• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4466 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۷ شهريور

محمد غروي:

روحانيون بيش‌ از اندازه سياسي و جناحي شده‌اند

محمد غروي درباره رابطه بين سياست و روحانيت معتقد است: «برخي فكر مي‌كنند روحانيت كارش مخصوص به رابطه انسان است و همچنين رابطه‌ انسان با خدا و در حد مسائل اخلاقي كه آن هم بيشتر جنبه فردي دارد. در واقع حوزه دين را به اين شكل به جنبه‌هاي فردي محدود مي‌كنند و احيانا اگر اجتماعي هم در نظر بگيرند محدود است. اما حوزه‌هاي ديگر، به‌ خصوص حوزه سياسي را از دين و صلاحيت دين خارج مي‌دانند.»

اين عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم كه در اين رابطه با «اعتمادآنلاين» گفت‌وگو مي‌كرد در بخشي از سخنانش مي‌گويد: «همين‌ جا بايد اين مساله روشن شود. اين‌ طور نيست كه دين (به خصوص دين اسلام كه يك دين كاملي است) فقط در اين شؤون محدود ورود پيدا كند. بايد ورود پيدا كند و عالمان ديني هم در همين محدوده‌ها بايد فعاليت كنند. او ادامه داد: «انقلاب اسلامي ايران هم كه پديد آمد بر اساس اين فكر بود كه بالاخره مي‌توان يك نظام سياسي را به وجود آورد تا بر اساس مباني اسلامي شكل بگيرد. در واقع امام خميني بر اساس اين تفكر ورود پيدا كرده و در مساله ولايت فقيه بيشتر كار كردند و بيشتر طرح كردند. البته اين موضوع در گذشته هم مطرح بود اما شرايط بزرگان و علما و ظرفيت‌ها ايجاب نمي‌كرد آنها بتوانند تشكيل حكومت دهند.» او همچنين درباره جايگاه روحانيت در نزد مردم گفت: «به طور كلي جايگاه روحانيت بين مردم خوب است. در واقع اگر دقت كنيم و دنبال اين برويم كه اعتماد مردم نسبت به روحانيت تا چه اندازه است، اين طور نخواهد بود كه ديگران جايگاه بهتري داشته باشند. البته به اين معنا نيست كه اين ايده‌آل باشد. مي‌تواند و مي‌توانست بهتر از اين باشد. ولي من به ذهنم مي‌رسد جايگاه روحانيت در افكار عمومي جايگاهي مناسب است.» او درباره حد و مرز ورود روحانيون به اقتصاد نيز گفت: «آنچه در زمينه ورود به مسائل سياسي و اقتصادي مهم است، اين است كه اولا بايد ورود عالمانه‌اي باشد. يعني شرايط و ظرفيت‌هاي مختلف و شرايطي كه ما در آن قرار گرفتيم، شرايطي كه ما در ارتباط با دنيا قرار داريم و... بايد مورد توجه قرار بگيرد و در عين حال هم بايد در چارچوب‌هاي ارزش‌هاي خودمان حركت كنيم. چه در ارزش‌هاي فردي و چه در ارزش‌هاي سياسي بايد در اين چارچوب‌ها عمل كنيم. احيانا اگر ورودي پيدا كنيم كه عالمانه و متخصصانه نباشد يا با توجه به واقعيت‌ها و ارزش‌ها نباشد، اين ورود، ورود عالمانه‌اي نخواهد بود.

غروي درباره اظهارنظرهاي روحانيون نيز گفت: «روحانيون تا جايي كه مي‌توانند بايد با افراد در مصاحبه‌ها، اظهارنظرها و در تريبون‌هايي كه در اختيار دارند، دقت كنند كه عالمانه صحبت كنند. همچنين افراد حد خود را بدانند. در واقع اين‌ طور نيست كه افراد در هر زمينه‌اي تخصص داشته باشد. وقتي بدون تخصص و اطلاعات لازم در زمينه‌اي ورود شود، آثار نامطلوبي به همراه دارد و اعتبار روحانيت يا آن تريبون‌ها را خدشه‌دار مي‌كند.»

اين روحاني درباره خلوت شدن مساجد نيز گفت: «خلوت ‌شدن مساجد و نمازجمعه‌ها نياز به بررسي دارد كه آيا خلوت شده يا نشده است. اين مساله در حد حرف است. من نمي‌توانم بر اين موضوع تاكيد كنم. بايد اين را هم در نظر داشت كه در گذشته براي مساجد رقبايي وجود نداشت. اما الان راديو و تلويزيون برنامه‌هاي مختلف مذهبي دارد، بسياري از خانواده‌ها همان برنامه‌هايي را كه مورد نيازشان است در خانه راحت‌تر مي‌توانند ببينند و گوش كنند. البته معناي اين سخن نيست كه وضعيت ما ايده‌آل است. مساجد بهتر از اين مي‌توانند اداره و مديريت شوند و روحانيون بيشتر مي‌توانند در اين عرصه‌ها كار كنند. ولي اين طور نيست كه خلوت شدن مساجد به خاطر اين باشد كه روحانيون در فضاي سياسي قرار گرفته‌اند.» او گفت: «متاسفانه گاهي اوقات در بعضي از منابر در مسائل سياسي يا مسائل جناحي بيش از اندازه ورود پيدا مي‌كنند. نه اينكه نبايد ورود پيدا كنند، نه. بايد ورود پيدا كنند و بتوانند خوب وارد شوند، اما در چارچوب‌هاي متناسب با منبر و.... ورود پيدا كنند كه هم مردم مسائل كلي را در اين رابطه بياموزند و هم به آنها كمك كنند در اينكه از نظام حمايت كنند.»

غروي همچنين گفت: «نكته‌اي كه نبايد غفلت كنيم اين است كه امامان جمعه بايد سعي كنند در مسائل جناحي ورود پيدا نكنند و به مسائل كلي ورود شوند.» غروي گفت: «ائمه جمعه مي‌توانند سياست‌هاي خارجي تدوين ‌شده را تببين كنند كه مثلا در مقابل دشمن و كفار بايد چگونه باشيم. اما اينكه خداي ناكرده به هتك حرمت برخي اشخاص بپردازيم و آنها را بي‌حرمت كنيم، درست نيست. در نماز جمعه بايد سعي شود مسائل كلي و سياسي مطرح شود و آن چيزهايي كه مردم بايد از آن اطلاع كلي پيدا كنند آنجا بيان شود. اما اينكه خداي ناكرده برخورد جناحي يا سياسي شود، يا گاهي به افراد و اشخاصي بپردازيم و به حرمت آنها آسيب وارد كنيم، صحيح نيست و اتفاقا هم مردم از اين ورود اين‌چنيني خيلي خوش‌شان نمي‌آيد.» او ادامه داد: «به هر حال امام جمعه در يك شهر بايد نقش پدر را نسبت به همه پيدا كند، به‌گونه‌اي كه همه بتوانند در نماز جمعه شركت كنند. اين‌ طور نباشد كه نماز جمعه به يك عده خاص اختصاص پيدا كند، آن هم افرادي كه احيانا طرز تفكر خاصي داشته باشند. همچنين امامان جمعه بايد مسائل را واقع‌بينانه و به دور از افراط و تفريط ملاحظه كنند و طوري برخورد كنند كه هم مردم بصيرت بيشتري پيدا كنند و هم به كسي آسيب نرسد.»

او درباره رابطه روحانيون و فضاي مجازي و نوعي سرگرداني در مواجهه با آن گفت: چه بخواهيم و چه نخواهيم، امروز فضاي مجازي تاثيرگذار است لذا ورود به فضاي مجازي لازم است و ما در اين رابطه نقشي را كه بايد ايفا كنيم، ايفا نكرديم».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون