• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4470 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱ مهر

پرسپوليس فاتح دربي تهران

استقلال از خودي خورد

علي كربلايي

 

 

نودمين دربي پايتخت از ساعت 16 روز گذشته در ورزشگاه آزادي، با سوت موعود بنيادي‌فر آغاز شد. 57 هزار نفر براي تماشاي اين مسابقه به ورزشگاه آمده بودند كه يكي از كم‌تماشاگرترين دربي‌هاي سال‌هاي اخير بود. با تصميم شوراي تامين، 20درصد ورزشگاه 78 هزار نفري آزادي بايد خالي مي‌ماند. استقلال با تركيبي تدافعي‌تر نسبت به پرسپوليس وارد ميدان شد. با تصميم استراماچوني استقلال با تركيب سيدحسين حسيني، محمد دانشگر، سياوش يزداني، عارف غلامي، وريا غفوري، ميليچ، علي كريمي، مسعود ريگي، آرش رضاوند، داريوش شجاعيان و تبريزي وارد ميدان شد. كالدرون آرژانتيني پرسپوليس را با تركيب عليرضا بيرانوند، مهدي شيري، شجاع خليل‌زاده، محمدحسين كنعاني‌زادگان، محمد انصاري، احمد نوراللهي، وحيد اميري، سيامك نعمتي، مهدي ترابي، علي عليپور و جونيور براندائو راهي ميدان كرد. تعداد زياد مدافعان استقلال اين ظن را به وجود آورده بود كه استراماچوني مي‌خواهد با سيستم
3 – 5 – 2 به ميدان برود، اما در عمل تركيب استقلال
4 – 2 – 3 – 1 بود و وريا غفوري در پست وينگر راست بازي مي‌كرد. استقلال بازيكناني مثل فرشيد اسماعيلي و دياباته را همراه نداشت و در پرسپوليس هم سيدجلال حسيني و كمال كاميابي‌نيا غايبان مهمي بودند كه به اين بازي نرسيدند.

 

سرد، كسل‌كننده و بي‌روح

اين ديدار جذابيت چنداني از نظر فني نداشت و هيچ يك از دو تيم قدرت اينكه برتري‌اش را به حريف ديكته كند، نداشت. پرسپوليس در كل جريان بازي توپ و ميدان را بيش از حريف دراختيار داشت و با 58درصد مالكيت توپ، حدود 100 پاس هم بيشتر از استقلال ثبت كرد. استقلالي‌ها برخلاف پرسپوليس كه به دنبال حفظ توپ بودند، سعي داشتند با كمترين ضربه ممكن راه دروازه پرسپوليس را باز كنند و باتوجه به گلي كه بيرانوند از راه دور مقابل تراكتور دريافت كرده بود، چند باري شانس خودشان را براي گشودن دروازه او از راه دور امتحان كردند كه بي‌فايده بود. در حالي كه بازي سرد و بي‌روح دنبال مي‌شد، در دقيقه 26 داريوش شجاعيان با سرعت بالا از سمت چپ محوطه جريمه پرسپوليس وارد شد، اما با شارژ كردن و خطاي شجاع خليل‌زاده روي زمين افتاد تا بنيادي‌فر با قاطعيت اعلام پنالتي كند. علي كريمي پشت توپ رفت و با يك شوت محكم به سمت راست بيرانوند قصد باز كردن دروازه او را داشت، اما روز خوب بيرانوند بود و گلر شماره يك تيم ملي، پنالتي كريمي را دفع كرد. بيرانوند 50درصد پنالتي‌هايي كه در ليگ برتر به سمت دروازه‌اش نواخته شده را گرفته و يك ركورد بي‌نظير از خودش به جا گذاشته است.

بعد از پنالتي، علي كريمي تمركز زيادي نداشت و با روحيه باخته بازي مي‌كرد و يك خطاي خطرناك هم پشت محوطه جريمه استقلال مرتكب شد كه باعث شد از داور كارت زرد بگيرد. نيمه اول با نتيجه بدون گل مساوي به پايان رسيد و تماشاگران به جز حاشيه و يك پنالتي
از دست رفته، چيز خاصي نديدند. نيمه دوم هم البته فرق چنداني نداشت و مثل نيمه اول پرسپوليس سعي در كنترل بازي با حفظ توپ و ايجاد موقعيت با حركت از كناره‌ها داشت كه چندان در اين امر موفق نبود و حسين حسيني روز آرامي را پشت‌سر مي‌گذاشت. همه‌ چيز آرام پيش مي‌رفت تا اينكه در دقيقه 81 پاس در عمق ترابي از بين دو مدافع استقلال، در محوطه جريمه اين تيم به مهدي عبدي، بازيكن جوان پرسپوليس كه ثانيه‌هايي قبل وارد زمين شده بود، رسيد تا او با حركت در عرض و شوت زميني دروازه استقلال را تهديد كند. ضربه عبدي بعد از اصابت به تيرك عمودي و كمر سيدحسين حسيني وارد دروازه استقلال شد. اين گل به نام سيدحسين حسيني ثبت شد. بعد از گل پرسپوليس، استقلال تلاش كرد روي دروازه پرسپوليس موقعيت ايجاد كند، اما مدافعان سرخ‌پوش روز خوبي را پشت سر مي‌گذاشتند و اجازه ايجاد موقعيت را به مهاجمان استقلال نمي‌دادند؛ ضمن اينكه تبريزي و قائدي در اكثر دقايق نيمه دوم در زمين پرسپوليس تنها بودند و خيلي كم موفق به حفظ توپ مي‌شدند. در دقيقه 88 اين مسابقه، روي سكوها يك درگيري شديد رخ داد كه با دخالت نيروي انتظامي ختم به خير شد. در دقيقه 96 پرسپوليس اين شانس را داشت تا دقيقا مانند گل اول، به گل دوم هم برسد، اما بي‌دقتي بشار رسن و خروج به‌موقع حسيني، مانع از گل‌زني پرسپوليس شد.

 

وقت‌هاي مرده

نيمه اول اين مسابقه 5 دقيقه بعد از دقيقه 45 ادامه پيدا كرد و نيمه دوم هم تا دقيقه 98 ادامه پيدا كرد تا در مجموع شاهد 13 دقيقه وقت اضافه باشيم. همين موضوع نشان مي‌دهد كه چقدر كيفيت بازي پايين و دقايق مفيد بازي كم بوده. درگيري‌هاي زياد بين بازيكنان و بحث‌هاي بي‌مورد با داور مسابقه، از دلايل اصلي اين وضعيت بود.

 

بنيادي‌فر؛ بازنده بزرگ

در مورد صحنه پنالتي، كارشناسان داوري زيادي از جمله نويد مظفري اعلام كرده‌اند كه موعود بنيادي‌فر اشتباه كرد و برخورد شجاع و شجاعيان پنالتي نبود. اما اين تنها اشتباه بنيادي‌فر در اين صحنه نبود، چراكه همين كارشناسان معتقدند صحنه پنالتي به‌دليل حضور بازيكنان پرسپوليس در محوطه جريمه و جلو آمدن بيش از حد بيرانوند بايد تكرار مي‌شد. بنيادي‌فر روز بسيار بدي داشت و مشخص شد كه قضاوت دربي به داوري در حد بنيادي‌فر نبايد سپرده شود. او در كنترل جريان بازي بسيار ضعيف عمل كرد و
به غير از صحنه پنالتي، اشتباهات زيادي در ميانه ميدان داشت كه باعث اعتراض و عصبانيت بازيكنان دو تيم مي‌شد و درنهايت در دقيقه 93 چند دقيقه‌اي بازي به خاطر درگيري بازيكنان
دو تيم متوقف شد. قبل از پنالتي هم درگيري كنعاني‌زادگان و تبريزي با بزرگ‌نمايي كنعاني‌زادگان همراه شد و هواداران استقلال با پرتاب اشيايي كه يكي از آنها به سر مدافع پرسپوليس برخورد كرد، باعث شد او تا پايان مسابقه با سر بانداژ شده در ميدان حاضر باشد. بنيادي‌فر نقشي بسزايي در افت كيفيت اين مسابقه داشت. سوت‌هاي بي‌مورد و اشتباه اين داور كه سعي داشت نبض بازي را در دست بگيرد، اعصاب هواداران و بازيكنان را خرد كرده بود و سوهان روح شده بود.

 

بحران دامنگير استقلال

پرسپوليس با برد يك-صفر مقابل استقلال،
9 امتيازي شد و همراه با پديده، صدرنشين‌هاي ليگ هستند. استقلال با اين شكست 2 امتيازي باقي ماند تا يكي از بدترين شروع‌هايش در تاريخ ليگ برتر را تجربه كند و در پايان هفته چهارم، در رده پانزدهم قرار بگيرد. تنها شاهين بوشهر وضعيتي بدتر از استقلال داشته و بايد ديد اين بحران كه با شكست در دربي تشديد شده، گريبان چه كساني را خواهد گرفت. اگر مديران استقلال تصميم به اخراج استراماچوني بگيرند، بايد غرامت سنگيني به اين مربي ايتاليايي پرداخت كنند و اين در حالي است كه استقلال اين فصل بايد غرامت اخراج شفر را هم پرداخت كند و فشار مالي زيادي روي اين تيم است. با اين حساب، اخراج استراماچوني بعد از چهار هفته نه منطقي است و نه مقرون به‌صرفه. احتمالا وزير ورزش وارد كار شود و فتحي را بركنار كند تا از شدت موج خشم استقلالي‌ها كمي كاسته شود.

 

مربي‌ها چه گفته‌اند؟

استراماچوني بعد از شكست در دربي در جمع خبرنگاران عنوان كرد كه تيمش از پرسپوليس بهتر بازي كرده و نتيجه مساوي به نظرش عادلانه‌تر بوده. كالدرون هم گفت ما در حال تغيير سبك بازي‌مان هستيم و طبيعي است كه كيفيت‌مان در هفته‌هاي ابتدايي چنگي به دل نزند. او در مورد تعويض كردن عبدي و فرستادن او به ميدان هم كمي از خودش تعريف كرد و گفت مربيان بايد توانايي بازي‌خواني داشته باشند و بدانند كدام بازيكن‌شان را به ميدان بفرستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون