• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4469 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۳۱ شهريور

وال‌استريت ژورنال مدارك جديدي عليه ترامپ منتشر كرد

فشار به رييس‌جمهور اوكراين براي تحقيقات عليه بايدن

گروه جهان

رييس‌جمهور شدن و رييس‌جمهور ماندن دو مقوله متفاوت از يكديگر هستند؛ اولي تلاش براي به دست آوردن چيزي است كه آن را دراختيار نداريد و شايد اگر هيچ‌گاه آن را به دست نياوريد حسرت زيادي در زندگي يك فرد نخواهد گذاشت. اما دومي نگه داشتن چيزي است كه طعم و مزه آن را چشيده‌ايد و مي‌خواهيد بازهم آن را حفظ كنيد. شايد از دست دادن چيزي كه طعم آن را چشيده‌ايد به مراتب سخت‌تر از آن چيزي است كه هرگز در اختيار نداريد. شايد اگر دونالد ترامپ در سال 2016 شكست مي‌خورد و در جايگاه رياست‌جمهوري امريكا قرار نمي‌گرفت تنها براي او يك افسوس باقي مي‌ماند اما حالا كه در جايگاه رياست‌جمهوري ايالات‌متحده تكيه زده، سخت است كه بخواهد از آن به راحتي دل بكند. او هر كاري مي‌كند تا بتواند يك دوره چهار ساله ديگر در سمت رييس‌جمهور امريكا قرار گيرد و سمت خود را حفظ كند. او تا همين امروز سعي كرده از همه ابزارهاي موجود استفاده كند تا به حريف‌هاي خود ضربه وارد كند. در آخرين اقدام وال استريت ژورنال فاش كرده است كه دونالد ترامپ در جريان تماس تلفني كه ماه جولاي با ولاديمير زيلنسكي رييس‌جمهوري اوكراين داشته به او فشار آورده تا در مورد پسر جو بايدن معاون اول سابق و نامزد كنوني دموكرات‌ها در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا تحقيق كند. وال استريت همچنين در ادامه اين گزارش به نقل از منابع آگاه عنوان كرده است كه ترامپ به زيلنسكي گفته كه بايد درخصوص هانتر بايدن (پسر دوم جو بايدن) با رودي جولياني وكيل شخصي ترامپ در واشنگتن همكاري داشته باشد.

همچنين يك منبع آگاه ديگر به سي‌ان‌ان گفت: دونالد ترامپ در تماس روز 25 جولاي در مورد بسته‌هاي حمايتي امريكا به اوكراين هيچ بحثي نكرده است و اين موضوع نشان مي‌دهد كه رييس‌جمهور هيچ كاري جز درخواست درخصوص تجسس در مورد پسر جو بايدن نداشته است. در آن زمان نيز دولت اوكراين در بيانيه‌اي كه پس از اين تماس تلفني به بيرون ارايه داد، گفت: دونالد ترامپ متقاعد شده كه دولت جديد اوكراين قادر خواهد بود كه به سرعت تصوير اوكراين در جهان را بهبود ببخشد و همچنين دولت نيز تحقيقات كاملي را درخصوص پرونده‌هاي فساد در اوكراين ارايه دهد كه تبديل به يكي از موانع روابط اوكراين و ايالات‌متحده شده است. لازم به ذكر است كه پل مانافورت رييس كمپين تبليغاتي دونالد ترامپ از جمله افرادي بود كه در پرونده دخالت روسيه در انتخابات امريكا متهم به ارتباط با دولت ويكتور ياناكوويچ رييس‌جمهور اسبق اين كشور بود كه نقش مشاور رييس‌جمهور وقت اوكراين را نيز ايفا مي‌كرد. اما حالا ترامپ درخواست كرده بود كه پرونده‌اي درخصوص هانتر بايدن فرزند دوم جو بايدن كه در اوكراين مشغول فعاليت بوده، باز شود. اما جو بايدن پس از مطرح شدن اين ادعا يك بيانيه تند عليه اقدام دونالد ترامپ منتشر كرد. بايدن در بيانيه خود عنوان كرد: اگر اين گزارش‌ها صحيح باشد، رييس‌جمهور هيچ حقي براي سوءاستفاده از قدرت خود براي بدنام كردن كشورمان ندارد. او در ادامه افزود: اين رفتار ناخوشايند، سوءاستفاده از سياست خارجي كشورمان است كه امنيت ملي ما را براي اهداف سياسي تضعيف مي‌كند. به اين معنا كه او از قدرت و منابع ايالات‌متحده براي فشار آوردن به يك متحد ما كه مورد حمله مستقيم روسيه قرار گرفته، استفاده مي‌كند. او مي‌خواهد دولت اوكراين را تحت فشار قرار دهد تا با دور زدن قانون يك نوع منافع سياسي شخصي به دست آورد تا ديگران را تحت فشار قرار دهند. بايدن در بيانيه خود تاكيد مي‌كند كه اين‌گونه فسادهاي صريح و روشن به نهادهاي حاكميتي ما آسيب وارد مي‌كند و آن را تبديل به ابزارهاي سياسي شخصي براي آسيب رساندن به ديگران مي‌كند. حداقلي‌ترين اقدام دونالد ترامپ اين است كه متن مكالمه موردنظر را منتشر كند تا مردم امريكا بتوانند خودشان در اين زمينه قضاوت كنند. با اين حال آنچه مشهود است دونالد ترامپ اين ادعا را هنوز رد نكرده است. ترامپ كه روز جمعه ميزبان نخست‌وزير استراليا در كاخ سفيد بود گفت كه اين اقدام يك افشاگري است، زيرا من به صورت روزانه با رهبران زيادي صحبت مي‌كنم و صحبت‌هاي او با رهبران خارجي همواره مناسب بوده است. با اين حال جزييات اين اتهامات و افشاگري هنوز مشخص نشده و قانونگذاران دموكرات‌خواهان دريافت اطلاعات بيشتر هستند.

ترامپ در پاسخ به اين سوال كه آيا شما درخصوص بايدن از زيلنسكي سوال كرديد نيز گفت اين مهم نيست كه من چه چيزي گفتم اما اكنون مهم است كه يكي به بايدن نيز نگاه كند. با اين حال ترامپ گفت: اين شرم‌آور است در جايي كه من در حال صحبت درخصوص اين بوده‌ام كه قصد ندارم ميلياردها دلار به كشوري خاص بدهم، حرف ديگري از اين مكالمات مطرح مي‌شود.

با وجود اين، رودي جولياني در مصاحبه‌اي با سي‌ان‌ان اعتراف كرد در سفري كه به اوكراين داشته با رهبران اين كشور درخصوص بايدن نيز گفت‌وگو كرده است. به نظر مي‌رسد جولياني مدت‌هاست كه در حال تحقيق و جمع‌آوري مداركي است تا نشان دهد بايدن در سال 2016 براي بركناري يك دادستان ارشد اوكراين تماس‌هايي را برقرار كرده تا اجازه ندهد از يك شركت گاز طبيعي اوكرايني كه متصل به هانتر بايدن است تحقيق صورت گيرد.

گفتني است ساير دولت‌هاي غربي در آن دور خواستار بركناري اين دادستان بودند و هيچ مدركي مبني بر اينكه بايدن اقدام نامناسبي صورت داده، وجود ندارد. دادستان كل اوكراين در ماه مه ‌به بلومبرگ گفت كه او هيچ مدركي مبني بر اقدام اشتباه بايدن يا پسرش ندارد. اما گفته مي‌شود كه دونالد ترامپ در تماس تلفني خود رييس‌جمهور اوكراين را مورد بازخواست قرار داده و از آنها خواسته شده كه اطلاعات بيشتري در اين رابطه ارايه دهد و با شخص ترامپ و جولياني در اين زمينه تماس داشته باشند، از همين رو اكنون دموكرات‌ها به‌شدت دنبال كسب اطلاعات بيشتر در مورد اين اقدام افشاگرانه هستند. آدام شيف، رييس كميته اطلاعات مجلس روز جمعه گفت كه احساس يك فوريت جدي وجود دارد و اين چيزي نيست كه بتوان منتظر ماند.

در حال حاضر باتوجه به اينكه تا حد زيادي مشخص شده اوكراين مدرك چنداني عليه هانتر بايدن و شخص جو بايدن ندارد كه كمكي به ترامپ كند حالا ترامپ تحت فشار قرار گرفته كه آيا چنين درخواست‌هايي از سمت او مطرح شده است يا خير كه اگر چنين موضوعي ثابت شود ضربه جدي به رييس‌جمهور امريكا وارد خواهد كرد.

 


تباني جديد ترامپ

هيلاري كلينتون درخواست ترامپ از رييس‌جمهوري اوكراين را «تباني» ديگري از سوي اين رييس‌جمهوري براي پيروزي در انتخابات ۲۰۲۰ دانسته است. به گزارش ايسنا، هيلاري كلينتون، وزير امور خارجه سابق امريكا و نامزد حزب دموكرات در انتخابات ۲۰۱۶ در توييتر نوشت، دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري امريكا «بار ديگر» از كشوري خارجي براي «پيروزي در انتخابات درخواست كمك كرده است»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون