• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4462 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۳ شهريور

نتانياهو براي موفقيت در انتخابات بار ديگر به پوتين متوسل شد

تور لحظه آخري سوچي

شهاب شهسواري

 

 

ثانيه‌شمار انتخابات سرنوشت‌ساز سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين براي تعيين نخست‌وزير رژيم اشغالگر به سرعت مي‌گذرد و بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اين رژيم براي عقب نماندن از روند وقايع سريعي كه مي‌تواند جايگاه او را به خطر بيندازد به سرعت فعاليت‌هاي خود افزوده است. دو روز بعد از آنكه نتانياهو در يك نمايش انتخاباتي به راي‌دهندگانش وعده داد تا بخش‌هاي بزرگي از كرانه باختري رود اردن را به سرزمين‌هاي تحت اشغال ضميمه كند، به سمت شهر ساحلي سوچي پرواز كرد تا با ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه ديدار كند. ديدار نتانياهو با پوتين در آستانه انتخابات پيشين با تحويل جسد يك سرباز اشغالگر پيدا شده در سوريه از سوي رييس‌جمهور روسيه به او، دستاورد تبليغاتي خوبي براي او داشت اما مشخص نيست اين سفر تا چه اندازه به آراي نتانياهو و حزبش در انتخابات سه‌شنبه هفته جاري كمك كند، اما به نظر مي‌رسد تور تبليغاتي نتانياهو در روسيه آنچنان كه مي‌خواست موفقيت‌آميز نبود. به نوشته تايمز آو اسراييل، پوتين دست‌كم سه ساعت نتانياهو را منتظر گذاشت تا نهايتا وقتي كه صداي هلي‌كوپتر پوتين بر فراز اقامتگاه تابستاني رييس‌جمهور روسيه در سوچي بلند شد، بنيامين نتانياهو خود را با عجله از هتل هايت به محل قرار برساند. همزمان با اين سفر بازنشر ويديوي فرار نتانياهو به سمت پناهگاه بعد از شنيدن آژير خطر در يك سخنراني انتخاباتي در آستانه انتخابات، انتقادها از او را شدت بخشيده است.

 

درخواست آزادي عمل كامل

در سفر به سوچي بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين از دولت روسيه خواست به ارتش اين رژيم «آزادي عمل كامل براي اقدام عليه ايران» بدهد. او مدعي شد كه ايران اخيرا «مواضع خود را در سوريه براي آسيب رساندن به ... [رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين] به‌شدت تقويت كرده است.» به نوشته تايمز آو اسراييل پوتين كه به اين اظهارنظرهاي نتانياهو در طول سال‌هاي اخير عادت كرده است، واكنش چنداني نشان نداد و با وجود گفت‌وگوي
سه ساعته ميان پوتين و نتانياهو، نقل قولي از پوتين در مورد ايران در اين ديدار منتشر نشده است. پوتين حتي برخلاف سفر گذشته نتانياهو در آستانه انتخابات فروردين ماه سال جاري، چيز خاصي براي ارايه به نتانياهو نداشت. در سفر پيشين جسد يك سرباز رژيم اشغالگر كه در سوريه پيدا شده‌ بود به نتانياهو تحويل داده ‌شد، اقدامي تبليغاتي كه مي‌توانست به آراي نتانياهو در آستانه انتخابات فروردين ماه كمك كند. اما اين‌بار خبري از اين مراسم تبليغاتي نبود. به نوشته تايمز آو اسراييل، نتانياهوي در آستانه 70 سالگي در اين سفر بسيار خسته و شكسته به نظر مي‌رسيد. اين سيزدهمين سفر نتانياهو به روسيه براي ديدار با پوتين است، در اين سفر پوتين عاقبت دعوت نتانياهو براي سفر به سرزمين‌هاي اشغالي را پذيرفت و اظهار اميدواري كرد كه نخست‌وزير بعدي اين رژيم هم در همكاري با روسيه مانند نتانياهو عمل كند. نتانياهو در اين سفر با وزير دفاع روسيه، سرگي شويگو نيز ديدار و گفت‌وگو كرد.

 

تهديد ليبرمن

نتانياهو كه از ابتداي سال جاري با رقابت سرسختانه وزير دفاع پيشين خود، آويگدور ليبرمن در ميان احزاب راست‌گرا مواجه شده است، علاقه‌مند بود در سفر به سوچي در آستانه انتخابات سه روز ديگر، نظر يهوديان روس‌تبار ساكن سرزمين اشغالي فلسطين را جلب كند كه به دليل وابستگي‌هاي نژادي از آويگدور ليبرمن و حزب او حمايت مي‌كنند. پوتين در اين ديدار به اهميت انتخابات پيش رو در سرزمين‌هاي اشغالي براي روسيه اشاره كرد. بيش از يك ميليون و پانصد هزار نفر از شهروندان جمهوري‌هاي پيشين اتحاد جماهير شوروي به سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين مهاجرت كرده‌اند. پوتين تاكيد كرد: «ما هميشه اين مهاجران را مردم و هم‌ميهنان خودمان مي‌دانيم و قطعا اينكه چه كسي به پارلمان راه پيدا كند براي‌مان علي‌السويه نيست.» در شرايطي كه نتانياهو اميدوار است با وعده‌هايي همچون ضميمه كردن بخش‌هايي از كرانه باختري رود اردن و جنگ عليه غزه، براي پنجمين دوره به نخست‌وزيري رژيم اشغالگر برسد، اما آويگدور ليبرمن، دوست پيشين و رقيب سياسي كنوني‌اش توانسته است با بهبود جايگاه حزب ييسرايل بيتنو، جاه‌طلبي نتانياهو را متوقف كند. فروردين ماه سال جاري ليبرمن كه در انتخابات 5 كرسي كنست را
به دست آورده ‌بود، به دليل ائتلاف نتانياهو با تندروهاي مذهبي حاضر به مشاركت در دولت ائتلافي او نشد تا نتانياهو مجبور شود با اعلام برگزاري انتخابات زودهنگام، شانس خود را دوباره آزمايش كند. اما حالا پيش‌بيني حاكي از اين است كه ليبرمن در انتخابات سه‌شنبه مي‌تواند كرسي‌هاي خود را دوبرابر كند و با 10 كرسي به حزب تاجبخش پارلمان رژيم اشغالگر تبديل شود. در شرايطي كه نه ائتلاف آبي‌سفيد به رهبري بني گانتز و نه حزب ليكود به رهبري نتانياهو اميدي به كسب 61 كرسي لازم براي تشكيل دولت اكثريت ندارند، ليبرمن نقشي كليدي در تشكيل دولت آينده رژيم اشغالگر بازي مي‌كند.

 

تهديد حمله به غزه

نتانياهو كه با وجود رونمايي از نقشه جديدش براي ضميمه كردن سرزمين‌هاي كرانه باختري رود اردن، همچنان نتوانسته از پيروزي بي‌دردسر در انتخابات مطمئن شود، اين‌بار تهديد خود را متوجه غزه كرد. سه روز بعد از آنكه شليك موشك‌ها از نوار غزه، سخنراني تبليغاتي نتانياهو را نيمه‌كاره گذاشت تا محافظانش او را به سمت پناهگاه هدايت كنند، رسانه‌هاي چپ‌گراي سرزمين‌هاي اشغالي به‌شدت از او انتقاد كرده‌اند. روزنامه هاآرتص، نوشته كه ويديوي فرار نتانياهو در سخنراني تبليغاتي اشدود «وجهه بزدل و نامحبوب او را بر ملا كرده است.» اين روزنامه ويديوي منتشر شده از فرار نتانياهو را «يك ويديوي 15 ثانيه‌اي كه مي‌تواند كل كارزار تبليغاتي پرزرق و برق نتانياهو را به زير بكشد» توصيف مي‌كند. نتانياهو كه غزه را تهديدي براي انتخاب مجدد خود به نخست‌وزيري مي‌بيند تهديد كرده است كه به زودي جنگ تازه‌اي را در غزه آغاز خواهد كرد. او در سخناني تاكيد كرده است كه تصميم‌گيري در مورد جنگ غزه حتي ممكن است قبل از برگزاري انتخابات اتخاذ شود.


افشاي جاسوسي نتانياهو از متحدانش در واشنگتن

نشريه پليتيكو امريكا پنجشنبه گزارش داد كه مقام‌هاي امنيتي امريكا احتمال مي‌دهند رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين پشت نصب سيستم‌هاي جاسوسي از تلفن‌هاي همراه در داخل كاخ سفيد و نيز در ديگر مناطق حساس پايتخت امريكا در دو سال گذشته باشد. به گزارش ايسنا، اين مجله به نقل از يك مقام سابق عاليرتبه امريكايي كه خواست نامش فاش نشود، گزارش داد، برخلاف حوادث جاسوسي ديگر كه در خاك امريكا برملا مي‌شوند دولت دونالد ترامپ رييس‌جمهوري امريكا دولت رژيم صهيونيستي را از اين بابت توبيخ نكرده و به نظر مي‌رسد اين رويداد هيچ تبعاتي نداشته است. دونالد ترامپ در واكنش به اين گزارش گفته است كه باور ندارد اين رژيم از او جاسوسي كرده باشد و نخست‌وزير رژيم اشغالگر هم در واكنش به اين خبر ضمن رد اين ادعا گفته است كه از كشورهاي دوست و متحد جاسوسي نمي‌كند. طبق اين گزارش، سيستم‌هاي جاسوسي نصب شده در نزديكي كاخ سفيد شبيه فرستنده‌هاي مخابراتي عادي تلفن‌هاي همراه بوده‌اند اما در واقعيت امر آنها دستگاه‌هاي جاسوسي و شنود بوده‌اند كه اطلاعاتي از مالكان تلفن‌هاي همراه جمع‌آوري مي‌كردند. علاوه بر دريافت محتواهاي داخل تلفن‌هاي همراه اين دستگاه‌ها تصاوير مكالمات و شنود آنها را نيز انجام مي‌دادند. يكي از مسوولان سابق اشاره مي‌كند كه اين سيستم‌ها ترجيحا با هدف جاسوسي از ترامپ و دستياران ارشدش و نيز نزديكانش كار گذاشته شده‌اند بدون اينكه تاييد شود اين تلاش اسراييل در تحقق اهدافش به سرانجام رسيده است يا نه. در پاسخ به اين اخبار، مسوولان وزارت امنيت داخلي امريكا گفتند ادله‌اي درباره وجود اين سيستم‌هاي جاسوسي در پايتخت را شناسايي كرده‌اند البته آنها را به طرف خاصي نسبت ندادند. اين اولين‌بار نيست كه رژيم تل‌آويو به جاسوسي از مقام‌هاي امريكايي متهم مي‌شود. در طول مذاكرات هسته‌اي ميان ايران و 1+5 نيز گروهي از مقام‌هاي امريكايي از شنود گوشي‌هاي تلفن‌ همراه خود توسط «يك دولت متحد» خبر داده ‌بودند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون