• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4476 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۸ مهر

رييس كل بانك مركزي:

بازگرداندن تعادل به ساختار پولي ۴ سال زمان مي‌برد

گروه اقتصادي| روز گذشته نمايندگان مجلس با يك فوريت از حذف ۴ صفر از واحد پول كشور موافقت كردند. در زمان بررسي اين لايحه در مجلس، عمده استدلال نمايندگان مخالف، «زمان نامناسب» براي طرح اين موضوع بود. آنها اعتقاد داشتند كه دولت ابتدا بايد نرخ تورم را به سطوح پايين‌تري برساند و سپس اقدام به حذف صفرها از پول ملي كند. رييس كل بانك مركزي كه
به عنوان نماينده دولت در پاسخ به انتقادات مطرح شده از لايحه عنوان كرد كه «الان بهترين فرصت براي اين كار است تا اعتبار پول ملي بازگردد و به‌تدريج پول‌هاي جديد جايگزين پول‌هاي قبلي شود.» عبدالناصر همتي سپس در نشست كميسيون اقتصادي با دستور كار بررسي حذف 4 صفر از پول ملي نيز حضور پيدا كرد تا در موارد تخصصي اين لايحه با نمايندگان گفت‌وگو كند. در حاشيه اين جلسه كميسيون اقتصادي مجلس، رييس كل بانك مركزي دقايقي نيز با خبرنگاران پارلماني گفت‌وگو كرد. همتي در تشريح دليل دولت براي تصويب حذف 4 صفر از پول ملي، افزود: حذف 4 صفر از پول ملي پاسخ به عرف است و بانك مركزي درصدد است با تحقق اين امر آنچه ميان مردم رايج است را عملياتي كند، درواقع در حال حاضر ريال در زندگي روزمره مردم استفاده چنداني نمي‌شود و مردم همواره از واحد تومان در مبادلات خود استفاده مي‌كنند، به‌همين دليل دولت تصميم گرفت واحد پول ملي به تومان تغيير يابد تا پاسخي به آنچه در جامعه در جريان است، داده شود. او افزود: تبديل ريال به تومان 10 هزار ريال، يك تومان مي‌شود.

700 ميليون اسكناس سالانه امحاء و چاپ مجدد مي‌شود

همتي با اشاره به صحبت‌هاي خود در كميسيون اقتصادي اضافه كرد: اقتصاددانان و كارشناسان مطالب مهمي پيرامون حذف 4 صفر از پول ملي مطرح كردند كه تمامي آنها درست و بجا است، اما نياز است نكاتي در اين رابطه تشريح شود؛ حذف 4 صفر براي دولت هزينه‌اي ندارد، چراكه هر ساله 700 ميليون اسكناس امحاء و چاپ مجدد مي‌شود. در حال حاضر مسكوكات در كشور از رده خارج شده است، به‌گونه‌اي كه ضرب سكه 500 توماني كه بالاترين سكه موجود در كشور است حدود 820 تومان هزينه دارد، بنابراين در حال حاضر هر چه سكه ضرب مي‌شود از دور خارج شده و ذوب مي‌شود تا در ساير موارد استفاده‌ شود.همتي ادامه داد: در حال حاضر 7 ميليارد قطعه اسكناس در كشور موجود است كه با تبديل ريال به تومان اين رقم به 3 ميليارد قطعه كاهش مي‌يابد، بنابراين هزينه‌هاي امحاء و چاپ را مي‌توان براي چاپ پول جديد استفاده كرد.

مسكوكات در كشور از رده خارج شده است

رييس بانك مركزي تصريح كرد: در حال حاضر مسكوكات در كشور از رده خارج شده است، به‌گونه‌اي كه ضرب سكه 500 توماني كه بالاترين سكه موجود در كشور است حدود 820 تومان هزينه دارد، بنابراين در حال حاضر هر چه سكه ضرب مي‌شود از دور خارج شده و ذوب مي‌شود تا در ساير موارد استفاده‌ شود.

او بيان كرد: در حال حاضر رابطه ريال با ارز خارجي 0.000008 است. هيچ پولي در دنيا جز در يكي، دو كشور كه مشكل جدي پولي دارند، پشت مميز رقم اسكناس‌ها، ۵ تا ۸ صفر وجود ندارد.

او افزود: اگر بخواهيم تعادل را به مجموعه پولي كشور برگردانيم، زمان ۴ ساله لازم داريم تا كار را به نتيجه برسانيم و هزينه‌هاي آن نيز در ميان‌مدت كاهش پيدا مي‌كند.همتي با تاكيد بر اينكه بايد از چاپ و امحاي بيش از اندازه اسكناس جلوگيري شود، گفت: حذف
4 صفر از پول ملي پاسخي به افكار عمومي است، در حال حاضر هيچ فردي به چك پول 50 هزار توماني كه بالاترين اسكناس كشور است 500 هزار ريال نمي‌گويد.او درباره صحبت‌هاي برخي كارشناسان مبني بر اينكه حذف 4 صفر تاثيري بر تورم نداشته و در حال حاضر اولويت كشور نيست، توضيح داد: حذف 4 صفر از پول ملي تاثيري بر تورم ندارد و اولويت ما نبوده اما جزو كارهاي بانك مركزي است.

همتي با بيان اينكه اصلاح ساختار بانكي شروع شده است، ادامه داد: در حال حاضر ناترازي بانك‌ها در حال اصلاح است و اقدامات مربوط به ادغام بانك‌هاي وابسته به نيروهاي مسلح در حال انجام است، از سوي ديگر اقدامات مهمي براي ثبات بازار ارز انجام مي‌شود؛ كنترل واردات و بهينه كردن تخصيص ارز از جمله ضرورت‌هاست كه بانك مركزي آنها را به درستي پيگيري مي‌كند.

شرايط كنوني زمان مناسبي براي حذف 4 صفر از پول ملي است

رييس بانك مركزي با بيان اينكه شرايط كنوني زمان مناسبي براي حذف 4 صفر از پول ملي است، تصريح كرد: از سال 1350 تا امروز ارزش پول ملي ايران 3 هزار و 500 برابر كاهش يافته است در حالي كه بالاترين پول ما در آن زمان كه هزار تومان بود در حال حاضر به 50 هزار تومان افزايش يافته است.همتي حذف 4 صفر از پول ملي را پاسخي به انتظار مردم دانست و گفت: با تبديل ريال به تومان مردم راحت‌تر مي‌توانند مبادلات خود را انجام دهند.

حذف 4 صفر از پول ملي به تصويب مجلس نياز دارد

او افزود: حذف 4 صفر از پول ملي در حال حاضر تنها در دولت تصويب شده است و نياز به تصويب مجلس دارد، اگر نمايندگان به اين تقاضاي عمومي و بانك مركزي پاسخ دهند ما آن را اجرايي مي‌كنيم، در غير اين صورت روال موجود ادامه داده مي‌شود.رييس كل بانك مركزي گفت: در يك دوره گذار دو ساله ريال به تومان تبديل شود و ريال و تومان همزمان در كشور موجود است تا مردم با مشكل روبه‌رو نشوند، ريال به تدريج از گردش‌هاي مالي حذف شده و تومان جايگزين ريال مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون