• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4462 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۳ شهريور

صد فيلم برتر قرن بيست‌ويكم از نگاه منتقدان گاردين

آثار كيارستمي و فرهادي انتخاب شدند

بهار سرلك

 

 

منتقدان فيلم روزنامه گاردين صد فيلم برتر قرن بيست‌ويكم را معرفي كرده‌اند كه «ده» ساخته عباس كيارستمي و «جدايي نادر از سيمين» به كارگرداني اصغر فرهادي به ترتيب در جايگاه هفتادوششم و سي‌وششم قرار گرفته‌اند. كيارستمي فيلم «ده» را در سال 2002 روي پرده برد؛ فيلمي كه متد نامتعارف فيلمسازي كيارستمي را داد. او در اين فيلم بسياري از قراردادهاي فيلمنامه‌نويسي را كنار گذاشت و روي چشم‌انداز اجتماعي- سياسي ايران تمركز كرد. بسياري از منتقدان سرشناس سبك فيلمسازي كيارستمي را تحسين كردند.

منتقدان گاردين گزيده ريويويي را كه پيتر برادشاو سال اكران فيلم نوشته بود، انتخاب كرده‌اند: «عباس كيارستمي، كارگردان ايراني اواخر قرن بيستم نشان داد استاد سينماست؛ او با ساخت اين فيلم ساده اما تاثيرگذار – داستان زني كه آدم‌ها را از گوشه و كنار تهران به مقصدشان مي‌رساند- ثابت كرد در قرن بيست‌ويكم هم همچنان در جايگاه استادي تكيه زده است. كيارستمي و ستاره فيلمش مانيا اكبري با مجموعه گفت‌وگوهاي راننده با مسافرانش درباره ازدواج، خانواده، مذهب و رابطه جنسي درام پرگره‌اي را در ذهن مخاطب مي‌سازند.» فيلم «ده» سال 2002 نامزد نخل طلاي جشنواره فيلم كن شد و نشريه «كايه دو سينما» آن را در دهمين فهرست فيلم‌هاي دهه 2000 تا 2009 معرفي كرد.

اصغر فرهادي سال 2011 نهمين ساخته‌اش را روي پرده سينماها برد. در گزيده‌اي كه درباره اين فيلم آورده شده، مي‌خوانيم: «فيلم با صحنه زوجي كه در برابر قاضي نشسته‌اند و تقاضاي طلاق دارند، شروع مي‌شود. زن مي‌خواهد ايران را ترك كند و دخترش را با خود ببرد. مرد نمي‌تواند چون پدر پيرش بيمار است.

در درام خانوادگي و دردناك اصغر فرهادي همه رفتاري ناشايست دارند. قدرت اين كارگردان در برانگيختن حس همدلي است و كاري مي‌كند كه بيننده تمامي زواياي ديد را ببيند. در لحظاتي كه ظاهرا بي‌اهميت و پيش‌پاافتاده‌اند، بمب‌هايي كار مي‌گذارد كه پيامد احساسي آنها تكان‌دهنده‌اند.» فرهادي با فيلم «جدايي نادر از سيمين» توانست جايزه بهترين فيلم خارجي زبان و نامزدي در بخش بهترين فيلمنامه‌ غيراقتباسي اسكار را به دست بياورد. همچنين خرس طلايي بهترين فيلم و خرس‌هاي نقره‌اي بهترين بازيگر زن و مرد نقش اول جشنواره فيلم برلين شصت‌ويكم را از آن خود كرد. بسياري از مجلات و نشريات معتبر اين فيلم را در فهرست ده فيلم برتر سال 2011 معرفي كردند.

اما فيلم‌هاي «روزي روزگاري در هاليوود» به كارگرداني كوئنتين تارانتينو و «يادگاري» ساخته جوآنا هاگ از تازه‌ترين فيلم‌هاي فهرست صد فيلم برتر قرن بيست‌ويكم از نگاه منتقدان به شمار مي‌روند.

در جايگاه نخست اين فهرست نيز فيلم «خون به پا خواهد شد» (2007) به كارگرداني و فيلمنامه‌نويسي پل تامس اندرسن قرار دارد. تامس اندرسن اين اثر را براساس رمان «نفت!» نوشته آپتون سينكلر و با بازي دنيل دي لوييس ساخت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون