• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4484 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۷ مهر

در حسينيه امام خميني (ره) انجام شد

بازديد رهبر انقلاب از نمايشگاه شركت‌هاي دانش‌بنيان و فناوري‌هاي برتر

رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح روز گذشته سه‌شنبه از نمايشگاه شركت‌هاي دانش‌بنيان و فناوري‌هاي برتر (ايران ساخت) در حسينيه
امام خميني (ره) بازديد كردند.

در اين بازديد دو ساعته، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي ضمن ديدن از ۳۰ غرفه شركت‌هاي دانش‌بنيان و گفت‌وگو با فناوران و پژوهشگران، در جريان آخرين دستاوردهاي علمي و فناوري و پروژه‌هاي تجاري‌سازي شده جوانان و متخصصان ايراني قرار گرفتند.

سامانه‌هاي پزشكي با فناوري بالا در تشخيص سرطان، همودياليز، جراحي با ربات و پروتز عصبي، تجهيزات آزمايشگاهي، توليد واكسن‌ها و داروهاي پيشرفته به ‌صورت كاملا بومي، طراحي و ساخت موتور جت و طراحي موتور هوايي، سيستم‌هاي كنترل نيروگاهي، توليد انواع كاتاليست‌هاي نفت و گاز، خدمات شناسايي و حفاري آب‌هاي ژرف، ساخت مخازن و تجهيزات استيل، سامانه‌هاي پيشرفته نوري، اسكنري، اندازه‌گيري، بُرش، شبيه‌سازي و پردازشگرها، ساخت فريزدراير صنعتي و توليد بازي‌هاي رايانه‌اي ازجمله دستاوردهاي شركت‌هاي دانش‌بنيان حاضر در اين نمايشگاه بود.

در بخشي از بازديد، آقاي ستاري معاون علمي و فناوري رييس‌جمهور گزارشي از رويكردها و برنامه‌هاي اين معاونت براي گذار از اقتصاد نفتي به اقتصاد دانش‌بنيان بيان كرد و گفت: با مجوز رهبر معظم انقلاب اسلامي كمك بسيار خوبي از صندوق توسعه ملي دراختيار بخش علمي كشور قرار گرفت كه با اين كمك پروژه‌هاي علمي و دانش‌بنيان در جهت مقاوم‌سازي اقتصاد كشور و مقابله با تحريم‌ها كيفيت و سرعت زيادي گرفته است.

معاون علمي و فناوري رييس‌جمهور با اشاره به طرح ايجاد پهنه‌هاي نوآوري در كنار دانشگاه‌ها و مراكز علمي مستعد، ايران را بزرگ‌ترين زيست‌بوم نوآوري در غرب آسيا دانست و افزود: اكنون بيش از ۴۵۰۰ شركت دانش‌بنيان با درآمد ۹۰ هزار ميليارد توماني، زمينه اشتغال مستقيم ۳۰۰ هزار نفر را فراهم كرده‌اند. آقاي ستاري زيست‌بوم توليد داروهاي پيشرفته را نمونه‌اي موفق از اعتماد به جوانان پرانگيزه كشور خواند و گفت: در اثر ارتقاي اين زيست‌بوم، مهاجرت نخبگان در بخش داروسازي تقريبا متوقف شده است و هر دارويي كه وارد اين چرخه شود، حداكثر تا دو سال بعد، تجاري و وارد بازار مصرف مردم مي‌شود. پس از سخنان آقاي ستاري، رهبر انقلاب اسلامي با تاكيد بر لزوم عبور از اقتصاد نفتي و عوارض فرهنگي آن، گفتند: يكي از گلايه‌هاي جوانان در نمايشگاه امروز اين بود كه بعضا همان محصول يا توليد آنها را دستگاه‌هاي دولتي از خارج وارد مي‌كنند كه اين ناشي از فرهنگ اقتصاد نفتي است و بايد اين نگاه غلط اصلاح شود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خطاب به معاون علمي و فناوري رييس‌جمهور افزودند: نبايد اجازه دهيد اين موانع پيش پاي جوانان فعال ايجاد شود، هرچه مي‌توانيد در اين خصوص تلاش كنيد، من نيز هر چه بتوانم كمك خواهم كرد.

رهبر انقلاب اسلامي همچنين با تشكر از پژوهشگران و فناوران و دست‌اندركاران نمايشگاه، در لوح يادبود متني به اين شرح مرقوم كردند:

بسم‌الله الرحمن الرحيم

جلوه درخشان استعداد ايراني و همّت انقلابي را در اين نمايشگاه ديديم و خدا را سپاس گفتيم. كار اساسي و بنياني براي بهره‌گيري از انگيزه‌ها و توان‌هاي بالا بايد جدا دنبال شود. اين مهم‌ترين وظيفه مسوولان دولتي است. به خداوند توكل كنيد و با اميد و شوق قدم ‌برداريد، يقينا خواهيد توانست به مشكلات اقتصادي كشور پايان دهيد، ان‌شاءالله.

سيدعلي خامنه‌اي

۱۶ مهر ۱۳۹۸

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون