• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4485 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۸ مهر

اعضاي هيات وزيران در پاستور چه گفتند؟

دارالفشارِ شهرداري، حق اعتراض كارگران و دغدغه براي متهمان بي‌گناه

پس از برگزاري جلسه هيات دولت در نهاد رياست‌جمهوري برخي وزرا و معاونان رييس‌جمهوري درحاشيه اين نشست به پرسش‌هاي خبرنگاران پاسخ دادند. پيش از ظهر ديروز البته زنگنه و ظريف، براي پاسخ به اين پرسش‌ها، در جمع خبرنگاران حاضر نشدند اما رييس‌دفتر رييس‌جمهوري، رييس كل بانك مركزي، وزير راه و شهرسازي، شهردار تهران، رييس سازمان برنامه و بودجه، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي، وزير اقتصاد و وزير صنعت ازجمله اعضاي هيات وزيران بودند كه در حياط پاستور روبه‌روي دوربين‌ها و ضبط‌صوت‌ها ايستادند. رييس سازمان صداوسيما و وزير اطلاعات همچون هميشه از جلوي جايگاه خبرنگاران عبور و تنها به دست تكان‌دادني اكتفا كردند و درنهايت سخنگوي دولت از پله‌هاي ساختمان نهاد رياست‌جمهوري پايين آمد و توضيح مختصري درمورد مصوبات دولت ارايه داد. ديروز اما شايد جاي محمدجواد آذري جهرمي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در حياط دولت بيش از باقي وزرا خالي بود؛ وزيري كه با تذكر و انتقاد برخي نماينده‌ها روبه‌رو شده است.

شهرداري دارالفشار است

اولين كسي كه پس از پايان جلسه هيات دولت به جمع خبرنگاران آمد، پيروز حناچي، شهردار تهران بود. شهرداري كه اين روزها فشارهاي رسانه‌اي جناح مخالف به او يادآور فشارها به دو شهردار پيشين حاصل انتخاب شوراي شهر اصلاح‌طلب است. حتي پس از اعلام مجدد بدهي‌هاي شهرداري دوران قاليباف اين فشارها افزايش يافته و شائبه‌هايي درمورد دوام نياوردنش در اين نهاد مديريت شهري شنيده شد. با اين حال حناچي در واكنش به پرسش «اعتماد» درمورد اين فشارها گفته «شهرداري دارالفشار است» او همچنين درمورد احتمال رفتنش از شهرداري گفت: «رفتن آدم با خداست؛ ما آمديم براي خدمت و تا زماني كه بشود، خدمت خواهيم كرد اما نه، فكر نمي‌كنم بحث رفتن باشد.» او البته درمورد يكي از اتفاقات پرحاشيه هفته گذشته نيز اظهارنظر كرد. بسته شدن درهاي بوستان مادر به‌خاطر حضور همسر ظريف و همسران برخي ديپلمات‌هاي ديگر پرسشي بود كه حناچي گرچه اعلام كرد از چند و چون آن خبر ندارد اما در عين حال تاكيد كرد كه «اگر چنين اتفاقي هم افتاده باشد، براساس تصميم سليقه‌اي بوده است. نه ما و نه وزير خارجه موافق اين اتفاق نبوده‌ايم.» پيش از اين ظريف و همسرش هم از مردم به‌خاطر اين اتفاق عذرخواهي كرده‌بود.

دغدغه براي متهمان ترور دانشمندان هسته‌اي

روايت متهمان ترور دانشمندان هسته‌اي از اتفاقاتي كه بر آنها رفت، به همان اندازه كه در رسانه‌هاي خارجي با پوشش گسترده همراه بود، در داخل با سكوت همراه شد. اگرچه وزير اطلاعات هم در نشستي خصوصي ماجرا را شرح داد و برخي نمايندگان مجلس موضوع را پيگيري كردند اما هنوز همچنان كه بايد و شايد به افكار عمومي توضيح داده نشد كه چه رخ داده و چه رخ خواهد داد. از همين روي «اعتماد» با يادآوري جملات روز سه‌شنبه روحاني در ديدار با وزير اطلاعات و مديران ارشد اين وزارتخانه كه ويژگي مهم اين وزارتخانه «نظارت‌پذير بودن» آن است، از محمود واعظي، رييس‌ دفتر رييس‌جمهوري درباره ميزان دغدغه‌مندي دولت در اين زمينه پرسيد. واعظي پاسخ داد: «دولت اگر در اين زمينه دغدغه‌مند نبود كه همان‌طور مثل دولت قبل عمل مي‌كرد. دولت و وزارت اطلاعات دغدغه دارند. اينكه حقوق يك ايراني چه در داخل كشور و چه در خارج از كشور رعايت شود. حقوق شهروندي جزو اولويت‌هاي آقاي روحاني است. روحاني به عنوان يك حقوقدان براي حقوق شهروندي اهميت بسياري قائل است. دولت منشور حقوق شهروندي نوشته و به عمل به آن اعتقاد دارد.»واعظي در پاسخ به اين پرسش كه آيا قرار است رييس‌جمهوري يا وزير اطلاعات گزارشي در اين مورد به افكار عمومي بدهند نيز گفت: «اين موضوع را دستگاه ذي‌ربط پيگيري مي‌كند اما در همه جاي دنيا اين‌گونه است كه عمدتا سرويس‌هاي امنيتي و اطلاعاتي مرتب با افكار عمومي در ارتباط بوده و صحبت كنند اما ما در دولت مرتب از وزارت اطلاعات در اين زمينه و زمينه‌هاي ديگر گزارش مي‌خواهيم. همچنين به مجلس نيز گزارش ارايه مي‌كنند و كرده‌اند. به رهبري نيز گزارش مي‌دهند كه نشان از نظارت‌پذير بودن وزارت اطلاعات ما است.»محمود واعظي، رييس دفتر رييس‌جمهوري در ادامه به تفصيل، به پرسش‌هاي ديگر خبرنگاران نيز پاسخ داد. او درمورد موضع تركيه درباره مناطق شمال شرق سوريه و همچنين اعلام امريكا درخصوص خروج نيروهايش از اين مناطق گفت: «نظر جمهوري اسلامي ايران اين است كه بايد همه تلاش كنيم تا مسائل و مشكلات سوريه از طريق مذاكره حل شود... همچنين استقبال مي‌كنيم كه امريكايي‌ها هم از آنجا و هم از مناطق ديگري كه در آنجا نيرو دارند، خارج شوند.» سخنگوي رياست‌جمهوري تركيه اخيرا مدعي شده منطقه امني كه قرار است بدون مشورت با دولت دمشق در شمال سوريه ايجاد شود، به پاكسازي تروريست‌ها از مرزهاي تركيه منجر خواهد شد. واعظي همچنين در پاسخ به پرسشي درباره انتشار برخي اخبار درخصوص پيشنهاد عربستان براي رفع تنش‌هاي ميان دو كشور گفت: «جمهوري اسلامي ايران از اين موضع استقبال مي‌كند و اينكه طرف مقابل اعلام آتش‌بس كرده است، استقبال مي‌كنيم و اگر عربستاني‌ها هم درموضوع روابط‌شان با ما و هم جنگ با يمن جدي هستند، آن را يك گام مثبت تلقي مي‌كنيم.»واعظي در پاسخ به پرسشي درمورد تاثير گام سوم كاهش تعهدات بر تصميم‌گيري‌هاي اروپا نيز توضيح داد: «گام سوم تأثيرات بسيار زيادي گذاشته است و تماس‌هاي متعددي با ما حاصل شده كه اين تماس‌ها از راه‌هاي مختلف و به صورت مرتب بوده و همچنان نيز ادامه دارد؛ ما آماده هستيم پيامي كه ايران در گام سوم براي اعضاي برجام و ساير كشورها ارسال كرده است زودتر مورد توجه قرار بگيرد.»

اعتراض كارگران بايد به رسميت شناخته شود

محمد شريعتمداري، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي كه اين روزها «مساله كارگران هفت‌تپه» در حوزه تحت نظرش حاشيه‌هايي ايجاد كرده نيز به سوالاتي درمورد كارگران اين كارخانه پاسخ داد؛ كارگراني كه از ميانه راه اهواز به تهران، بازگشت داده شدند و موفق به ملاقات با نمايندگان مجلس نشدند. شريعتمداري در اين زمينه توضيح داد: «برخي كارگران به دليل عدم تثبيت مالكيت معترض هستند براي همين هم بايد وضعيت مالكيت اين واحدها مشخص شود... برخي هم با عقب افتادگي پرداخت حقوق و دستمزد مواجه بودند كه معيشت‌شان را با مشكل مواجه كرده بود. بخش قابل ملاحظه‌اي از اين مشكلات به حداقل ممكن رسيده است و واحدهاي توليدي كه متعلق به سازمان خصوصي‌سازي و بانك‌ها بودند نسبت به پرداخت حقوق‌هاي معوقه حداقلي اقدام كردند اما يكي ديگر از خواسته‌هاي كارگران بحث تثبيت مالكيت اين واحدها است كه خواسته ما هم هست و به ايجاد شرايط مطلوب در اداره آن واحدها و رفتن به سمت نوآوري در توليد و نوسازي خطوط و بهترشدن معيشت كارگران منجر خواهد شد.»

جداول مقايسه‌اي براي تعيين تغييرات لايحه زنان

معصومه ابتكار، معاون اول رييس‌جمهوري و از معدود اصلاح‌طلبان هيات دولت در حاشيه جلسه هيات دولت به سوالي در مورد تعيين تكليف لايحه تامين امنيت زنان در دولت نيز به «اعتماد» پاسخ داد. او كه دو هفته پيش خبر داده‌بود كه ميزان تغيير و تحولات در لايحه ارسالي از قوه قضاييه به نسبت لايحه تنظيم شده ازسوي دولت در دست بررسي است، اين هفته گرچه از بيان جزييات خودداري كرد اما گفت: «معاونت زنان كار مقايسه‌اي را انجام داده و با تهيه جداول مقايسه‌اي مشخص شده كه چه تغييراتي انجام گرفته است. از بحث كارشناسي عبور كرده‌ايم اما هرجاكه مربوط به اختيارات و ظايف دولت باشد ورود خواهيم كرد و به سرعت كار را پيش مي‌بريم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون