• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4462 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۳ شهريور

وزير كشور در سفر به قرقيزستان:

ايران به‌ دنبال مداخله در امور داخلي كشورهاي ديگر نيست

پايگاه اطلاع‌رساني وزارت كشور روز پنجشنبه اعلام كرد كه عبدالرضا رحماني‌فضلي، وزير كشور طي سفر دو روزه به كشور قرقيزستان خواهد رفت. در اين سفر رحماني‌فضلي با جونوش علي‌اف، وزير كشور قرقيزستان ديدار داشت و در اين ديدار موافقتنامه همكاري‌هاي امنيتي و انتظامي به امضا رسيد. ديدار با ديگر مقامات قرقيزستان و همچنين نشست صميمانه با ايرانيان مقيم قرقيزستان از ديگر برنامه‌هاي وزير كشور در بيشكك خواهد بود. در اين ديدار، ضمن ابراز آمادگي كامل دو طرف براي تقويت تعاملات در زمينه تامين امنيت، درباره تلاش‌هاي دو كشور براي حفظ ثبات منطقه‌اي، مبارزه با قاچاق موارد مخدر، افراط‌گرايي و ديگر موضوعات مورد نظر، تبادل نظر شد.

جونوش علي‌اف، وزير كشور قرقيزستان در آغاز اين ديدار اظهار كرد: «در دوران بعد از استقلال، قرقيزستان با چالش‌هاي امنيتي فراواني مواجه شده است و تقويت روابط با كشورهاي منطقه از جمله ايران يكي از اولويت‌هاي دولت قرقيزستان است.» به گزارش ايسنا، او در ادامه به مساله افراط‌گرايي، تروريسم و قاچاق مواد مخدر در منطقه و جهان اشاره كرد و خواهان همكاري دو كشور براي مبارزه با اين مصايب شد. او در ادامه افزود: «با توجه به اينكه ايران داراي تجربه‌هاي فراواني در زمينه مبارزه با گروه‌هاي جنايتكار و قاچاقچيان مواد مخدر بين‌المللي است، تعميق روابط با همتايان ايراني يك گام بسيار مهم در مقطع كنوني است.»

رحماني‌فضلي نيز در اين ديدار اعلام داشت كه در دوره رياست حسن روحاني دو ملاقات با روساي‌جمهوري قرقيزستان برگزار شده و در قالب اين نشست‌ها ۱۵ تفاهمنامه به امضا رسيده تا بستر مناسبي را براي توسعه همكاري‌هاي امنيتي، انتظامي، مبارزه با جرايم سازمان‌يافته، افراط‌گرايي و قاچاقچيان مواد مخدر فراهم كند.

رحماني‌فضلي با اشاره به تجربه جمهوري اسلامي ايران در مقابله و مبارزه با تروريسم افزود: «اين گروه‌ها، همواره مورد حمايت امريكا، رژيم صهيونيستي، عربستان سعودي و برخي قدرت‌هاي منطقه بوده‌اند اما جمهوري اسلامي ايران خواهان صلح و ثبات براي تمام كشورهاي منطقه است.» او در ادامه خاطرنشان كرد: «ايران به هيچ‌وجه به دنبال مداخله در امور داخلي كشورهاي ديگر نيست، اما هر كشور منطقه كه از ايران كمك بخواهد، ايران به عنوان برادر مسلمان در كنار آنها خواهد بود.»

عبدالرضا رحماني‌فضلي، وزير كشور در ادامه سفر خود به قرقيزستان ضمن بازديد از سرويس ملي مبارزه با مواد مخدر اين كشور با رييس اين مركز گفت‌و‌گو كرد. در ابتداي اين بازديد، زاپولسكي اولگ، رييس سرويس مبارزه با مواد مخدر قرقيزستان، گزارشي از فعاليت‌هاي اين سرويس در قرقيزستان ارايه كرد. اولگ با ارايه آمار اقدامات قرقيزستان در مبارزه با مواد مخدر از جمهوري اسلامي ايران درخواست كرد در اين زمينه به قرقيزستان كمك كند. او افزود: «طبق آمار رسمي در قرقيزستان، ۸ هزار و ۵۰۰ معتاد وجود دارد كه بيشتر هروئين و ترياك مصرف مي‌كنند. مصرف سالانه مواد مخدر در قرقيزستان، سالانه نيم تن هروئين و نزديك دو تن ترياك است و سالانه بيش از ۱۵۰۰ جرم مرتبط با مواد مخدر واقع مي‌شود.» اولگ افزود: «سرويس مبارزه با مواد مخدر قرقيزستان در حوزه‌هاي درمان، مبارزه با توزيع مواد مخدر و همچنين مبارزه با توليد مواد مخدر اقدام مي‌كند. سرويس زير نظر نخست‌وزيري و به نيابت از او زير نظر وزير كشور فعاليت مي‌كند.» همچنين در اين بازديد رحماني‌فضلي در گفت‌وگو با رييس سرويس مبارزه با مواد مخدر قرقيزستان گفت: «جمهوري اسلامي ايران در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار دارد و اقدامات بسيار گسترده‌اي در اين زمينه انجام و با وجود عدم دريافت كمك‌هاي بين‌المللي، همچنان به مبارزه با مواد مخدر ادامه داده است.»

وزير كشور به ميزان كشت و توليد مواد مخدر در افغانستان اشاره كرد و گفت: «باوجود اينكه امريكايي‌ها در افغانستان با تمام امكانات حضور دارند، هيچ‌گونه مبارزه‌اي با مواد مخدر در افغانستان صورت نمي‌‌دهند. رحماني‌فضلي خاطرنشان كرد: «باتوجه به دشواري‌هاي اعمال حاكميت از سوي دولت افغانستان، مرزهاي اين كشور با ايران تقريبا توسط جمهوري اسلامي ايران كنترل مي‌شود و افغانستان، كنترل خاصي روي مرزها براي جلوگيري از مواد مخدر ندارد و كشورهاي غربي و اروپايي نيز در اين زمينه كمك خاصي به جمهوري اسلامي ايران نداشته و ايران، صرفا بر اساس رسالت اسلامي و انساني خود با مواد مخدر مبارزه مي‌كند.»

رييس شوراي امنيت جمهوري اسلامي ايران ادامه داد: «سالانه بيش از ۸۰۰ تن انواع مواد مخدر در ايران كشف مي‌شود و جمهوري اسلامي ايران در حوزه‌هاي مختلف مبارزه با مواد مخدر از جمله درمان معتادان، راهكارهاي كشف جاسازي مواد مخدر و همچنين مبارزه با باندهاي تبهكار، تجربيات بسيار ارزشمندي دارد و آمادگي دارد؛ تمامي اين تجربيات را در اختيار قرقيزستان قرار دهد.»

رحماني‌فضلي همچنين براي تبادل اطلاعات و تجربيات، تجهيز و آموزش نيروها و همچنين دوره‌هاي آموزشي براي پزشكان ويژه درمان معتادان اعلام آمادگي كرد. در ادامه اين بازديد رحماني‌فضلي از بخش‌هاي آزمايشگاهي، آموزش پليس و ديگر بخش‌هاي مركز مبارزه با مواد مخدر قرقيزستان بازديد كرد. در ادامه اين سفر دو‌روزه موافقتنامه‌هاي انتظامي و امنيتي بين دو كشور به امضاي وزراي كشور دو طرف رسيد و بر اساس اين توافقنامه‌ها، همكاري در زمينه تبادل اطلاعات مبارزه با جرايم سازمان‌يافته، تروريسم و مبارزه با مواد مخدر مورد تاكيد ويژه قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون