• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4468 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۳۰ شهريور

عارف در نشست شوراي مركزي يك حزب اصلاح‌طلب حاضر شد

آدينه پُركار «اتحاد ملت» و «اعتماد ملي»

روز گذشته دو حزب اصلاح‌طلب «اتحاد» و «اعتماد ملي» در جلساتي جداگانه، اقدام به بررسي سياست معاصر ايران كردند. چنان كه «اعتماد ملي» با حضور الياس حضرتي، قائم مقام دبيركل و علي شكوهي، روزنامه‌نگار و نويسنده، دومين نشست از سلسله نشست‌هاي خود براي بررسي جريان‌شناسي سياسي ايران معاصر را برگزار كرد و از ديگرسو، «اتحاد ملت» نيز در نشست شوراي مركزي خود، ميزبان محمدرضا عارف، رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان (جبهه اصلاح‌طلبان ايران) و فراكسيون اميد مجلس بود.

عارف در اين نشست، به بررسي انتقادات اطراف شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان و فراكسيون اميد پرداخت و برخي اقدامات صورت‌گرفته را نيز تشريح كرد. در اين جلسه، رييس فراكسيون اميد مجلس با مرور اتفاقات رخداده كه منجر به شكل‌گيري شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان شد، عملكرد اين شورا را در چند انتخابات دهمين دوره مجلس و پنجمين دوره شوراي اسلامي و يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري تشريح كرد.

رييس جبهه اصلاح‌طلبان ايران در اين نشست همچنين تحليل‌هاي خود را نسبت به عملكرد اصلاح‌طلبان در دهه‌هاي اخير ارايه كرد و خواستار آسيب‌شناسي عملكرد جريان اصلاحات در طول سال‌هاي اخير شد. به گزارش اميدنامه، اين جلسه در فضايي صميمي برگزار شد و گفت‌وگوها همراه با صراحت و رويكردي سازنده صورت گرفت. همچنين بنابر اين گزارش، حاضران بر لزوم تعامل، همگرايي و انسجام دروني جريان اصلاحات در سال منتهي به انتخابات يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي تاكيد كردند.

از ديگرسو اما دفتر سياسي حزب اعتماد ملي نيز همانطور كه گفته شد، دومين نشست از سلسله‌نشست‌هاي جريان‌شناسي سياسي ايران معاصر را برگزار كرد. علي شكوهي كه در جريان اولين نشست اين حزب يكي از مشكلات احزاب را «انباشت نشدن تجربه گروه‌ها و احزاب سياسي» دانسته و تاكيد كرده بود كه «بايد يك مديريت دانش انجام شود و تجربه احزاب سابق در تاريخ معاصر ايران را بخوانيم و استفاده كنيم»، در جريان برگزاري دومين نشست جريان‌شناسي سياسي ايران معاصر به تحليل دو جريان اخباري و اصولي در تشيع پرداخت و گفت: «با تشكيل حكومت صفويه بسياري از علما، صفويه را به عنوان منجي شيعه و بشريت تلقي كردند و آرزوهاي سركوب‌شده‌شان را در صفويه ديدند. همزمان با صفويه يك جريان تحت عنوان اخباري‌گري شكل گرفت. تحليل اين جريان اين است كه اجتهاد امري شيعي نيست و از اهل سنت به شيعه منتقل شده و بايد برگرديم به احاديث و همان را مبنا قرار دهيم و با دخالت دادن در فهم دين مخالفت مي‌كند. اين جريان دستاوردهايي هم داشت كه همه كتب روايي را جمع كردند.»

شكوهي با بيان اينكه «نخستين فهم از نظريه ولايت فقيه و اينكه حكومت،‌ شأن فقها و از مهم‌ترين فتاواي دوره صفويه است»، تصريح كرد: «از اتفاقات مهم اين دوره ايجاد نهاد مرجعيت است و مراجع رساله عمليه به همين شكل امروز دادند. قبلا نوعي ادله را هم مي‌آوردند و توضيح مي‌دادند كه علما به آن ادله رجوع مي‌كردند يا رساله‌ها با مدل اخباريه بود كه مبتني بر روايات بود. اما اينكه در رساله نه روايت بيايد و نه ادله و فقط عين رساله بيايد اين را در اين دوره داشتيم. در اين دوره مرجعيت شيعه سازمان روحانيت را تا دل روستاها بسط مي‌دهد و حوزه‌ها حس مي‌كنند حرف‌شان دارد در ده‌كوره‌ها هم به مردم مي‌رسد. دريافت وجوهات شرعيه كه در شهرستان‌ها بود متمركز مي‌شود و بخشي از آن به مراجع مي‌رسد.»

شكوهي در بخش ديگري از اظهارات خود با بيان اينكه «تداوم ظاهرگرايي را در جمهوري اسلامي هم شاهد بوديم»، گفت: «عده‌اي فرض‌شان اين بود كه هر چه نياز داريم در رساله عمليه آمده است و اصلا نيازي به مصلحت‌انديشي نيست. برخي علما معتقد به دخالت در سياست نبودند مثل آقاي مرعشي نجفي كه مي‌گويد در مسائل سياسي در زمانه‌اي كه دين و دنيا فاسد شده، دخالت نكنيد. اين فقه قادر به نظام‌سازي نيست.» او درباره ناكامي اصوليون در حكومت‌داري نيز اظهار كرد: «اگر به عنوان مثال جمهوري اسلامي صد بار هم ناكام شود من اسلام را دين سياسي و حكومت مي‌دانم. ما هنوز تئوري‌هايي را كه بر اساس آن عمل كنيم نداريم. اول عمل كرده‌ايم اما به لحاظ تئوريك همچنان تاخر داريم. بعد از 22 سال همچنان از چيستي اصلاحات حرف مي‌زنيم. هنوز در برخي احزاب اگر بحث‌هاي نظري را داغ كنيم قطعا منجر به انشعاب مي‌شود، بنابراين مدام بحث‌هاي نظري را عقب مي‌اندازيم. اما به هر حال جريان اصولي حتما نسبت به جريان اخباري، گام رو به جلويي است.»

در پايان اين نشست نيز الياس حضرتي، قائم مقام حزب اعتماد ملي و نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد كه «اين روزها بسياري، گرفتار معيشت و مسائل روز و تك‌جمله‌هاي درست و غلط فضاي مجازي شده‌اند و توجه به مسائل فكري اينچنيني كمرنگ و بعضا فراموش شده است. اميدوارم اين جلسات به همين شكل ادامه پيدا كند و بتوانيم از اين فرصت مغتنم پرداختن به مسائل فكري و عميق بهره بيشتري ببريم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون