• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4476 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۸ مهر

يمن جزييات عمليات وسيع «نصر من‌الله» را منتشر كرد

شكست استراتژيك سعودي

شهاب شهسواري

 

 

ادامه تجاوزهاي عربستان سعودي به يمن و ناتواني پادشاهي اين كشور براي قبول هر پيشنهادي براي آتش‌بس با واكنش مخالفان يمني مواجه شده است كه ادعا مي‌كنند بزرگ‌ترين عمليات زميني در جنگ 5 ساله يمن را با موفقيت اجرا كرده‌اند و هزاران جنگجوي تحت حمايت سعودي و صدها نظامي سعودي را در جبهه نجران به اسارت گرفته‌اند. به گفته يحيي سريع، سخنگوي نيروهاي مسلح يمن در عمليات 72 ساعته موسوم به «نصر من‌الله» دست كم 500 نظامي سعودي و يمني متحد ائتلاف كشته‌ شده‌اند. سخنگوي نيروهاي مسلح يمن تاكيد كرده است كه بخش عمده اين تلفات به دليل آتش خودي و تلاش جنگنده‌ها و توپخانه عربستان سعودي براي جلوگيري از عقب‌نشيني نظاميان محاصره شده در جبهه اتفاق افتاده است. يحيي سريع، سخنگوي نيروهاي مسلح يمن، روز يكشنبه با برگزاري يك نشست خبري با انتشار تصاويري ويديويي از نتايج عمليات اخير نيروهاي يمني در نجران، از جمله نمايش صف اسراي يمني و سعودي، خودروهاي زرهي، مهمات و خودروهاي سنگين غنيمت‌ گرفته ‌شده از نيروهاي تحت حمايت سعودي تاكيد كرد كه اين عمليات وسيع در عرض 72 ساعت و با استفاده يك سري عمليات هماهنگ‌ شده از جمله شليك 9 موشك بالستيك به فرودگاه جيزان، عمليات تك‌تيراندازي، عمليات پهپادي و همچنين پدافند هوايي براي عقب راندن جنگنده‌ها و هلي‌كوپترهاي آپاچي ارتش عربستان سعودي به اسارت بيش از 2 هزار نيروي تحت فرماندهي عربستان سعودي منجر شده است. به گفته اين نظامي يمني، ارتش عربستان سعودي بعد از محاصره 3 تيپ از نيروهاي تحت فرماندهي خود در نجران، براي جلوگيري از عقب‌نشيني، تسليم يا فرار اين نيروها و تحت فشار قرار دادن آنها براي ادامه نبرد، نيروهاي خودي را با جنگنده و بالگرد هدف قرار داده‌اند كه باعث تلفات عمده‌اي در ميان آنها شده است. يحيي سريع همچنين از «همكاري تعدادي از وطن‌‌پرستان يمني كه در ميان نيروهاي ائتلاف نفوذ كرده‌ بودند» به عنوان عامل موفقيت اين عمليات ياد كرد. منابع ائتلاف تحت رهبري عربستان سعودي حاضر به تاييد يا تكذيب اين عمليات نشده‌اند.بر اساس اخبار منتشر شده، نيروهاي يمني تحت حمايت عربستان سعودي با همراهي ارتش اين كشور در طول روزهاي گذشته در كتاف استان صعده يمن عملياتي را براي عقب نشاندن نيروهاي مسلح يمني از نزديكي مرز عربستان آغاز كرده ‌بودند. به نوشته الجزيره برخي منابع خبري از اسارت بخش عمده‌اي از يمني‌هاي تحت حمايت سعودي در اين عمليات خبر مي‌دهند.

اهميت استراتژيك

نبيل خوري، معاون كنسولگري پيشين ايالات متحده امريكا در يمن به شبكه خبري الجزيره مي‌گويد اگر اطلاعات منتشر شده از ابعاد عمليات عليه ارتش عربستان سعودي در جنوب اين كشور صحت داشته ‌باشد «يك موفقيت استراتژيك» براي يمني‌ها محسوب مي‌شود. به گفته اين ديپلمات پيشين امريكايي «عربستان سعودي با استقرار نيروهايش در مرزهاي جنوبي و در نزديكي استان صعده، يك تهديد جدي عليه نيروهاي يمني بود.» خوري در گفت‌وگو با الجزيره مي‌گويد: «عمليات يمني‌ها براي حذف اين تهديد امنيتي از نزديكي مرزهاي‌شان بود. اين عمليات پيامي به عربستان بود كه اگر عربستان پيشنهاد صلح آنها را قبول نكند، آنها توانايي آسيب رساندن به ارتش سعودي را دارند.» 10 روز پيش، جنبش انصارالله يمن و كميته انقلابي اين كشور در پيامي به عربستان‌سعودي را اعلام كردند اگر كليه عمليات ائتلاف تحت رهبري عربستان در يمن متوقف شود، آنها حملات موشكي و پهپادي به عربستان را متوقف خواهند كرد، اما اين پيشنهاد هنوز پاسخي از سوي رياض پيدا نكرده است. نبيل خوري به الجزيره مي‌گويد: «نيروهاي يمني
دست كم 100 هزار سرباز آبديده در ميدان‌هاي جنگ دارند و تاكنون توانايي‌هاي خود را در ميدان‌هاي مختلف به رخ ائتلاف كشانده‌اند.»

تلاش براي انحراف افكار عمومي

در شرايطي كه عمليات بزرگ نيروهاي مسلح يمن در مرزهاي جنوبي عربستان سعودي رخ داده است، مقام‌هاي عربستان سعودي، امارات متحده عربي و دولت تحت حمايت سعودي در يمن، در جلسه مجمع عمومي سازمان ملل متحد و حاشيه آن تلاش كردند با انحراف افكار عمومي از نبردهاي جاري در يمن ميان نظاميان سعودي و مردم يمن، اين اتفاقات را به جمهوري اسلامي ايران نسبت دهند. وزير خارجه دولت مستعفي تحت حمايت عربستان سعودي، در جلسه مجمع عمومي سازمان ملل متحد اتفاقات يمن را محصول «كودتاي مشترك ايران و حوثي‌ها» عنوان كرد و همزمان به امارات متحده عربي، متحد پيشين خودش حمله كرد كه با حمايت از شبه‌نظاميان جدايي‌طلب جنوب يمن، مناطق تحت نفوذ دولت مستعفي را محدودتر از هميشه كرده است. محمد عبدالله الحضرمي، كه به تازگي از سوي رييس‌جمهور مستعفي دولت تحت حمايت سعودي در يمن به عنوان وزير خارجه منصوب شده است در سخنراني خود در مجمع عمومي سازمان ملل متحد گفت: «نظاميان ما با موجي از عمليات نظامي مواجه شده‌اند كه خلاف قوانين و مقررات بين‌المللي است. اين حملات با استفاده از تجهيزات هوايي اماراتي انجام شده است. اين حملات ثبات و امنيت ميهن‌مان را به هم زده است و اهداف متعالي ائتلاف را زير سوال برده است.» اين در حالي است كه يك روز پيش از اين سخنراني عبدالله بن زايد آل نهيان، وزير خارجه امارات، هدف از مشاركت در ائتلاف نظامي تجاوز به يمن را «احياي نقش دولت مشروع در يمن» و «تلاش براي صلح» عنوان كرده ‌بود. همزمان شبكه خبري فاكس‌نيوز هم با انتشار مصاحبه‌اي از عادل الجبير، وزير مشاور در امور خارجه عربستان سعودي، ادعاهايي از اين مقام پادشاهي سعودي را منتشر كرده است كه به نقش ايران در حملات اخير نيروهاي مسلح يمن به تاسيسات نفتي
عربستان سعودي اشاره مي‌كند. عادل الجبير در اين مصاحبه با تكرار ادعاهايش در مورد ايران، بدون اشاره به نقش عربستان در تجاوز نظامي به يمن از جامعه جهاني مي‌خواهد كه عليه ايران متحد شوند.

تنبيه جمعي شهروندان يمن

دو هفته بعد از حمله نيروهاي مسلح يمن به يك پالايشگاه نفت كليدي در عربستان سعودي، رويترز گزارش مي‌دهد كه به دليل تنگ‌تر شدن حلقه محاصره اقتصادي مردم يمن توسط پادشاهي سعودي، مساله كمبود سوخت به مشكل بزرگي براي مردم صنعا تبديل شده است.
بر اساس گزارش خبرگزاري بريتانيايي رويترز، كمبود بنزين در صنعا باعث ايجاد صف‌هاي طويل خودروهايي شده است كه گاهي دو تا سه روز براي گرفتن چند ليتر بنزين بايد در صف بمانند، همزمان نگراني‌ها در مورد كمبود سوخت براي استفاده در ژنراتورهاي برق بيمارستان‌ها و پمپ‌هاي آب شهري در صنعا افزايش يافته است. به نوشته رويترز، نظاميان متجاوزي كه اين خبرگزاري از آنها با عنوان «ائتلاف مسلمان سني!» ياد مي‌كند با تاخير در صدور مجوزها براي ورود كالاهاي اساسي و بشردوستانه به خاك يمن، عامل ايجاد اين كمبودها هستند. هفته گذشته مارك لوكاك، مسوول كمك‌هاي بشردوستانه سازمان ملل متحد هشدار داده ‌بود كه با مقررات جديدي كه دولت مستعفي تحت حمايت عربستان سعودي براي ورود تانكرهاي سوخت به مناطق تحت كنترل مخالفان وضع كرده است، ورود سوخت به اين مناطق بسيار مشكل شده است. از سال 2015 كه عربستان و متحدانش تجاوز نظامي عليه يمن را براي بازگرداندن عبدالربه منصور هادي، به قدرت آغاز كردند هر كشتي تجاري يا حامل كمك‌هاي بشردوستانه براي كناره‌گيري در بنادر تحت كنترل يمني‌ها بايد در كشور جيبوتي پهلو بگيرد و بعد از چند دوره بازرسي و صدور مجوزها از سوي ائتلاف تحت رهبري عربستان سعودي و دولت تحت حمايت اين ائتلاف، اجازه انتقال بارش به خاك يمن را پيدا خواهد كرد. به نوشته رويترز فرآيند صدور مجوزها بسيار پيچيده و مطول است و معمولا ورود كالاهاي اساسي به يمن را با مانع جدي و تاخير زياد مواجه مي‌كند. به گفته هماهنگ‌كننده كمك‌هاي بشردوستانه سازمان ملل متحد، دولت تحت حمايت سعودي و ائتلاف تحت رهبري اين كشور، در طول يك ماه گذشته جلوي ورود 10 نفتكش حامل سوخت حاوي 163 هزار تن سوخت تجاري به بندر حديده سد كرده است.


تحولات مشكوك در قلب عربستان

همزمان با افشاي شكست نظامي سنگين عربستان سعودي در مرزهاي جنوبي، رويدادهاي مشكوكي در قلب اين كشور، با انعكاس وسيع رسانه‌اي مواجه شد. اولين خبر قتل مشكوك يك نيروي امنيتي ارشد پادشاهي سعودي بود كه باديگارد شخصي پادشاه اين كشور معرفي شده است. عبدالعزيز الفغم، محافظ شخصي پادشاه عربستان سعودي، سلمان بن عبدالعزيز، شنبه شب به قتل رسيده است. اقدامي كه رسانه‌هاي رسمي عربستان سعودي مي‌گويند:«تيراندازي بر اثر نزاع سر مسائل شخصي» رخ داده است. عبدالعزيز الفغم كه در بسياري از تصاوير پادشاه عربستان سعودي در ملاقات‌هاي بين‌المللي و مراسم رسمي، نزديك‌ترين فرد به او است با شليك چندين گلوله توسط يكي از دوستانش در منطقه الشاطي شهر جده به قتل رسيده است. به نوشته خبرگزاري رسمي عربستان سعودي، «ممدوح بن مشعل آل علي» قاتل اين مقام امنيتي سعودي، بعد از شليك چندين گلوله به او و اطرافيانش قصد متواري شدن داشته كه پليس به محل حادثه مي‌رسد. بر اساس اين گزارش قاتل بعد از درگيري مسلحانه با پليس كشته مي‌شود. اطلاعات منتشر شده از اين مقام امنيتي بلندپايه سعودي، با ترديد برخي رسانه‌ها مواجه شده است. همزمان با اين رويداد، ظهر يكشنبه يك آتش‌سوزي وسيع، محل ايستگاه قطار سريع‌السير حرمين در شهر جده را فرا گرفت. مقام‌هاي سعودي علت اين آتش‌سوزي وسيع را ويديوهاي آن در رسانه‌هاي جهان منتشر شده است، مشكل فني در ايستگاه عنوان كرده‌اند. به گزارش رويترز بر اساس آمار اوليه دست كم 5 نفر در اين آتش‌سوزي با مجروحيت مواجه شده‌اند. تا لحظه تنظيم اين گزارش اطلاعات دقيقي در مورد دليل اين آتش‌سوزي وسيع منتشر نشده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون