• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4484 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۷ مهر

تاريخ حقوق غرب

«تاريخ مختصر تئوري حقوقي در غرب» كتابي نوشته جان كلي درباره علم حقوق، تاريخ حقوق، و فلسفه حقوق در غرب است كه با ديدي جامع و مختصر به آن پرداخته است. اين كتاب يكي از تاثيرگذارترين و مهم‌ترين كتاب‌هاي علم حقوق است و نه‌تنها در ميان آثار ترجمه شده به فارسي جايگاهي ويژه دارد، بلكه در ميان كتاب‌هاي گوناگون موجود در فلسفه حقوق و نظريه حقوقي به زبان‌هاي مختلف نيز از نظر روش‌شناسي خاص است.

از ويژگي‌هاي اين كتاب مي‌توان به مقدمه نويسنده آن اشاره كرد كه درباره روش‌شناسي كتاب‌هاي تاريخ حقوق است. بيشتر كتاب‌هاي نظري حقوق از دو سنت معرف در فلسفه يعني سنت آنگلوساكسون و سنت قاره‌اي پيروي مي‌كنند.

كتاب تاريخ مختصر تئوري حقوقي در غرب شامل ۱۰ فصل، مقدمه مترجم، مقدمه نويسنده و يك ديباچه است. در مقدمه مترجم و مقدمه نويسنده اين دو به چرايي و اهميت تاليف يا ترجمه اين كتاب پرداخته‌اند. ديباچه كتاب پس از مرگ جان كلي به دست رونان كين، دوست و هم دانشكده‌اي او، درباره شخصيت و زندگي كلي نوشته شده است. فصل‌هاي كتاب عبارتند از: «يوناني‌ها»، «روميان»، «اوايل قرون وسطي»، «اوج قرون وسطي (۱35۰- ۱10۰ ميلادي)»، «رنسانس و دوران اصلاح
(۱60۰- ۱350)»، «سده هفدهم»، «سده هجدهم»، «سده نوزدهم» و «نيمه نخست سده بيستم». دو فصل آخر كتاب به نيمه اول و دوم قرن بيستم مي‌پردازند كه هم سرعت تحولات فكري بشر و هم سرعت وقوع رويدادهاي تاريخي مهم و تاثيرگذار بالا بوده است. ساختار كتاب بر اساس دوره‌هاي تاريخي است كه اغلب در نوشته‌هاي تاريخ فلسفه به كار مي‌رود. با اين حال مي‌توان فصل‌هاي كتاب را در دو گروه جاي داد. گروهي از فصل‌ها بر اساس مفاهيم هستند (بيشتر شامل فصل‌هاي دوران قديم‌تر) و گروهي از فصل‌ها بر پايه مكتب‌ها، ايدئولوژي‌ها و انديشه‌ها هستند (دوره‌هاي معاصر). همچنين نويسنده هر كجا لازم ديده است نقدهاي موجود را نيز بيان مي‌كند.

«تاريخ مختصر تئوري حقوقي در غرب» نوشته جان كِلي با ترجمه محمد راسخ توسط انتشارات «نشر ني» منتشر شده است.

اين كتاب پيش از اين توسط انتشارات ديگري منتشر شد اما سال‌ها بود كه تجديد چاپ آن متوقف و از دسترس علاقه‌مندان و پژوهشگران خارج شده بود. اكنون اين كتاب به همت نشر ني بار ديگر روانه بازار كتاب شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون