• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4466 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۷ شهريور

پيدا و پنهان

اصلا قدرت جذب 400 ميليارد دلار را داريم؟

سايت «تابناك» به نقل از يك منبع آگاه كه نامي از وي برده نشده به بيان توضيحاتي درباره ادعاي فريال مستوفي، عضو اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران مبني بر خط اعتباري 400 ميليارد دلاري چيني‌ها براي ايران پرداخته است. اين وب‌سايت به نقل از منبع آگاه خود نوشته است: اگر هر فردي از هر خبري آگاهي دارد، جايز است بيايد و آن خبر را جار بزند؟ مثل اين مي‌ماند كه در جنگ، شب حمله را جار بزنيد! وي در مورد رقم ۴۰۰ ميليارد دلار اعلام شده گفت: پرسش اين است كه اصلا ما قدرت جذب چنين رقمي را داريم؟ مملكتي كه با سالي ۴۰ تا ۵۰ ميليارد دلار امورات خود را مي‌گذرانده است، با سرازير شدن ۴۰۰ ميليارد دلار از هم خواهد پاشيد! اين منبع آگاه به تابناك گفت: من هم اين خبر را شنيدم و تعجب كردم. من نمي‌دانم چرا همه در اين كشور مي‌خواهند بمب خبري بتركانند و به نوعي خود را صاحب خبر كنند!

 

قاچاق چوب افزايش يافت

«ايسنا» به نقل از خليل آقايي معاون وزير جهاد كشاورزي و رييس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري گزارش داد: با توجه به افزايش قيمت چوب، قاچاق چوب نيز افزايش داشته است. او واردات چوب را به‌صرفه و صلاح دانسته و اضافه كرده است: با افزايش قيمت چوب افرادي كه به دنبال درآمدهاي غيرمشروع از اين طريق هستند، اقدام به قاچاق چوب مي‌كنند. البته بايد توجه داشت كه قاچاق چوب همواره در طول تاريخ وجود داشت و افزايش قيمت چوب بر اين مساله دامن زده است. به گفته وي با وجود اينكه شدت مبارزه با قاچاق افزايش يافته، ميزان قاچاق چوب نيز افزايش داشته است.

 

واكنش استاندارد به موضوع كيفيت گندم

غلامرضا اميني مديركل سازمان ملي استاندارد به اخبار منتشر شده درباره كيفيت گندم واكنش نشان داد. او در اين باره گفت: گندم مشمول مقررات استاندارد اجباري نيست و سازمان ملي استاندارد هيچ كنترل و نظارتي بر موضوع گندم نداشته و در اين رابطه مسووليتي بر عهده اين سازمان نيست بلكه متولي اصلي محصولات كشاورزي، وزارت جهاد كشاورزي است و بررسي‌ها و كنترل‌ها بر گندم در موسسات تحقيقاتي و آزمايشگاه‌هاي وزارت جهاد كشاورزي انجام مي‌شود.

 

انتقاد از پست جديد براي ولي‌الله سيف

سايت «الف» نوشت: چند روز قبل، ولي‌الله سيف با رخصت از مسعود سلطاني‌فر، وزير ورزش به عنوان عضو هيات رييسه فدراسيون ورزش‌هاي زورخانه‌اي و كشتي پهلواني منصوب شد. اين اتفاق در حالي رخ داد كه چند هفته قبل ولي‌الله سيف و برخي مديران بانك مركزي با عنوان اتهامي اخلال در نظام اقتصادي از طريق قاچاق عمده ارز در شعبه دوم دادگاه ويژه جرايم اقتصادي محاكمه شدند اما حكم آنها فعلا صادر نشده است. به نوشته اين وب‌سايت اصولگرا عقل حكم مي‌كند حداقل وزارت ورزش و شخص وزير اندكي صبر مي‌كرد تا حكم دادگاه وي صادر شود و در صورت تبرئه اقدام به چنين كاري مي‌كرد.

 

چند ميليون كارگر غيررسمي داريم؟

در حالي وزارت كار وجود ۳.۵ ميليون كارگر غيررسمي را رد مي‌كند كه علي خدايي، نماينده كارگران در شوراي عالي كار معتقد است بر اساس برآوردها ۳.۵ ميليون كارگر در كارگاه‌هاي زيرزميني فعاليت دارند كه آمار آنها در هيچ جا ثبت نيست. او معتقد است: تعداد زيادي از كارگران در بخش پيمانكاري‌ها هستند كه در كارگاه‌هاي غيررسمي فعاليت دارند. اگر نگاهي به بيكاري كارگران حادثه پلاسكو بيندازيم، مشاهده مي‌كنيم كه تعداد كارگران غير‌رسمي پلاسكو چه تعداد بوده است كه به همين رقم 3.5 ميليون نفر مي‌رسيم. آمار كارگران غير‌رسمي قابل توجه است. قانون كار ظرفيت حمايت از اين كارگران را دارد اما در مقام عمل فاصله بسياري داريم. نبوده امنيت شغلي در كارگران مساله مهمي است.

 

حجم تجاري ايران و اروپا در بالاترين ميزان سال

حجم تجاري ايران و اروپا از ژانويه تا جولاي ۲۰۱۹ به بيش از ۳ ميليارد يورو رسيد. با وجود آنكه اين رقم تنها يك‌سوم تجارت در مدت مشابه سال گذشته است اما حجم تجاري در ماه جولاي بالاترين رقم سال را ثبت كرد. صادرات اروپا به ايران در مدت ياد شده با ۵۲ درصد كاهش به ۲.۵۶ ميليارد يورو رسيده در حالي كه ايران با صادرات ۴۵۳ ميليون يورويي، كاهشي ۹۳ درصدي را تجربه كرد. بر اساس گزارش اداره آمار اتحاديه اروپا تجارت ايران و اروپا در ماه جولاي نسبت به ماه پيش از آن ۱۶ درصد افزايش را تجربه كرد. صادرات اروپا در اين ماه ۴۵۹ ميليون يورو (۲۰درصد افزايش نسبت به ماه گذشته) و صادرات ايران به اروپا در سطح ۷۴ ميليون يورو (۸ درصد كاهش نسبت به ماه گذشته) قرار گرفت. در حالي كه صادرات اروپا به ايران تقريبا در تمامي گروه‌ها رو به كاهش گذاشته است در مجموع هفت ماه نخست سال ۲۰۱۹، ۲۴ درصد افزايش در گروه مواد غذايي و دام ديده مي‌شود. مهم‌ترين صادرات اروپا به ايران در هفت ماه گذشته نيز در گروه «خودرو و ماشين‌آلات صنعتي» ديده مي‌شود. تغييرات سالانه در اين گروه نيز كاهشي ۷۰ درصدي را نشان مي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون