• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4466 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۷ شهريور

روحاني در نشست مطبوعاتي روساي جمهور ايران، روسيه و تركيه:

امريكا به فكر تجزيه سوريه است

حجت‌الاسلام حسن روحاني دوشنبه شب در نشست مطبوعاتي مشترك با روساي جمهور ايران، روسيه و تركيه درباره تحولات سوريه، اهداف امريكا از حضور و مداخله در امور سوريه را كه بدون دعوت دولت قانوني اين كشور انجام مي‌گيرد بسيار خطرناك و در راستاي كمك به تروريست‌ها دانست. روحاني گفت: امريكا به فكر تجزيه سوريه است و اين براي هيچ كشوري از جمله كشورهاي منطقه به ويژه ما 3 كشور قابل قبول نيست. سوءنيت امريكا نيز از اينجا آشكار مي‌شود كه بخشي از خاك سوريه يعني بلندي‌هاي جولان را به يك تجاوزگر بخشيده و اين از چيزهاي عجيب تاريخي است كه يك كشوري بدون هيچ اجازه قانوني يا تواني، خاك يك كشور اشغال شده را به متجاوز ببخشد! رييس‌جمهور اين اقدام امريكا را نمونه‌اي آشكار از سوءنيت امريكا نسبت به مردم و كشور سوريه دانست و گفت: در كنار اين اقدامات امريكا، مداخله‌هاي مداوم و روزانه اسراييل و بمباران مردم بي‌گناه سوريه و زيرساخت‌هاي اين كشور با حاكميت ملي سوريه منافات دارد. همگان بايد به حاكميت ملي و تماميت ارضي سوريه احترام بگذارند. روحاني افزود: همچنين هر 3 رهبر 3 كشور بزرگ منطقه معتقدند، مبارزه با تروريسم بايد ادامه پيدا كند چراكه هنوز ادلب در تصرف تروريست‌هاست و متاسفانه در ماه‌هاي اخير حضور تروريست‌ها از جمله جبهه النصره در اين منطقه بيشتر شده است. رييس‌جمهور همچنين لزوم كمك به بازگشت آوارگان سوري به خانه و سرزمين خودشان را مورد تاكيد قرار داد و اظهار كرد: در اين زمينه تجربه زيادي داريم هم در جنگ ۸ ساله عده‌اي از مردم كشورم را صداميان آواره كردند و هم در ميزباني از مردم آواره افغانستان. در ايران ميزبان بيش از ۳ ميليون آواره افغان در طول ۴۰ سال گذشته هستيم و ۴۰ سال است كه ۳ ميليون افغان ميهمان كشور ما هستند و مي‌دانيم كه آوارگي يعني چه و چه مشكلاتي ايجاد مي‌كند. روحاني با تاكيد بر اينكه بايد كل سوريه را امن كنيم تا مردم سوريه به خانه‌هايشان برگردند، گفت: بايد در بازسازي سوريه هم كمك كنيم و از لحاظ بشردوستانه نيز به مردم عزيز سوريه كه در مشكلات و رنج فراوان هستند، ياري و كمك كنيم. روحاني در پاسخ به سوالي درباره حمله پهپادها به آرامكو و تاثير آن روي بازار نفت گفت: نسبت به مساله حمله پهپادها، سوال‌كننده بيشتر به فكر نفت بود اما من بيشتر امنيت و ثبات منطقه به جاي نفت را مد نظر دارم. اين مشكل ريشه‌اش از تجاوز به يمن شروع شده است. بايد از آنهايي پرسيد كه به چه دليلي به يمن تجاوز كردند و روزانه اين كشور را بمباران مي‌كنند. رييس‌جمهور افزود: آنها يمن را ويران كردند و شمار زيادي از يمني‌ها را از بين بردند و مردم يمن ناچارند در برابر اين همه تجاوز و سيل اسلحه از امريكا و اروپا به سمت عربستان و امارات پاسخ دهند.

روحاني تصريح كرد: مردم يمن كه نمي‌توانند در برابر ويراني كشورشان دفاع مشروع نداشته باشند. كاري كه مردم يمن انجام مي‌دهند، دفاع مشروع از خودشان و به عبارتي حمله متقابل است. راه‌حل اساسي هم پايان دادن به اين تجاوز است. معتقديم راه‌حل يمن يك راه‌حل سياسي است. شايد آنچه كه در روند آستانه شاهد بوديم، بتواند الگويي باشد براي يمن و كشورهاي منطقه كه تلاش كنند تا صلح و امنيت را به يمن برگردانند و خود به خود وقتي امنيت به يمن برگردد، آن وقت نفتي كه مورد نظر شماست در امنيت توليد و صادر مي‌شود.

 

اردوغان و تلاش براي وحدت اراضي سوريه

رييس‌جمهور تركيه هم در اين نشست بر حفظ وحدت و تماميت ارضي سوريه و حل سياسي بحران اين كشور تاكيد كرد. رييس‌جمهور تركيه تاكيد كرد كه «ما هميشه تلاش داشتيم كه وحدت اراضي سوريه را حفظ و بحران اين كشور را از راه سياسي حل كنيم.» او اعلام كرد كه «به تلاش‌هاي خود در چارچوب نشست سه‌جانبه براي رسيدن به مرحله جديد از طريق خشكاندن ريشه تروريسم در شرق فرات ادامه خواهيم داد». رييس‌جمهور تركيه افزود:«تركيه، روسيه و ايران بايد تحركات بيشتري را براي جايگزين كردن صلح در سوريه انجام دهند». اردوغان تاكيد كرد كه تنها پيش‌نويس بيانيه نشست آستانه است كه بر اساس آن مي‌توان به راه‌حل‌هاي مفيد و ملموس براي خاموش كردن آتش درگيري در سوريه دست يافت.

 

پوتين و تلاش براي حل دايمي بحران سوريه

«ولاديمير پوتين» رييس‌جمهور روسيه نيز در نشست خبري سه‌جانبه با همتايان خود از تركيه و ايران، اوضاع در استان «ادلب» سوريه را «نگران‌كننده» توصيف كرد. پوتين گفت: از آنجا كه در تركيه كشوري با اكثريت مسلمان حضور دارم، نمي‌توانم به آيه‌اي از قرآن كريم اشاره نكنم كه در آن گفته شده است، رحمت خداوند را به ياد بياوريد، شما زماني دشمن يكديگر بوديد. او ادامه داد: خداوند قلوب شما را سازش داد و شما را برادر يكديگر كرد. رييس‌جمهوري روسيه با بيان اينكه فكر مي‌كنم با توجه به اين (آيه) بايد اقدام كرد، افزود: در رابطه با كمك گفته شده كه شما با رحمت برادر شديد، تاكيد شده است كه آنچه در بين انسان‌ها تفرقه مي‌اندازد و منجر به مناقشه مي‌شود بايد در درجه دوم اهميت قرار گيرد؛ منظورم نزديكي معنوي بين انسان‌هاست. پوتين گفت: در رابطه با عربستان سعودي بايد گفت كه در قرآن بر غيرقابل قبول بودن خشونت به غير از دفاع از خاندان تاكيد شده است، از آنجا كه عربستان مي‌خواهد از خاندان و كشور خود دفاع كند ما آماده‌ايم به اين كشور كمك لازم را ارايه دهيم، كافي است كه رهبران سياسي عربستان هم تصميمي عاقلانه بگيرند. رييس‌جمهوري روسيه اظهار كرد: همان ‌طور كه ايراني‌ها اقدام كردند و از روسيه اس۳۰۰ خريدند و اردوغان هم اس۴۰۰ يا تريوموف خريداري كرد چراكه آنها(سامانه پدافند موشكي روسيه) به صورت مطمئن از عربستان دفاع خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون