• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4465 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۶ شهريور

وعده سخنگوي دولت در نشست خبري هفتگي

زنان به «آزادي» مي‌روند

سخنگوي دولت صبح روز دوشنبه در حالي اهداف سفر رييس‌جمهوري به تركيه را در نشست خبري و در جمع خبرنگاران تبيين كرد كه حسن روحاني يكشنبه شب عازم آنكارا شد و در فرودگاه مهرآباد يكي از مهم‌ترين اهداف حضور در پنجمين اجلاس سه‌جانبه ايران، تركيه و روسيه را ادامه مذاكرات آستانه براي حل بحران سوريه توصيف كرد. علي ربيعي نيز در آغاز نشست خبري سفر روحاني به تركيه را در راستاي ايجاد صلح و ثبات در سوريه و براي برقراري نظم و ثبات سياسي در اين كشور و همچنين تعميق ارتباطات سياسي اين 3 كشور دانست و البته تاكيد كرد: «شايد هيچ‌گاه ارزش و جدي ‌بودن كار با همسايه‌ها به بركت تحريم‌ها آنقدر حساس نشده ‌بود و خوشبختانه روابط ما با تركيه و روسيه در بهترين دوران تاريخي خودش به سر مي‌برد و استراتژي اصلي ما هم در سياست خارجي تعميق روابط گسترده با همسايگان‌مان است. امروز معتقديم كه از بركات تحريم است كه رويكردمان در كار با همسايگان متعدد امكان بسيار خوبي براي ما فراهم كرده است و رييس‌جمهوري هم روز گذشته پيش از عزيمت به آنكارا اعلام كرد كه آمادگي كامل داريم روابط حسنه‌‌اي را با همه همسايگان مبتني بر اعتماد و احترام متقابل داشته باشيم.» البته در جريان اين سفر قرار است نشست دوجانبه‌اي نيز با روسيه برگزار شود و درباره روابط مبتني بر صادرات و واردات صحبت شود.اما فارغ از بحث‌هاي ديپلماتيك، خبر مهم داخلي اين هفته نشست سخنگوي دولت احتمال باز شدن درهاي آزادي روي زنان بود. ربيعي خبر داد كه زنان براي بازي ايران-كامبوج به «آزادي» خواهند رفت.

 

روحاني عازم نيويورك

احتمال سفر رييس‌جمهوري به نيويورك براي حضور در سازمان ملل سوال متداول خبرنگاران در چند هفته اخير بود. شرايط رابطه ايران و امريكا پس از خروج اين كشور از توافق بين‌المللي برجام و البته تحريم‌هايي كه حتي وزير امور خارجه ايران را شامل مي‌شود اين پرسش را ايجاد كرده‌ بود كه آيا اساسا روحاني قصد سفر و استفاده از اين تريبون جهاني را دارد يا نه؟ سخنگوي دولت روز گذشته خبر داد كه روحاني به نيويورك خواهد رفت. علي ربيعي البته در پاسخ به پرسشي مبني بر امكان ملاقات يا گفت‌وگو ميان روساي جمهوري ايران و امريكا صرفا تاكيد كرد كه «اين سفر مي‌تواند فضاي مناسبي را براي گفت‌وگوي با رهبران كشورهاي مختلف ايجاد كند و اميدواريم رييس‌جمهوري و تيم همراه در اين سفر نيز بار ديگر بتوانند حقانيت ايران را در مورد مسائل مختلف به گوش جهانيان برسانند.»

بار ديگر؛ تعهد در برابر تعهد

البته علي ربيعي در پاسخ به اين پرسش بر استراتژي يك سال اخير جمهوري اسلامي يعني «تعهد در برابر تعهد» نيز تاكيد كرد و گفت: «از نگاه ايران توقف كليه تحريم‌هايي كه پس از خروج امريكا از برجام صورت گرفت، امكان مذاكره را فراهم مي‌كند. ما توقف تحريم‌ها و برگشتن به شرايط قبل از تحريم‌ها را خواستار هستيم و امريكا براي نشان دادن صداقتش در اين مسير بايد شرايط را براي تامين منافع مردم ايران تامين كند و در حال حاضر هيچ نشانه‌اي در اين زمينه نمي‌بينيم.» ربيعي همچنين در تشريح سخنانش افزود: «اينكه مدام از آمادگي براي مذاكره صحبت كنيم، دردي را دوا نمي‌كند و براي افكار عمومي هم نياز اين است كه مشخص شود در زمان مذاكره چه دستاوردهايي براي ايران متصور است. ما يك بار در شرايط تحريم مذاكره كرديم و ديگر چنين چيزي را تكرار نمي‌كنيم.»از آنجا كه مجتبي ذوالنوري، رييس اصولگراي كميسيون امنيت ملي مجلس روز يكشنبه اعلام كرده ‌بود كه فرانسه پذيرفته در قالب اينستكس، 15 ميليارد دلار براي تضمين خريد نفت ايران سرمايه‌گذاري كند، سخنگوي دولت ديروز در اين مورد بيشتر توضيح داد و گفت: «قرار بود نفت ايران خريداري شود و پولش هم به ما برسد. ما گفته‌ايم كه تعهد در برابر تعهد، اروپايي‌ها مي‌خواهند برخي تعهدات خود را عملي كنند ما هم به بخشي از تعهدات خود معتقد خواهيم بود، نه بيشتر. اگر تعهدات افزايش يابد ما هم اين تعهدات خود را افزايش مي‌دهيم.»

 

عليه دولت بدون توقف

گلايه دولت از صداوسيما تمامي ندارد، درست به همان اندازه كه اقدامات صداوسيما عليه دولت. 21 شهريورماه بود كه در برنامه پرحاشيه «بدون توقف» علي بهادري‌جهرمي رييس مركز وكلا، كارشناسان رسمي و مشاوران خانواده قوه ‌قضاييه مدعي شد؛ شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران قوا با پيشنهاد رييس‌جمهوري براي دور زدن برخي روند‌ها و فرآيند‌ها در اقتصاد تشكيل شده آن هم در حالي كه رهبري چندان موافق اين امر نبوده‌اند و تن به اين كار داده‌اند. اين پروژه كه بي‌شباهت با پروژه تخريب برجام از سوي صداوسيما نيست منجر به صدور اطلاعيه‌اي از سوي دولت و توضيح اين مساله شد كه اساسا اين شورا با پيشنهاد شخص رهبري تشكيل شده است.علي ربيعي روز گذشته در واكنش به حاشيه‌هاي ايجاد شده در اين زمينه توضيح داد: «آن مطالبي كه درباره جلسه سران سه قوه گفته شده بود، غلط بود و ما هم همان را پاسخ داديم.» پاسخ ربيعي به سوال يكي از خبرنگاران در اعتراض به عملكرد جرياني صداوسيما بود كه با واكنش اعتراضي يكي از خبرنگاران اين سازمان در نشست خبري مواجه شد. از همين‌رو ربيعي گرچه از عملكرد رسانه ملي عليه دولت گفت اما در راستاي تلطيف فضا ادامه داد: «ما اميدواريم هيچ نگاهي به سمت رسانه‌هاي بيگانه نرود. ما به مصلحت كشور مي‌دانيم كه چشم‌ها و گوش‌هاي‌ ما به رسانه‌هاي داخل كشور باشد. ما هيچ‌وقت خير و بركتي از شايعاتي كه از رسانه‌هاي خارجي مطرح مي‌شود، نديده‌ايم و آنچه در اطلاعيه روابط عمومي دولت ديده شد به برخي برنامه‌سازي‌هاي ناظر بود كه برخي شبكه‌ها به صورت بسيار جهت‌دار برنامه خود را درباره دولت پيش مي‌برند، نه كليت سازمان. البته اين روند از سال 92 آغاز شده و ما عادت داريم.»سخنگوي دولت البته تاكيد كرد: «ما نبايد مردم را نااميد كنيم. نبايد دولت منتخب مردم را در چشم آنان بي اعتبار كنيم. اگر مي‌خواهيم انتقاد كنيم، انتقاد كنيم نه اينكه غير از اين عمل كنيم و با برنامه سازي‌ها روند ديگري را طي‌ كنيم.»

 

تناقض‌هاي دنباله‌دار

جلسه هيات دولت چهارشنبه هفته گذشته با اظهارات ضد و نقيض اعضاي دولت در مورد ورود زنان به ورزشگاه‌ها تحت تاثير قرار گرفت. از همين‌رو ديروز از ربيعي در مورد موضع صريح و شفاف دولت در مورد حضور زنان در ورزشگاه‌ها و فراهم آوردن زيرساخت‌ها سوال شد و او بار ديگر تاكيد كرد كه صحبت واعظي در تضاد با حرف‌هاي هفته گذشته او نبوده، بلكه يك نگراني در مورد فراهم آوردن زيرساخت‌ها بود. ربيعي بار ديگر تاكيد كرد كه «دولت با حضور زنان در استاديوم‌ها موافق است و مجدد تاكيد مي‌كنم كه آقاي سلطاني‌فر تمهيدي انديشيده‌اند كه زنان در بازي ايران با كامبوج حضور داشته باشند و اين حضور به صورت پلكاني افزايش خواهد يافت.»ربيعي همچنين خبر داد كه بليت‌فروشي براي بازي كامبوج همچون روال معمول گزينشي نخواهد بود. اما بخش عجيب ماجرا اطلاع‌رساني اشتباه عمدي يا سهوي يا به تعبيري تداوم تناقض‌گويي دولت بود. سخنگوي دولت به بازي واليبال ايران-سريلانكا كه اخيرا برگزار شد، اشاره كرد و گفت كه در اين بازي زنان متقاضي ديدن اين مسابقه نبوده‌اند وگرنه بليت‌فروشي آزاد بوده است. با اين حال يكي، دو نفر از خبرنگاران حاضر در جلسه يادآور شدند كه اساسا امكان خريد بليت براي زنان فراهم نبوده و در صورت انتخاب گزينه جنسيت زن «ظرفيت سالن تكميل است» به نمايش درمي‌آمده است. البته ربيعي تاكيد كرد كه «امروز به سياست‌هاي مربوط به جنسيت نيازمنديم و نمي‌توان اين نوع سياست‌ها را ناديده بگيريم.»

 

اتهام‌زني از نوع امريكايي

«اتهام‌زني به ايران در موضوع آرامكو، عجولانه بود» اين پاسخ ربيعي به متهم دانستن ايران در ماجراي حمله به آرامكو از سوي امريكايي‌ها بود. ربيعي تاكيد كرد كه اين نوع اتهام‌زني‌ها سبك و سنت امريكايي‌ها است، چرا كه آنها تلاش مي‌كنند با عمليات رواني اراده‌شان را تحميل كنند. او همچنين در پاسخ به خبرنگاري كه از ربيعي خواست صراحتا بيان كند برجام تصميم دولت بوده يا نظام نيز پاسخ داد: «برجام مطمئنا در شوراي عالي امنيت ملي روند خود را طي كرده و چيزي كه در آنجا تصويب شود بايد امضاي رهبري را هم داشته باشد. دولت نمي‌تواند بدون امكان و اجازه شوراي عالي امنيت ملي كاري بكند.» سخنگوي دولت در واكنش به دوقطبي‌سازي‌ها درجامعه از تريبون نماز جمعه نيز گفت: «ما كه يادمان نرفته است دوقطبي‌سازي‌ها بعد از سال ۹۶ شروع شد؛ آنجا كه گفتند كسي كه راي آورده مقابل ارزش‌ها خواهد ايستاد و دوقطبي ارزشي و ضدارزشي شكل گرفت. دوقطبي‌سازي از ديد دولت به ضرر جامعه است و ما از نخستين مخالفان دوقطبي‌سازي در جامعه بوده‌ايم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون