• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4469 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۳۱ شهريور

مي‌شود همسايه بود و نجنگيد

مكي يازع*

چند سال پيش در يك حركت نمادين براي نشان دادن دوستي مردم ايران با مردم عراق، يك كشتي دوستي راه انداختيم؛ كشتي براي هم‌نشيني و دوستي بچه‌هاي عراقي و بچه‌هاي ايراني. اين كشتي دوستي در رودخانه اروند حركت مي‌كرد. رودخانه‌اي كه خود بهانه آغاز جنگ بود. تلاش ما اين بود كه با اين حركت نشان دهيم، ما و مردم عراق با يكديگر مشكلي نداشته و نداريم و فقط يك آدم ديوانه، يك زماني سنگي انداخت و دو ملت را تا آن حد گرفتار كرد تا جنگي اتفاق بيفتد و سال‌هاي سال سربازان جوان ما، براي حفاظت از وطن، جان خود را فدا كنند.

حالا امروز يك پارك بازي بسيار بزرگ در منطقه آبادان احداث كرديم. روبه‌روي محل احداث پارك در فاصله پانصد متري عراق، منطقه‌اي هست به نام «سيبه». مي‌خواهيم در اين منطقه هم پاركي احداث كنيم. پاركي كه درست روبه‌روي پارك آبادان است. مي‌خواهيم اين پارك، هديه‌اي باشد از طرف مردم آبادان به مردم عراق؛ كه در واقع نذر امام حسين(ع) است و به خاطر ايام محرم. اين منطقه درست همان نقطه و جايي است كه جنگ در آنجا آغاز شد و تيراندازي‌ها بين دو كشور آغاز شد.

به تازگي و هم‌زمان با روز جهاني صلح برنامه‌اي ترتيب داديم تا در روستاهاي سيل‌زده و محروم كشور پارك‌هاي بازي براي بچه‌ها راه بيفتد. حدود پانصد روستا از استان خوزستان تا لرستان و سيستان و بلوچستان و استان بوشهر.

قصد و نيت ما از اين‌كارها چيست؟! ما مي‌خواهيم بگوييم كه صلح و همراهي و همدلي، بهترين گزينه پيش‌روي انسان‌هاست. مي‌خواهيم بگوييم كه 30‌سال پيش يك ديوانه زندگي دو ملت را بهم ريخت، اما ما مقابلش ايستاديم؛ هم به وقت مقاومت و هم حالا به وقت ساختن دنيايي بهتر. مي‌خواهيم به جهان ثابت كنيم كه مي‌شود همسايه و دوست بود.

قصد ما از اين كار اين است كه بگوييم ما دو ملت مشكلي با يكديگر نداريم و به لطف خدا عمري را اينجا در كنار هم زندگي كرده‌ و مي‌كنيم. مي‌خواهيم بگوييم پانصد‌متر فاصله مرزي بين ما نمي‌تواند تفاوتي بين ما ايجاد كند و اين مرز پانصد متري تعيين‌كننده هيچ چيز نيست؛ من اگر چند قدم آن طرف‌تر به دنيا مي‌آمدم مي‌شدم ابو فلان اما حالا به فاصله پانصد متر شده‌ام حاجي مكي. خيلي از طايفه‌ها در آن منطقه بخشي از اقوام‌شان آن طرف مرز هستند و بخشي اين سوي مرز. خدا رو شكر امروز در بحث اربعين هم مشكلي نداريم و هموطنان ما به راحتي و در امنيت كامل به سمت عراق حركت مي‌كنند. بسياري از كشورهاي همسايه هم كه مي‌خواهند به سمت عراق بروند از ايران مي‌گذرند. همه اينها نمايشي از صلح‌طلبي ما ايراني‌هاست. نمادي واقعي از اينكه هم در دفاع از وطن آماده‌ايم و هم در دوستي با همسايه‌ها و جهان.

هفته دفاع مقدس از امروز آغاز مي‌شود، ديروز هم روز جهاني صلح بود و گمان مي‌كنم همين كارهاي ساده و همين نمايش صلح و دوستي ميان مردم ايران و عراق، نشانه و نمادي كامل از صلح و دوستي و در عين‌حال پاسداري از وطن است. ما ثابت كرديم كه مي‌توانيم همه اينها را در كنار هم داشته باشيم و اميدوارم مردم جهان هم با ديدن اين نشانه‌ها، راه‌هاي تازه‌اي براي صلح و دوستي پيدا كنند.

*دبير جشنواره دانش‌آموزي فيلم دفاع مقدس

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون