• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4462 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۳ شهريور

پيدا و پنهان

اسدالله عسگراولادي درگذشت

روابط عمومي حزب موتلفه اسلامي از درگذشت اسدالله عسگراولادي، از فعالان اقتصادي، سياسي معروف و رييس پيشين اتاق بازرگاني ايران و چين خبر داد. عسگراولادي از جمعه هفته گذشته به دليل بروز عارضه مغزي در بخش مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان بستري شده بود و عصر ديروز درگذشت. او از اعضاي قديمي حزب موتلفه اسلامي و برادر مرحوم حبيب‌الله عسگر اولادي بود. عسگراولادي علاوه بر اين عضو اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران نيز بود. عسگراولادي‌،زاده 1312 در محله سيروس تهران و از برجسته‌ترين بازرگانان ايراني و معروف‌ترين صادركننده خشكبار ايران بوده است. با اينكه صادرات پسته، زيره، ميوه‌جات خشك و واردات شكر و لوازم خانگي مهم‌ترين فعاليت اقتصادي او بوده است اما خود معتقد بود كه «بازرگان كوچكي است كه در زمينه صادرات فعاليت كوچكي دارد.» حزب موتلفه اسلامي اعلام كرده كه جزييات مراسم ختم و تشييع پيكر او متعاقبا اعلام مي‌شود. عسگراولادي چندي پيش در گفت‌وگو با سايت اقتصاد ايراني روايتي از فعاليت‌هاي اقتصادي خود ارايه كرده است. او مي‌گويد: خانواده‌ام متدين و در سطح پايين جامعه بودند و با قشر ثروتمندان سروكار نداشتند. شغل پدرم پيشه‌وري بود و مغازه عطاري داشت. ما سه برادر بوديم كه هر سه از سن 13 ـ 12 سالگي كار در بازار تهران را شروع كرديم. اولين حقوقي كه در دوره شاگردي گرفتم روزي 2 ريال بود كه مي‌شد ماهي شش تومان. اولين تجارتم را با خريد يك كيسه كنجد به قيمت 53 تومان از بازار تهران شروع كردم و آن كيسه كنجد را به نانوايي سر محل به قيمت 70 تومان فروختم و اين اولين سود من در تجارت بود. اين مربوط به سال 1327 است. تا سال 1334 كارمند بودم و در يك شركتي كار مي‌كردم كه فعاليتش در زمينه صادرات بود. به صادرات علاقه‌مند شدم اما پول نداشتم. تنها دارايي‌ام خانه‌اي بود كه در خيابان شهيد مصطفي خميني به مبلغ 5600 تومان خريده بودم. در آن خانه من و دو خواهر و پدر و مادرم زندگي مي‌كرديم. كار را در سال 1336 و از صفر با صادرات زيره شروع كردم و قسطي پنج تن زيره خريدم. اولين مشتري‌ام در صادرات سنگاپور بود.

با تمام دنيا از طريق اتاق‌هاي بازرگاني‌شان مكاتبه كردم و دنبال خريدار گشتم. اولين معاملاتم با نيويورك سال 1330 شروع شد. نيويورك از ديرباز تاكنون بورس زيره بوده و هست. كوشش كردم و سفرهايم شروع شد و روزي رسيد كه ديكته كننده قيمت زيره در جهان و ايران شدم. در سال 1347 به صادرات دو قلم ديگر خشكبار شامل پسته و كشمش روي آوردم. سال 1343 اولين انبارم را در خيابان تختي تهران خريدم و كارخانه زيره حساس را در مشهد تاسيس كردم كه هنوز هم هست.

او عنوان كرده كه به عنوان يك تاجر اصولي دارد كه يكي از آنها نگرفتن «وام» است. او مي‌گويد: «سعي كردم از بانك‌ها وام نگيرم. بانك‌ها بسيار سراغ من آمدند اما قبول نمي‌كردم من هيچ مالي در خارج كشور ندارم. فقط دفاتري در هامبورگ، دوبي و لندن دارم كه دفاتر تجاري‌ام هستند. من در تجارت به 3 اصل سفت و سخت پايبند هستم: «كيفيت، رقابت، خوش‌قولي.»

 

ورود مدعي‌العموم به واگذاري اراضي قشم

رضا صفايي دادستان عمومي و انقلاب قشم از ورود مدعي‌العموم به موضوع قرارداد‌هاي واگذاري اراضي ساحلي قشم چه از سوي سازمان منطقه آزاد قشم يا ساير سازمان‌هاي دولتي خبر داده و اضافه كرده كه اين اقدام در راستاي احقاق حقوق عامه و جلوگيري از تضييع احتمالي حقوق انجام مي‌شود. به گفته او در صورتي كه در واگذاري اين اراضي، حقوق عامه ناديده گرفته شده باشد يا تخلفي مشاهده شود براي ابطال اين قرارداد اقدام خواهد شد.

خطر حاشيه‌نشيني به دليل نبود خانه‌هاي كوچك

يك كارشناس اقتصاد مسكن معتقد است كه اگر نياز بازار مسكن در بخش كوچك متراژ پاسخ داده نشود به شكل حاشيه‌نشيني خود را نشان خواهد داد. به گفته مهدي سلطان محمدي، كمبود خانه‌هاي كوچك متراژ با كيفيت به‌شدت در شهر تهران احساس مي‌شود. علت اين نيست كه متقاضي نبوده يا سازندگان نخواستند يا سياست دولت به اين سمت نبوده است، بلكه دليل اصلي آن است كه مقررات ساخت در تهران اجازه چنين توسعه‌اي را نمي‌دهد. ما در زمين‌هاي بزرگ نمي‌توانيم واحدهاي كوچك بسازيم. در زمين‌هاي كوچك هم امكان احداث پاركينگ وجود ندارد كه جزو الزامات قانوني است.

۴ طرح اشتغالزايي روي كاغذ ماند

با گذشت نيمي از سال ۹۸ هنوز منابع لازم براي اجراي طرح‌هاي مشوق بيمه‌اي كارفرمايي، طرح كارورزي دانش‌آموختگان دانشگاهي، طرح مهارت‌آموزي در محيط كار واقعي و طرح يارانه دستمزد پرداخت نشده است. حداقل كارانه ايجاد اشتغال جوانان در راستاي اين چهار طرح اشتغالزايي حدود 620 ميليارد تومان است كه تاكنون تخصيص منابع صفر بوده است. اين چهار طرح اشتغالزايي ذيل طرح كارانه اشتغال جوانان از سال 96 براساس مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتي كليد خورده است.

 

قرارگاه خاتم‌ خط‌آهن ر‌شت-آستارا را مي‌سازد

ولي داداشي رييس مجمع نمايندگان استان گيلان در مجلس از ورود قرارگاه خاتم‌الانبيا به پروژه ساخت خط‌آهن آستارا-آستارا خبر داده و افزوده است: توافقنامه‌اي بين شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل كشور و قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا صورت گرفته است، ضمن آنكه سرمايه‌گذار خارجي پروژه هم جمهوري آذربايجان است كه اعلام كرده 500 ميليون دلار در اين خط سرمايه‌گذاري مي‌كند. او با بيان اينكه اجراي پروژه برعهده قرارگاه خاتم است، اضافه كرد: فعلا هيچ بخشي از اين مبلغ 500 ميليون دلار نيامده است اما اگر كار آغاز شود، آن پول هم مي‌آيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون