• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4466 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۷ شهريور

فيروزجا دوباره دينگ ليرن را متوقف كرد

درخشش نابغه ايراني مقابل نفر سوم جهان

هيچ كس فكرش را نمي‌كرد كار دينگ ليرن، نفر سوم رنكينگ جهاني شطرنج، كسي كه يك ماه قبل مگنوس كارلسون نروژي را در فينال تور امريكا شكست داده بود، مقابل نابغه ايراني گره بخورد. با اين حال در دور سوم جام جهاني شطرنج 2019 دو بازي ابتدايي ليرن مقابل عليرضا فيروزجا به تساوي رسيد تا در نهايت صعودكننده از دل مسابقه سريع و برق‌آسا كه امروز بعدازظهر برگزار مي‌شود، بيرون بيايد. عليرضا فيروزجا، تنها سوپراستاد بزرگ شطرنج ايران كه تنها با 16 سال سن توانسته به ريتينگ بالاي 2700 برسد، در رقابت‌هاي جهاني شطرنج خانتي مانيسيسك روسيه، در دور نخست حريفي از ارمنستان و در دوم حريفي از روسيه را شكست داد و حالا به ليرن رسيده است. فيروزجا با صعود به دور سوم شطرنج قهرماني جهان تاريخ‌سازي خود را كامل كرده و حالا با گرفتن دو تساوي از يكي از برترين شطرنج‌بازان جهان نام خودش را بيش از گذشته سر زبان‌ها انداخته است. فيروزجا امروز بايد دو مبارزه سريع و برق‌آسا با حريف چيني برگزار كند. گرچه شطرنج‌باز چيني جزو خوب‌هاي سريع و برق‌آسا به حساب مي‌آيد و مدتي پيش، كارلسون را نيز در همين بخش شكست داده بود، اما فيروزجا هم در مسابقات قبلي نشان داده در اين بخش تبحر دارد و اين يعني مي‌توانيم اميدوار باشيم كه شگفتي اين نوجوان نابغه ايراني روز به روز بزرگ‌ و بزرگ‌تر شود.

در حالي كه سه نماينده ديگر كشورمان، يعني احسان قائم‌مقامي، پرهام مقصودلو و امين طباطبايي با شكست در دورهاي ابتدايي مسابقات از جدول كنار رفته بودند، حالا تنها نماينده باقيمانده ايران در مسابقات، فيروزجا به حساب مي‌آيد. كسي كه اين روزها بازي‌هايش زير ذره‌بين آناليزورها قرار دارد. جالب است بدانيد سايت معتبر chess.com در يك گزارش جالب به يكي از حركت‌هاي فيروجا در راند دوم مقابل دوبوف، قهرمان شطرنج سريع جهان در سال 2018، پرداخته است. به اعتقاد كارشناسان اين سايت، حركت سي‌وهفتم فيروزجا در بازي مقابل دوبوف كه در نهايت به پيروزي نماينده ايران انجاميد، مي‌تواند به عنوان حركت برتر مسابقات شناخته شود! نويسنده اين گزارش در ادامه به تحليل حركت فيروزجا مي‌پردازد و آن را مهارتي عالي براي پايان بازي نام مي‌نهد.

فيروزجا امروز بايد به مصاف ليرن برود و اگر بتواند اين حريف قدرتمند را شكست دهد بايد در دور چهارم با كيريل الكسينكو از كشور ميزبان مواجه شود كه ريتينگش كمتر از 2700 است و به مراتب حريف آسان‌تري محسوب مي‌شود. يعني اگر فيروزجا بتواند حريف چيني را شكست دهد، راهش را تا دور ششم و جمع 16 نفر پاياني هموار خواهد كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون