• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4462 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۳ شهريور

دور نخست جام جهاني شطرنج به پايان رسيد

سه پيروزي و يك شكست، سهم نمايندگان ايران

دور نخست مسابقات جام جهاني شطرنج 2019 با صعود سه شطرنج‌باز ايراني و حذف يكي از نمايندگان كشورمان به دور دوم آغاز شد. جام جهاني شطرنج هفته گذشته در شهر خانتي-مانسييسك روسيه با حضور 128 شطرنج‌باز از كشورهاي مختلف جهان آغاز به كار كرد. از ايران نيز احسان قائم‌مقامي، عليرضا فيروزجا، پرهام مقصودلو و امين طباطبايي در اين رقابت‌ها حاضر شدند. جام جهاني شطرنج در 7 راند و به صورت حذفي برگزار مي‌شود. شطرنج‌بازان در 8 بخش با يكديگر رقابت‌ مي‌كنند و نفرات برتر هر بخش راهي مرحله يك چهارم نهايي مي‌شوند. جوايز نقدي مسابقات در مجموع يك ميليون و ششصدهزار دلار است. هر شطرنج‌باز به ازاي هر برد در هر مرحله مبلغ خاصي دريافت مي‌كند. به عنوان مثال جايزه برد در بازي نخست 6400 دلار است و كسي كه بتواند بازي فينال را با پيروزي پشت سر بگذارد، مبلغ
صد و ده هزار دلار جايزه دريافت مي‌كند. فرمت هر مسابقه به اين شكل است كه دو شطرنج‌باز دو بازي كلاسيك با يكديگر برگزار مي‌كنند و كسي كه بتواند يك و نيم امتياز كسب كند صعود مي‌كند. در صورت تساوي يك بازي سرعتي و در صورت تكرار تساوي يك بازي برق‌‌آسا بين دو طرف برگزار مي‌شود. در صورت تكرار تساوي يك مسابقه كلاسيك 10 دقيقه‌اي به عنوان آخرين مسابقه در نظر گرفته مي‌شود.

جام جهاني شطرنج روسيه دو غايب بسيار بزرگ دارد؛ مگنوس كارلسن نروژي و نفر اول رنكينگ جهاني و همچنين فابيانو كاروانا از امريكا كه در رده دوم جدول بهترين شطرنج‌بازان جهان قرار دارد. اين دو شطرنج‌باز با نفرات پايين‌تر از خودشان در رنكينگ جهاني جايگزين شده‌اند. نفرات فيناليست جام جهاني شطرنج مي‌توانند جواز حضور در رقابت‌هاي قهرماني جهان كه سال آينده در يكاترينبورگ روسيه برگزار مي‌شود را به دست آورند. مسابقه قهرماني شطرنج جهان هر دو سال يك‌ بار و با حضور هشت شطرنج‌باز برتر دنيا برگزار مي‌شود. نفر اول و دوم دور قبل، فيناليست‌هاي جام جهاني شطرنج، دو نفر اول جايزه بزرگ سوييس، شطرنج‌بازي كه بهترين ريتينگ سال را ثبت كرده و يك نفر از كشور ميزبان.

در دور نخست جام جهاني شطرنج، نمايندگان كشورمان صاحب 3 پيروزي و يك شكست شدند. عليرضا فيروزجا، اولين سوپر استاد بزرگ شطرنج ايران در ديدار با آرمان پاشيكيان به برتري يك و نيم بر نيم دست پيدا كرد. اين نماينده كشورمان بايد با دانيل دوبوف از كشور ميزبان رقابت كند. دوبوف 23 ساله با ريتينگ 2699 وارد اين مسابقات شده است و تنها يك قدم تا رسيدن به درجه سوپراستاد بزرگي فاصله دارد. فيروزجا كه تقريبا با قرعه سختي مواجه شده است، در صورت پيروزي احتمالا بايد با دينگ ليرن چيني روبرو شود. شطرنج‌بازي كه همين ماه گذشته توانست در رقابت‌هاي آزاد امريكا مگنوس كارلسن را شكست دهد. دومين برد نمايندگان ايران را پرهام مقصودلو به دست آورد. مقصودلو با برد دو بر صفر مقابل ماكسيم شگايف از كشور ميزبان توانست خودش را به دور دوم برساند. با اين حال مقصودلو نيز مثل فيروزجا با قرعه بسيار سختي روبرو شده است. او بايد در اين مرحله با لوون آرونيان از ارمنستان روبرو شود. آرونيان مدافع عنوان قهرماني مسابقات به حساب مي‌آيد. او يك بار هم در سال 2006 قهرمان جام جهاني شطرنج شده بود. البته در سمت مقصودلو در جدول يك شطرنج‌باز از رژيم صهيونيستي نيز به چشم مي‌خورد كه اگر هم مقصودلو و هم اين شطرنج‌باز اسراييلي بتوانند از مرحله دوم عبور كنند به يكديگر مي‌رسند.

هت‌تريك پيروزي‌هاي ايران در دور نخست را امين طباطبايي به ثبت رساند. طباطبايي در ديدار با باسم امين از كشور مصر با نتيجه دو و نيم بر يك و نيم پيروز شد. طباطبايي در مرحله دوم بايد با جفري ژيونگ چيني‌الاصل از كشور امريكا ديدار كند. ژيونگ با ريتينگ 2707 يكي از سوپراستاد بزرگ‌هاي حاضر در مسابقات محسوب مي‌شود. اما تنها شكست روز نخست ايراني‌ها در جام جهاني شطرنج به احسان قائم‌مقامي رسيد. اولين استاد بزرگ تاريخ شطرنج ايران در مسابقه با يو يانگي از كشور چين بازي را با نتيجه سه و نيم بر دو و نيم واگذار كرد. قائم‌مقامي كه با ريتنيگ 2544 وارد مسابقات شده بود مقابل حريفي با ريتينگ 2763 ابتدا به دو تساوي دست يافت كه نتيجه‌اي بسيار عالي محسوب مي‌شود. اما در ادامه و مسابقات سريع و برق‌آسا اين حريف چيني بود كه بالاخره از سد قائم‌مقامي گذشت و راهي دور بعد شد و حالا بايد با شطرنج بازي از كشور هند روبه‌رو شود. دور دوم مسابقات جام جهاني شطرنج 2019 از امروز آغاز مي‌شود و به مدت دو روز ادامه پيدا مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون