• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4484 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۷ مهر

داستان هميشگي فرمول يك

مراقب دشمن درون باشيد

ريچارد ويليامز ترجمه: علي ولي‌اللهي

 

 

 

نبرد و برتري‌جويي بين دو هم‌تيمي بعد از مشكلاتي كه در سوچي به وجود آمد، فراري را نگران كرده است. حالا همه چشم‌ها به سوزوكا خيره است تا ببينند آيا مي‌توان اين وضعيت را درست كرد يا نه.

اگر هميشه شكي در اين باره وجود داشت كه اولويت يك راننده فرمول يك مسابقه دادن است يا درگيري با هم‌تيمي خود، در يك عصر ماه مارس در آلبرت پارك ملبورن اين شك برطرف شد. جايزه بزرگ استراليا در سال 1996 به نيمه رسيده بود كه ژاك ويلانووا در پيت پشت سر ديمون هيل سبز شد. صداي توي گوشي ويلانووا گفت: «او آنجاست، برو و او را بگير.»

اين اولين مسابقه فصل بود. دو تا از بهترين رانندگان تيم ويليامز با هم هماهنگ شده بودند تا بتوانند با استفاده از بهترين ماشين‌هايي كه براي‌شان در نظر گرفته‌اند، عنوان قهرماني را براي تيم به ارمغان بياورند. هيل در دو سال گذشته شانس كسب عنوان را از دست داده بود و انتظار مي‌رفت امسال نيز تازه‌وارد كانادايي بر او پيروز شود. در مرحله اول در اولين جايزه بزرگ، ويلانووا از جايگاه پول پوزيشن كار را آغاز كرد و در نيمه اول مسابقه پيشتاز بود. پيامي كه از پيت براي ويلانووا گذاشته شد بدون شك مقدمات درگيري او با هيل را فراهم كرد و نشان داد بقيه فصل براي اين دو نفر معنايي متفاوت دارد.

دقيقا مشخص نيست چه اتفاقي افتاد كه ويلانووا كنار كشيد. او مي‌خواست همچنان موقعيت خود را حفظ كند تا تبديل به دومين مرد تاريخ باشد كه در اولين جايزه بزرگ خود پيروز مي‌شود. اما نشتي موتور كار را براي او سخت كرد. در گوشي به ويلانووا گفته شد سرعتش را كند كند و كنار بكشد تا هيل از او عبور كند. بعد از چندين دور بالاخره راننده جوان به هيل اجازه عبور داد تا هيل به اولين عنوان قهرماني‌اش از هشت قهرماني مورد نياز براي رسيدن به عنوان قهرمان فصل دست پيدا كند.

بيست و سه سال بعد، اكنون كلر را به عنوان مهندس جوان چارلز لكلرك داريم. لكلرك ستاره جوان تيم فراري است كه دو بار برنده جايگاه پول پوزيشن در پيست‌هاي اسپا و مونزا در ماه‌هاي گذشته شده است. با اين حال در نيمه اول فصل امسال، اين رانندگان مرسدس يعني هميلتون و والتري بوتاس بودند كه در 10 مسابقه از 12 مسابقه پيروز شدند. همه شواهد و قرائن در سال‌هاي گذشته فرمول يك نشان مي‌داد كه مشهورترين تيم اين مسابقات اگر در اين فصل به عنوان قهرماني دست پيدا نكند، مطمئنا در سال 2020 به اين عنوان مي‌رسد. تيمي پر از استعداد و جذابيت كه به نظر مي‌رسيد لكلرك در بستر آن موفق شود پس از سال 2007 كه رايكونن آخرين قهرماني را براي فراري به دست آورد، قهرمان جهان را به تيم ايتاليايي تقديم كند، عنواني كه فرناندو آلونسو قهرمان دو دوره فرمول يك با تيم رنو و سباستين فتل قهرمان چهار دوره فرمول يك با تيم ردبول نتواستند بعد از پيوستن به فراري به دست آورند.

لكلرك در سنگاپور به عنوان نفر اول مسابقه را شروع كرد و تا زماني كه يك تماس استراتژيك از تيم دريافت نكرده بود، مي‌توانست يك پيروزي بزرگ و غيرمنتظره مقابل هم‌تيمي‌اش به دست آورد. با اين حال دستور تيم براي عقب‌نشيني او و اجازه براي رد شدن فتل باعث شد تيتر مجله اتواسپرت در آن هفته بشود: سرقت در روز روشن! يك هفته بعد از جنگ داخلي، جنگ بين‌المللي در تيم فراري شدت گرفت؛ وقتي كه مديريت فراري تصميم مرحله قبل را تكرار كرد اما اين‌بار با نتايجي فاجعه‌آميز. سباستين فتل در سوچي از جايگاه سوم استارت زد، اما بلافاصله از هميلتون و لكلرك سبقت گرفت و پيشتاز شد. او و هم‌تيمي‌اش جايگاه‌هاي 1 و2 را در اختيار داشتند اما با اين حال در اواسط مسابقه از طرف تيم به فتل دستور داده شد جايش را با لكلرك عوض كند. فتل اما در انجام اين كار تعلل كرد و همين باعث شد همه‌ چيز به هم بريزد. لكلرك به پيت استاپ فرا خوانده شد تا دو دور بعد، هنگامي كه فتل به جايگاه فراخوانده مي‌شود بعد از خروج پشت سر لكلرك قرار بگيرد. در اين هنگام ماشين فتل دچار نقص فني و سپس به خاطر تصادف يكي از راننده‌ها ماشين ايمني وارد شد و فرصت مناسبي براي رانندگان مرسدس فراهم كرد. لكلرك در نهايت با تصميمات تيم حتي از رسيدن به مقام دوم هم باز ماند و در نهايت سوم شد. سوم شدن لكلرك بعد از آن اتفاقات عجيب و غريب يك حس بي‌اعتمادي كامل بين او و فتل به وجود آورد.

احساس بد بين هم‌تيمي‌ها ويژگي بارز مسابقات گرندپري است و به اواخر دهه 1930 برمي‌گردد. هنگامي كه دو راننده ارشد تيم مرسدس كه پيشتاز مسابقات بودند، يعني رادولف كاراسيولا و مانفرد براوچيتچ براي حل كردن مشكلات بين خودشان تصميم گرفتند از تاكتيك‌ها و تئوري‌هاي شخصي و امكانات اتومبيل‌شان استفاده كنند. آنها با استفاده از كمك مكانيك‌هاي سابق تيم يعني هرمان لانگ و ريچارد سيمن به جنگ هم‌تيمي‌هاي جوان‌تر و سريع‌تر خود رفتند.

در سال‌هاي گذشته نيز درگيري‌ها بين نلسون پيكه و نيگل مانسل در تيم ويليامز در سال 1986 اين اجازه را به آلن پروست داد تا با مك‌لارن بين برگزيدگان خودش را جا كند. همين آلن پروست در طول حوادث ناگوار و غم‌انگيز رقابتش با آيرتون سنا در مك‌لارن در سال‌هاي 1988 و 1989 نقش اساسي ايفا كرد. در دهه گذشته اختلافات بين فتل و مارك وبر در تيم ردبول يا هميلتون و نيكو روزبرگ و بوتاس در مرسدس نتايجي در طول مسابقه به همراه داشته است كه نشاني از يك رقابت واقعي نداشته‌اند.

به نظر مي‌رسد امتناع فتل از راه دادن به راننده جوان در سوچي، تلافي اتفاقات مونزا در ماه گذشته بوده است. فتل در آن مسابقه در مسيري فوق‌العاده سريع قرار گرفته بود و براي اول شدن مي‌جنگيد، اما براي اين كار نياز داشت هم‌تيمي‌اش كمك‌هاي لازم را به او بكند. در طول پيچ آخر لكلرك نتوانست خودش را در موقعيتي قرار دهد كه بتواند كمك‌هاي مورد نياز فتل را براي رسيدن به بهترين زمان فراهم كند يا شايد هم نمي‌خواست و تمايلي به اين كار نداشت. چنين چيزهايي فراموش نمي‌شوند و مثل يك كينه باقي مي‌مانند.

درست همان‌طور كه جرج برنارد شاو گفته است انگليسي‌ها و امريكايي‌ها دو كشور هستند كه با يك زبان مشترك تقسيم مي‌شوند، به همين طريق لكلرك و فتل نيز دو راننده فرمول يك هستند كه توسط يك ماشين مشترك تقسيم مي‌شوند: فراري SF90 كه اكنون سريع‌ترين در نوع خودش است. حال همه چشم‌ها به سوزوكا در ژاپن دوخته شده است. مسابقه‌اي كه چهار روز ديگر برگزار مي‌شود و بايد ديد در گاراژ اسكودريا چه تصميماتي براي رانندگان فراري گرفته مي‌شود.

منبع: گاردين

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون