برخي بي‌توجهي‌ها در ايستگاه‌هاي راه‌آهن كه سبب وارد آمدن خسارت به واگن‌هاي باري و محموله‌هاي آن مي‌شود، اعتراض كرده است. در اين نامه سه گروه خسارت ذكر شده كه شامل خسارت به ناوگان به دليل بي‌توجهي ماموران ايستگاه‌ها، سرقت از محموله واگن‌ها و سرقت و مفقودي قطعات ناوگان مي‌شود. انجمن شركت‌هاي حمل و نقل ريلي در پيوست اين نامه، نامه‌نگاري‌هاي متعدد مديران عامل شركت‌هاي ريلي با مديران شركت راه‌آهن را ضميمه كرده و نسبت به افزايش ميزان خسارات وارده به اين شركت‌ها در اثر سهل‌انگاري ماموران ايستگاه‌هاي راه‌آهن انتقاد كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون