• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4484 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۷ مهر

قاضي صلواتي خطاب به متهم رديف سوم گروه «عظام»:

از «ايرواني» نترس!

«ترس و واهمه‌اي از آقاي ايرواني نداشته باشيد»؛ اين جمله‌اي است كه رييس دادگاه رسيدگي به پرونده گروه عظام خطاب به مرتضي روغني‌ها، متهم رديف سوم اين پرونده گفت. در سومين جلسه دادگاه عكسي از خط دادن‌هاي عباس ايرواني، متهم رديف اول اين پرونده به متهم رديف دوم پرونده منتشر شد كه حواشي بسياري به دنبال داشت و در نتيجه آن قاضي صلواتي در جلسه چهارم رسيدگي به اين پرونده محل استقرار متهم ايرواني را تغيير داد تا از اين پس نتواند با ضربه زدن به ديگر متهمان مانع از توضيحات شود و ساكت‌شان كند. اما ظاهرا جابه‌جا كردن محل استقرار او در دادگاه براي پايان دادن به اين ماجرا كافي نيست و قاضي رسيدگي‌كننده به اين پرونده حالا مجبور است، مدام به متهمان ديگر پرونده تاكيد كند كه نبايد از «ايرواني» بترسند. در ابتداي جلسه پنجم دادگاه رسيدگي به گروه «عظام» قاضي صلواتي از مرتضي روغني‌ها، متهم رديف سوم پرونده خواست دفاعياتش را مطرح كند. قاضي صلواتي اما در واكنش به توضيحات اوليه متهم، خطاب به او گفت:«تمام جلسات بازجويي فيلم‌برداري و ضبط شده و اگر لازم باشد، فيلم‌ها در دادگاه پخش مي‌شود. به شما نصيحت مي‌كنم كه ترس و واهمه‌اي از آقاي ايرواني متهم رديف اول پرونده نداشته باشيد و خيالتان از اين بابت راحت باشد.» متهم روغني‌ها در ادامه دفاعياتش گفت:«همه مجوزها كه عنوان شده به خاطر عدم توقف خط توليد بوده نه به جهت منفعت شركت. فشار به ترخيص‌كاران براي اين بوده كه از توقف خطوط توليدي جلوگيري كنند.» رياست دادگاه به او پاسخ داد:«۲۰۰ صفحه اقارير شما موجود است. مگر مي‌شود ضابط به شما ديكته كند و همه صادقانه بوده است. يك چيزي بگو كه در ذهن بگنجد.» به گزارش ايلنا، متهم روغني‌ها نيز در پاسخ گفت:«من ۳۷ الي ۳۸ بار بازجويي شدم. من گفتم ارتباطي نداشتم و مطالب را نمي‌دانم‌ و در مورد تسهيلات بانكي حرف‌هايي را كه زدم براساس شنيده‌ها بوده است.» كه اين ادعاي او هم با واكنش صلواتي مواجه شد:«شما مدير شركت بوديد. فيلم بازجويي هست. ما نگران نيستيم. مشت نمونه خروار است. ۳ كارمند گمرك اينجا هستند كه اخذ رشوه داشتند. كار شما يا جعل بوده يا رشوه. آقاي روغني‌ها نترس و از خدا بترس. درست است كه ايرواني هزينه وكلاي شما و هزينه‌هاي آنچناني را داده ولي هر جا كه فيلم بازجويي را خواستيد ما حاضريم در دادگاه پخش كنيم.» قاضي صلواتي ادامه داد:«شما گفتيد كه مدير شركت بايد به رييس گروه هشدار مي‌داده كه ۱۸ درصد قطعات گازسوز است و بقيه بنزين‌سوز و فردا گمرك با ما برخورد مي‌كند. راجع به اين موضوع صحبت كنيد.»

متهم روغني‌ها در جواب به قاضي گفت:«وقتي قطعات وارد مي‌شود ما نمي‌دانيم چه بخشي از سوي ايران‌خودرو تبديل به بنزين‌سوز و چه بخشي تبديل به گازسوز مي‌شود. آنچه عنوان شده ۱۰۰ درصد قطعات گازسوز است و اشتباه فاحش بوده است.» در ادامه جلسه دادگاه، متهم روغني‌ها مدعي شد كه دستور رشوه نداده‌ است.

رييس دادگاه با قرائت اظهارات متهم خاتمي‌پور گفت:«اين متهم مي‌گويد، شما دستور پرداخت دو سكه به كارمند درب خروج و مدير او را صادر كرده‌ايد.» و باز هم روغني‌ها مدعي شد اولين ‌بار است كه اين مورد را مي‌شنود. صلواتي ادامه داد:«اين اظهارات خود شماست. شما گفته‌ايد به اين دليل كه قطعات با ارز دولتي پرداخت شده، مبناي قيمت‌گذاري با نرخ آزاد بوده كه سود گروه عظام در بازار AM ۳۰ ميليارد تومان بوده كه اين پول‌ها به جيب مردم تعلق دارد.» و متهم روغني‌ها به اين گفته قاضي پاسخ داد:«گروه قطعات از ارز مرجع استفاده مي‌كنند اما قيمت در بازار براساس نرخ ارز مرجع تعيين نمي‌شود بلكه اساس آن رقابت است. قيمت در بازار براساس عرضه و تقاضا مشخص مي‌شود.» متهم رديف سوم پرونده «عظام» به پرسش قاضي مبني بر اينكه «آيا عملكرد اشتباه گروه عظام در پرداخت رشوه و انجام قاچاق موجب گران‌تر شدن قيمت خودرو و افزايش آلودگي هوا نشده است» پاسخ داد:«ايران‌خودرو براساس برنامه توليدي خود مي‌گويد كه چه مقدار قطعه بنزين‌سوز و چه مقدار قطعه گازسوز لازم دارد و اين امر برعهده شركت نبوده است. شركت نمي‌تواند برنامه توليد ايران خودرو را مشخص كند و بگويد بر اساس هر آنچه من وارد مي‌كنم، خودرو توليد كنيد بلكه آنها برنامه توليدشان مشخص است.» رييس دادگاه با اشاره به اظهارات اين متهم در جلسات بازپرسي گفت:«شما دستور دستكاري در اسناد و جعل سند را صادر كرده‌ايد.» اما متهم روغني‌ها مدعي شد كه تحت فشار بوده است. روغني‌ها در تمام بخش‌هايي كه دفاعياتش را مطرح مي‌كرد، تمام اتهامات وارده به خود را رد كرد و خود را ناآگاه از تخلفات اتفاق افتاده، دانست. در اين جلسه از دادگاه شاه‌محمدي، نماينده دادستان تهران هم توضيحاتي را ارايه كرد كه اتفاقا عباس ايرواني در بخش‌هايي از آن قصد دخالت و اظهارنظر داشت كه با واكنش قاضي مواجه شد تا او را ساكت كند. قاضي در اين راستا خطاب به اين متهم رديف اول گفت:«آقاي ايرواني بدون اجازه حق صحبت نداريد؛ اينجا را با شركت اشتباه گرفته‌ايد.» نماينده دادستان در پنجمين جلسه دادگاه «عظام» شايعه مطرح شده از سوي برخي گروه‌هاي خاص را رد كرد. در جلسه سوم دادگاه نامي از همسر شخصي با فاميلي «ربيعي» مطرح شد كه متهم به رشوه شده بود. برخي منابع خبري، اين «ربيعي» را منتسب به علي ربيعي سخنگوي دولت معرفي و سعي كردند او را متهم جلوه دهند. اما علي ربيعي در نشست خبري روز دوشنبه‌اش اين موضوع را تكذيب و اعلام كرد كه همسرش فوت شده است. نماينده دادستان در اين جلسه از دادگاه با رد اتهامات وارده به سخنگوي دولت توضيح داد:«ضمن تكذيب اين موضوع بايد بگويم آن شخص عباس ربيعي يكي از مسوولان كيفيت ايران خودرو بوده كه متهم به رشوه با ارقام ۵۰ ميليون است.» نماينده دادستان كه معتقد بود اين كار از جانب همكاران عباس ايرواني و با قصد ايجاد حاشيه انجام شده، خطاب به او گفت:«به شما توصيه صادقانه مي‌كنم؛ به ‌جاي ايجاد حاشيه نسبت به دفاع ماهوي و شكلي اقدام كنيد.» بعد از اين توضيحات، رييس دادگاه ختم جلسه را اعلام كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون