• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4478 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۰ مهر

ولع ميزباني قطري

علي كربلايي

 

 

قطر براي ميزباني بازي‌هاي آسيايي 2030 دورخيز كرده و به دنبال اين است تا پايتخت رويدادهاي ورزشي دنيا باشد. پادشاهي كوچك قطر، با جمعيت 2 ميليون و 700هزار نفري كه تنها 350هزار نفر آنها بومي هستند، مشكل بزرگي سر راه تبديل شدن به پايتخت ورزش جهان دارد. همان موقع كه قطر پيشنهاد ميزباني بازي‌هاي آسيايي 2030 را به شوراي المپيك آسيا ارايه داد، دووميداني‌كارهاي بسياري در حال انتقاد از خالي بودن ورزشگاه بين‌المللي خليفه‌اند. جام جهاني دووميداني در قطر در حال برگزاري است و با وجود اينكه حضور در ورزشگاه رايگان است، اما كمتر كسي در اين كشور رغبتي براي تماشاي اين مسابقات دارد. علاوه بر اينكه مسابقات تماشاگر چنداني ندارد، در دو ماده كه مسابقات خارج از فضاي استاديوم برگزار مي‌شدند، معضل گرما حسابي دردسر ساز شد. براي اولين‌بار در تاريخ، يك مسابقه ماراتن رسمي، در نيمه شب برگزار شد تا گرماي هوا سلامت ورزشكاران را به خطر نيندازد. هرچند كه گرما همچنان به اندازه‌اي بود كه چند دونده را روي ويلچير نشاند و عكاس‌ها مجبور بودند به صورت مداوم بخار ناشي از رطوبت بالا را از روي لنزهاي‌شان پاك كنند. دوندگان در پايان اين ماراتن اعلام كردند كه نمي‌توانند بگويند از اين مسابقه لذت بردند، چراكه علاوه بر گرما و ساعت عجيب برگزاري، تماشاگري هم براي تشويق آنها حضور نداشت.

در كنار مشكلات بزرگي مثل گرما و كم‌تماشاگر بودن مسابقات، مساله حقوق بشر در قطر هم ذهن بسياري از مردم جهان را درگير كرده است. قطري‌ها براي جام جهاني 2022 علاوه بر ساخت چندين ورزشگاه بزرگ و مجهز، يك شهر جديد هم در حال ساخت دارند. براي اينكه اين مقدار ساخت و ساز با نهايت سرعت انجام شود، كارگران در چند شيفت مشغول به كار هستند. اما اين كشور فوق ثروتمند، كوچك‌ترين اهميتي به حقوق كارگران نمي‌دهد و شنيده‌هاي غيررسمي حاكي از اين است كه تاكنون صدها كارگر بر اثر شرايط سخت كاري جان‌شان را از دست داده‌اند. دولت قطر تقصيرها را گردن پيمانكارها مي‌اندازد؛ اما اين موضوع تاثيري در تبليغ منفي كه عليه اين كشور مي‌شود، ندارد و مردم دولت و امير قطر را مقصر اين وضعيت مي‌دانند. برخي هواداران فوتبال اعلام كرده‌اند؛ اگر تغييري در وضعيت كارگرها رخ ندهد، از رفتن به قطر براي جام جهاني امتناع مي‌ورزند.

قطر بايد تا 3 سال آينده، فكري جدي به حال پر كردن ورزشگاه‌ها بكند وگرنه جام جهاني كه قرار بود نماد قطر مدرن باشد، مي‌تواند تبديل به يك تبليغ منفي براي اين كشور شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون