• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4465 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۶ شهريور

رييس‌جمهوري ايران در ديدار با رييس‌جمهوري تركيه مطرح كرد

مثلث ايران، روسيه و تركيه ضامن امنيت سوريه

ضروري است هر چه سريع‌تر نيروهاي امريكايي از منطقه خارج شوند

حسن روحاني، رييس‌جمهوري در اين نشست گفت: حفظ يكپارچگي و تماميت ارضي سوريه، احترام به حاكميت ملي و استقلال و عدم دخالت خارجي در امور داخلي اين كشور كه همواره مورد تاكيد ما بوده است، بايد به‌طور جدي رعايت شده و تمامي زمينه‌هاي لازم براي بازگشت ثبات، امنيت و آرامش به اين كشور فراهم شود. او اضافه كرد: مهم‌ترين دستور كار ما ارزيابي تلاش‌هاي سه كشور جمهوري اسلامي ايران، فدراسيون روسيه و جمهوري تركيه براي خاتمه دادن به بحران سوريه از طريق مسالمت‌آميز، مبارزه با تروريسم، كمك به تشكيل كميته قانون اساسي، بازگشت آوارگان، تبادل بازداشت‌شدگان و ربوده‌شدگان، بهبود كمك‌رساني انسان‌دوستانه، بازسازي و همچنين ارزيابي تلاش‌هاي بين‌المللي در اين زمينه است.

رييس‌جمهوري با بيان اينكه اكنون با گذشت دو سال و نيم از آغاز اين روند، علاوه بر موفقيت‌ها و دستاوردهاي جديد آن، شاهد بالندگي و تقويت جايگاه و تاثيرگذاري اين روند در كمك به سوريه و جامعه بين‌المللي براي پشت سر گذاشتن مشكلات و تنش‌ها در اين كشور هستيم، يادآور شد: جمهوري اسلامي ايران همچون گذشته معتقد است بحران سوريه تنها راه‌حل سياسي دارد و اين مهم صرفا از طريق تعامل سازنده و مشاركت كليه آحاد مردم سوريه به انجام مي‌رسد. دولت و مردم سوريه -با همه تنوعي كه دارند- خود قادرند اين راه سرنوشت‌ساز و البته خطير را بپيمايند. جمهوري اسلامي ايران از ابتدا بر ناكارآمدي راه‌حل نظامي براي پايان بخشيدن به اين بحران تاكيد كرده و اين حقيقت هنوز پابرجاست. او گفت: اكنون پس از گذشت قريب 9 سال از بحران سوريه و برمبناي تجربيات حاصله از آن، همچنان بر اين باوريم كه ديدگاه تغيير نظام كه برخي به دنبال آن بودند، ناكام و شكست‌خورده است. روحاني خاطرنشان كرد: سال گذشته در چنين روزهايي، نمايندگان شركاي ما در روند آستانه، توافق ادلب را در شهر سوچي امضا كردند و ما نيز به اميد بيرون راندن تروريست‌ها و بازگشت حاكميت دولت سوريه به بخش‌هايي كه در كنترل تروريست‌ها قرار دارد، از اين توافق حمايت كرديم. بي‌ترديد يكي از اهداف اساسي تلا‌ش‌ كشورهاي ضامن روند آستانه در اين توافق و حمايت از اجراي آن، پرهيز از وقوع بحران فراگير انساني در منطقه ادلب بوده است. اما اجراي اين توافق آن‌گونه كه طراحي شده بود،
به پيش نرفت. متاسفانه چند صباحي از امضاي آن نگذشته بود كه مناطق تحت كنترل تروريست‌ها
نه تنها كاهش نيافت، بلكه به صورت غيرقابل باوري افزايش هم يافت. اين وضعيت، مويد اين واقعيت است كه هرگز نبايد به تروريست‌ها فرصتي براي سوء‌استفاده از شرايط ميداني را داد.روحاني گفت: اصول مشترك مورد تاكيد ما ادامه مبارزه با تروريسم تا ريشه‌كني اين بلاي خانمان‌سوز، گفت‌وگو و مصالحه، كاهش تنش، اصلاح قانون اساسي، بازگشت آوارگان، تبادل بازداشت‌شدگان و بازسازي سوريه است؛ سوريه‌اي آزاد و مستقل، سوريه‌اي كه نه مورد تهديد ديگران باشد و نه پايگاهي عليه ديگران، سوريه‌اي به دور از اشغال و تهديد خارجي و مبرا از تروريسم، سوريه‌اي متحد، منسجم با حفظ تماميت ارضي و حاكميت ملي و سوريه‌اي كه تك‌تك فرزندان آن از حقوق ذاتي، طبيعي و شهروندي خود برخوردار باشند و در اين مسير، فقط و فقط سوري‌ها براي آينده خود تصميم مي‌گيرند و ديگران نبايد اجازه يابند در امور داخلي آنها دخالت كنند. او ادامه داد: افزايش همكاري سه كشور ضامن، مي‌تواند ضامني اساسي در حل و فصل بحران سوريه و ساير بحران‌هاي منطقه باشد. بيگانگان امروز يا فردا اين منطقه را ترك مي‌كنند ولي ما همسايگان اينجا بوده‌ايم، هستيم و خواهيم بود.روحاني يادآور شد: فعال كردن مجدد توافقنامه سال 1998 آدانا ميان سوريه و تركيه مي‌تواند الگوي مناسبي براي برطرف شدن نگراني‌هاي دوطرف و آغازي بر پايان يك دوره تلخ باشد. رييس‌جمهور اضافه كرد: فرآيند آستانه برخلاف ساير روندهاي مرتبط با بحران سوريه به دنبال ايجاد اختلاف بين طرف‌هاي سوري نبوده است. رويكرد اصولي آن همواره بر حل و فصل اختلافات از طريق تعامل سازنده و تلاش براي يافتن راه‌حل مسالمت‌آميز براي بحران سوريه تمركز داشته است. در عين حال روند آستانه در تقابل با روندها و ابتكارات ديگر طراحي نشده است.رييس دولت دوازدهم همچنين گفت: حضور نامشروع نيروهاي نظامي امريكا در خاك سوريه تماميت ارضي و حاكميت ملي اين كشور به عنوان يك كشور مستقل عضو سازمان ملل متحد را به مخاطره انداخته است. او تاكيد كرد: رييس‌جمهور امريكا سال گذشته از تصميم خود براي بازگرداندن نيروهاي نظامي كشورش از سوريه گفت، ولي سرنوشت اين سخن، مثل ساير سخن‌هاي او بود؛ اظهاراتي كه نه در تجربه گذشته به حقيقت پيوسته و نه اراده‌اي براي تحقق آن در آينده متصور است. روحاني تاكيد كرد: ضروري است هر چه سريع‌تر نيروهاي امريكايي از اين منطقه خارج شوند و حاكميت دولت سوريه در شرق و شمال فرات، همچون بقيه سرزمين سوريه گسترش يابد.

رييس‌جمهور اسلامي ايران تصريح كرد: موكول كردن آغاز روند بازسازي و مشروط كردن آن به ملاحظات سياسي مداخله‌جويانه‌اي كه در دوران جنگ محقق نشده، تنها به طولاني‌تر شدن بحران و وارد آمدن صدمات و لطمات بيشتر به ملت سوريه مي‌انجامد.او ادامه داد: بر اين اساس ضرورت دارد با تسهيل بازگشت هرچه سريع‌تر آوارگان سوري به خانه و كاشانه خود و كمك به ملت و دولت سوريه براي بازسازي كشور، زمينه را براي رفع دشمني‌هاي گذشته و ساختن آينده، برمبناي خواست ملت سوريه فراهم كنيم. روحاني گفت: بازبيني و اصلاح قانون اساسي كنوني سوريه برمبناي خواست مردم اين كشور مي‌تواند گامي مهم در جهت پايان دادن به بحران جاري باشد. تلاش سه كشور و نماينده دبيركل سازمان ملل موجب پيشرفت‌هاي قابل‌توجهي در فرآيند شكل‌گيري كميته قانون اساسي شده است. لازم است از همكاري و تعامل سازنده دولت سوريه در اين زمينه تقدير شود.رييس دولت دوازدهم همچنين با بيان اينكه رژيم صهيونيستي طي ماه‌هاي گذشته بر تعداد حملات تجاوزگرانه خود به سرزمين سوريه افزوده، خاطرنشان كرد: مقامات اين رژيم مسووليت اين تجاوزات را برعهده گرفته و اين تجاوزات را به عراق و لبنان نيز تسري داده‌اند. او تصريح كرد: اين حملات مصداق بارز اقدامات خصمانه تحريك‌آميز و غيرقانوني است كه مي‌تواند باعث ايجاد تنش و درگيري گسترده در منطقه شود. بديهي است دولت‌ها و ملت‌هاي منطقه براساس منشور ملل متحد حق دفاع از خويش درقبال اين قبيل تجاوزات را دارند؛ در حالي كه متاسفانه سازمان‌هاي بين‌المللي در قبال اين تجاوزات واكنش مناسبي نشان نمي‌دهند.

روحاني در پايان بر برخي نكات حائز اهميت انگشت گذاشت و اين موارد را به اين نحو برشمرد: يكم، استقلال، حاكميت و تماميت ارضي سوريه و عدم دخالت در امور داخلي آن كشور بايد در هر شرايطي مورد احترام قرار گيرد. دوم، حل و فصل سياسي بحران سوريه از طريق انجام گفت‌وگوهاي سوري- سوري و تشكيل كميته قانون اساسي با حضور نمايندگان همه اقشار مردم سوريه و بدون هرگونه دخالت خارجي انجام پذيرد. او اضافه كرد: نكته سوم اينكه مناطق خارج از حاكميت ملي از جمله ادلب، شرق فرات و جولان هر چه سريع‌تر بايد از وجود گروه‌هاي تروريستي و نيروهاي اشغالگر امريكايي و اسراييلي آزاد و به دامن ملت و دولت سوريه بازگردند. رييس‌جمهوري با اشاره به چهارمين محور حائز اهميت در اين رابطه گفت: جامعه بين‌المللي بايد به مردم سوريه در بازگشت آوارگان به منازل‌ خود و بازسازي كشورشان كمك كند. روحاني در تشريح پنجمين و آخرين نكته مدنظر خود نيز تصريح كرد: ضروري است جامعه بين‌المللي با اقدامات خودسرانه رژيم صهيونيستي در تجاوز به سوريه و ساير كشورهاي منطقه كه صلح و امنيت جهاني را به مخاطره انداخته، مقابله كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون