• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4465 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۶ شهريور

محسني مجد،مدير عامل شركت به‌پخش مطرح كرد

تحقق عدالت اجتماعي با توزيع يكسان كالا

اعتماد

در شرايطي كه موضوع عدالت اجتماعي و بهبود شاخص‌هاي معيشتي امروز به يكي از مهم‌ترين مطالبات مردم از مسوولان بدل شده تجربيات شركت‌هايي كه توانسته‌اند در اين زمينه دستاوردهاي مطلوبي داشته باشند، چراغ راهي است كه اقتصاد ايران مي‌تواند در شرايط حساس فعلي از آن در راستاي بهبود وضعيت معيشتي مردم بهره‌ببرد.

شركت به‌پخش، يكي از شركت‌هاي وابسته به گروه توسعه صنايع بهشهر با بيش از 1500 پرسنل در سراسر كشور در حوزه بازاريابي و توزيع كالا فعاليت دارد و سهم قابل توجهي را در صنعت پخش كشور عهده‌دار است. با توجه به اهميت مجموعه فعاليت‌هاي اين شركت گفت‌وگويي را با مهندس مجيد محسني‌مجد، مديرعامل شركت به‌پخش ترتيب داديم تا درباره دستاوردها و چشم‌اندازهاي پيش روي اين شركت گفت‌وگو كنيم.

 

ممنون به خاطر فرصتي كه براي اين گفت‌وگو فراهم كرديد؛ به نظرم براي ابتداي گفت‌وگو بد نيست تصويري از مهم‌ترين فعاليت‌هاي شركت به‌پخش براي مخاطبان ارايه كنيد؛ جايگاه و نقش به‌پخش در فضاي امروز اقتصاد و معيشت خانواده‌هاي ايراني چيست؟

مجموعه‌اي از عوامل مختلف در خصوص فعاليت‌هاي اين شركت مي‌توان ارايه كرد. مواردي كه شايد بيان تمام ابعاد و زواياي آن در قالب يك گفت‌وگوي رسانه‌اي ممكن نباشد؛ اما به طور اختصار مي‌توان گفت كه شركت به‌پخش باسابقه و قدمت طولاني كه در عرصه صنعت پخش كشور دارد تا به امروز توانسته نقش مهمي در پاسخگويي به مطالبات مردم و مشتريان در دسترسي آسان به اقلام اساسي و تحقق عدالت اقتصادي و معيشتي ايفا كند.

از ويژگي‌هاي مهم اين شركت مي‌توان به وجود نيروي متخصص، كارآمد و جوان اشاره كرد كه به واقع از نقاط قوت آن به حساب مي‌آيد. همچنين بهره‌مندي از ساختار لجستيك و زيرساخت كامل و قدرتمند، از ديگر شاخص‌هايي است كه در خصوص اين شركت مي‌توان مطرح كرد. در كنار اين موارد به‌كارگيري متدهاي روز دنيا و استفاده از تكنولوژي‌هاي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري و... كارآمد، گوشه‌اي از شاخصه‌هايي است كه مي‌توان براي اين شركت تعريف كرد. مواردي كه تحقق هر كدام از آنها نيازمند برنامه‌ريزي‌هاي گسترده و هدف‌گذاري‌هاي دقيق است كه خوشبختانه اين مهم با حضور نيروهاي خلاق و جوان در به‌پخش به شكل مطلوبي محقق
شده است.

در بخشي از صحبت‌هاي‌تان اشاره كرديد كه يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي به‌پخش استفاده از نيروهاي جوان در بخش‌هاي گوناگون است؛ با توجه به اين واقعيت كه بسياري از كارشناسان بحث جوانگرايي را حلقه گمشده بحث توسعه در كشور مي‌دانند؛ لطفا درباره تاثير اين تفكر جوان در رشد و بالندگي به‌پخش توضيحاتي را مطرح بفرماييد.

قبل از هر صحبتي بايد به اين نكته توجه داشت كه استفاده از نيروي جوان به معناي نفي تجربه نيست؛ در به‌پخش تلاش شده كه اين 2 فاكتور يعني جوان و تجربه در كنار هم به كار گرفته شوند. به عنوان مثال در امر بازاريابي و فروش نياز به نيروي جوان و پرانرژي است تا ساعت‌ها در شرايط محيطي مختلف بتواند فعاليت كند و كالاهايي كه در سبد فروش وجود دارد را معرفي كند. طبيعي است كه يك چنين فعل و انفعالي نيازمند روحيه و انرژي خاصي است كه جوانان يك چنين ويژگي‌هايي را دارا هستند.

از اين ‌رو به دليل آنكه وظيفه ذاتي شركت فروش كالا است در سراسر كشور من و همكارانم در به‌پخش نگاه خاصي به استفاده از اين روحيه و انرژي داريم و تقويت اين موضوع را يك نوع سرمايه‌گذاري براي خود مي‌دانيم.

درباره گستره فعاليت‌هاي توزيعي به‌پخش توضيحاتي را بفرماييد؟

نيمي از كالاي موجود در به‌پخش مربوط به توليدات شركت‌هاي هم‌گروه است همچون: پاكسان، مارگارين، گلتاش، ساينا و ... اما در كنار اين موارد و به دليل تنوع سلايق مصرف كنندگان از يك طرف و محصولات توليد شده از سوي ديگر هميشه به دنبال بزرگ كردن سبد كالايي خودمان بوديم و از توليداتي كه شاخصه‌هاي لازم همچون كيفيت را دارا باشند، استقبال مي‌كنيم. اين انعطاف‌پذيري در سبد محصولات توزيعي از ديگر ويژگي‌هاي به‌پخش است كه تلاش مي‌كنيم در آينده نيز با تنوع و كيفيت مناسب‌تر
حفظ شود.

جداي از بحث كيفيت چه موضوعات ديگري را در حوزه محصولات توليدي و توزيعي دنبال مي‌كنيد؛ در واقع كالايي كه در سبد توزيعي به‌پخش مي‌نشيند بايد واجد چه ويژگي‌هايي باشد.

همان طور كه مستحضريد مقام معظم رهبري سال 98 را با عنوان سال رونق توليد نامگذاري كرده‌اند اگر توجه داشته باشيد ايشان مواردي را بيان كردند از جمله اينكه: «مصرف‌كننده بايد كالاي داخلي تهيه كند»، «توليدكننده بايد رعايت كيفيت كند» و «فروشنده بايد محصول داخلي را عرضه كند.» در مسير تحقق اين رهنمودها من و همكارانم در به‌پخش وظيفه سنگيني داريم. اگر دوستان ما در واحد بازرگاني نتوانند كالاي با كيفيت و ايراني وارد مجموعه كنند از آن طرف فروشنده‌هاي ما كالاي غير ايراني و يا كالاي بي‌كيفيت ايراني در اختيار عاملان فروش در سراسر كشور قرار دهند و همين چرخه ادامه پيدا كند متاسفانه در نهايت منجر به ضربه زدن به توليد داخلي و عدم رونق در توليدات ملي خواهد شد. اين موارد از جمله الگوهاي كلاني است كه در به‌پخش متعهد به انجام آن هستيم، يعني تلاش مي‌كنيم از طريق معرفي محصولات با كيفيت ايراني انگيزه لازم در خريداران را براي استفاده از توليدات داخلي فراهم كنيم.

توزيع عادلانه يكي ديگر از مواردي بود كه اشاره كرديد كه به‌پخش در مسير تحقق آن حركت مي‌كند؛ درباره اين موضوع بيشتر توضيح مي‌دهيد.

ادعايي كه در به‌پخش داريم اين است كه توزيع عادلانه‌اي را در سراسر كشور انجام مي‌دهيم. به عبارت روشن‌تر هر كالايي يا يك قيمت مشخص در سراسر كشور توزيع مي‌شود. البته رسيدن به يك چنين شرايطي، كار آساني نيست، بلكه نياز به ساختار قدرتمند دارد كه خوشبختانه به‌پخش مجهز به آن است. لذا حمل يك كالا توسط به‌پخش با حمل توسط خود توليدكننده متفاوت است و اين موارد تاثير در قيمت نهايي كه دست مصرف‌كننده مي‌رسد را ندارد. لذا توليدكننده هرچه كالا را با كيفيت افزون‌تر، قيمت مناسب‌تر و در زمان مشخص به ما ارايه كند كالا به همين صورت به دست مصرف‌كننده مي‌رسد و سبب مي‌شود طبقات مختلف معيشتي در جامعه توان استفاده از اين محصولات
را پيدا كنند.

حضور شركت‌هايي از جنس به‌پخش در فضاي اقتصادي و بازرگاني كشورمان چه اثراتي دارد و دستاوردهايي كه فعاليت‌هاي اين شركت براي عموم مردم به عنوان مصرف‌كننده داشته است، كدام موارد را شامل مي‌شود؟

واقعيت آن است كه به‌پخش آمده تا به نفع مردم از دلال‌بازي و انحصارطلبي‌ها در تجارت جلوگيري كند، آمده تا از اجحاف به مصرف‌كننده در استفاده از يك كالا كه بهاي تمام شده معقول دارد اما به دليل وجود دلالي‌هاي متعدد با قيمت نجومي به دست مردم مي‌رسد، جلوگيري كند. اگر بخواهم صريح‌تر صحبت كنم من بخش مهمي از مسووليت ناهماهنگي‌هاي اين بخش را متوجه توليد‌كننده مي‌دانم. توليدكننده خودش تصميم‌گيرنده است و به‌صورت تخصصي به موضوع نگاه نمي‌كند درحالي كه بايد از ما و شركت‌هايي كه قوي كار مي‌كنند استفاده كند و از آنها بخواهد كه همراهي‌اش كنند.

اين تصور در سطح عمومي وجود دارد كه به‌پخش تنها در حوزه توزيع فعاليت مي‌كند؛ ولي ظاهرا بـخـش‌هاي ديگري نيز در گستره فعاليت‌هاي شما وجود دارد؟به اين حـوزه‌ها اشاره مي‌كنيد .

همانطور كه شما هم اشاره كرديد با توجه به شناختي كه در سطح عمومي از به‌پخش وجود دارد، شايد بسياري تصور كنند كه گستره فعاليت‌هاي اين شركت را تنها توزيع مواد غذايي تشكيل مي‌دهد. اما بايد به اين واقعيت اشاره كنم كه هر آنچه نياز به بازاريابي و فروش دارد در حيطه فعاليت‌هاي اين شركت قرار مي‌گيرد و هم‌اكنون شركت در حال انجام آنهاست. از لوازم الكترونيك گرفته تا روغن صنعتي و... چون به شعاري كه از جانب مديران گروه تبيين شده اعتقاد راسخ داريم شعارهايي حول محورهايي چون «توكل بر خدا، كار تيمي، مسووليت‌پذيري، انجام درست كار درست» ما ايمان داريم به توان بالا و متخصص پرسنل به‌پخش، ما ايمان داريم كه از متدهاي روز دنيا چيزي وجود ندارد كه به‌پخش به آن واقف نباشد و اين مطلب را در عمل ثابت كرديم.

تا چه اندازه در تحقق شعارها و اهدافي كه ترسيم شده موفقيت حاصل شده است؟

ببينيد ما براي اثبات اين مطالب و صحت آنها كار سختي را پيش رو نداريم. اگر صحبت از مسووليت‌هاي اجتماعي بوده به‌پخش حرف براي گفتن دارد و عملكرد قابل دفاعي داشته، اگر صحبت از كار تيمي است به‌پخش پرچمدار اين موضوع است و اگر صحبت از انجام درست كارهاست نمره به‌پخش در عملكرد و حضور آن كاملا قابل مشاهده و دفاع است. همه اين دستاوردها‌ محقق نمي‌شود مگر با توكل بر خدا. بخشي از اين تلاش‌هاي گروهي در راستاي اجراي مسووليت‌هاي اجتماعي بحمدالله و با عنايت مديران ارشد و مديرعامل محترم شركت توسعه صنايع بهشهر به‌پخش در ايامي كه متاسفانه هموطنان ما درگير سيل بودند، خوب ظاهر شد و نشان داد كه از نظر جايگاهي و عملكردي يك شركت استراتژيك است و مي‌تواند در كمترين زمان ممكن در صحنه حضور داشته باشد و كالا را در هر مختصاتي عرضه كند.

در پايان از شما و مجموعه روزنامه اعتماد تشكر و قدرداني دارم كه توجه ويژه‌اي به امر پخش و توزيع داشتيد. بايد از همه دوستانم در سراسر كشور ممنون باشم و خداوند متعال را شاكر باشم از اينكه توفيق خدمت در كنار اين دوستان نصيب بنده شد. در به‌پخش از اعضاي محترم هيات‌مديره گرفته تا تمامي پرسنل و شركت‌هاي تابعه در سراسر كشور زبان و عمل واحد دارند و به اميد خدا روز به‌روز بهتر هم خواهد شد.


به‌پخش آمده تا به نفع مردم از دلال‌بازي و انحصارطلبي‌ها در تجارت جلوگيري كند، آمده تا از اجحاف به مصرف‌كننده در استفاده از يك كالا كه بهاي تمام شده معقول دارد اما به دليل وجود دلالي‌هاي متعدد با قيمت نجومي به دست مردم مي‌رسد، جلوگيري كند. من بخش مهمي از مسووليت ناهماهنگي‌هاي اين بخش را متوجه توليد‌كننده مي‌دانم. توليدكننده خودش تصميم‌گيرنده است و بايد از ما و شركت‌هايي كه قوي كار مي‌كنند استفاده كند و از آنها بخواهد كه همراهي‌اش كنند.

نيمي از كالاي موجود در به‌پخش مربوط به توليدات شركت‌هاي هم‌گروه است همچون: پاكسان، مارگارين، گلتاش، ساينا و ... اما در كنار اين موارد و به دليل تنوع سلايق مصرف كنندگان از يك طرف و محصولات توليد شده از سوي ديگر هميشه به دنبال بزرگ كردن سبد كالايي خودمان بوديم و از توليداتي كه شاخصه‌هاي لازم همچون كيفيت را دارا باشند، استقبال مي‌كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون