• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4485 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۸ مهر

به بهانه اكران فيلم مسخره‌باز

در دكان سلماني

تينا جلالي

 

 

به تازگي نمايش فيلم« مسخره‌باز» به كارگرداني همايون غني‌زاده در سينماهاي سراسر كشور آغاز شده است؛ فيلمي كه كارگردانش ضمن برخورداري از پيشينه تئاتري (كارگردان و فيلمنامه‌نويس) جزو كارگردانان جوان اين هنر به حساب مي‌آيد. دو نمايش «مي‌سي‌سي‌پي نشسته مي‌ميرد» و «كاليگولا»ي او بازخوردهاي زيادي از جانب تماشاگران داشت. با اين حال داستان اولين فيلم همايون غني‌زاده در يك سلماني مردانه مي‌گذرد. اين فيلم فضاي سورئالي دارد و در عين حال يك تريلر سينمايي هم ناميده مي‌شود. علي نصيريان در اين فيلم نقش صاحب سلماني بر عهده دارد كه دست‌هايش مدام مي‌لرزد و فردي معتقد به اصول اخلاقي است كه سر ماجرايي با سرهنگ كياني از قديم‌الايام مشكل دارد.

صابر ابر هم شخصيت راوي داستان فيلم است كه عاشق بازيگري است و هر شب بعد از سلماني تمرين بازيگري مي‌كند. او و بابك حميديان در اين سلماني فرضي كار مي‌كنند. در كنار نصيريان، صابر ابر و بابك حميديان بازيگران ديگري نظير رضا كيانيان، داريوش موفق و هديه تهراني هم در اين فيلم حضور دارند كه هر از گاهي به ذهن راوي مي‌آيند و ما ردپاي آنها را در فيلم مي‌بينيم. اما داستان از آنجا شكل مي‌گيرد كه دوست و كارچاق‌كن صاحب اين سلماني شبي به آنها مي‌گويد كه موهاي بلند زنانه را به قيمت خوب مي‌خرد و... همچنين به اين نكته هم اشاره كنيم كه در مسخره‌باز علي مصفا تهيه‌كننده است و بهمن فرمان‌آرا در مقام مشاور با همايون غني‌زاده همكاري داشته است. مسخره‌باز با فضاي سورئال و فانتزي كه دارد از همان اولين نمايش در جشنواره فجر با استقبال مخاطبان همراه بود و از آن به عنوان يك تجربه متفاوت در سينما نام برده مي‌شد. اما با تمام نگاه‌هاي مثبتي كه منتقدان به اين فيلم در طول جشنواره داشتند و فيلم توانست چهار جايزه از جمله سيمرغ بلورين بهترين فيلم سينمايي بخش نگاه نو و سيمرغ بلورين فيلم‌هاي هنر و تجربه را كسب كند، اما امتناع غني‌زاده از دريافت جايزه‌اش در مراسم اختتاميه جشنواره، حواشي عجيب و غريبي را دامنگير اين فيلمساز جوان كرد.

او يك مهاجر اهل كشور افغانستان را به جاي خود روي صحنه فرستاد تا ضمن اعلام معذوريت از پذيرش جايزه بخش نگاه نو، از مشكلات مهاجران افغان در ايران بگويد اما مهاجر افغان به جاي بيان مشكلاتش ترجيح داد از خوبي‌ها بگويد و از مردم ايران تشكر كند: «نيكو نيافتم در اين شرايط گله كنم.» اين رفتار همايون غني‌زاده واكنش منفي زيادي در پي داشت. مهرزاد دانش كه عضو هيات داوران جشنواره فجر بود در توييتي به تندي نوشت: «به دبيرخانه جشنواره فيلم فجر پيشنهاد مي‌كنم، قوانيني تدوين شود كه بر اساس آن، افرادي كه از گرفتن جوايزشان، بدون دليل امتناع مي‌كنند، در دوره‌هاي بعد حق شركت در اين مناسبت را نداشته باشند. لوس‌بازي زننده جوانك تازه‌كاري با رفتارهاي تهوع‌آور و....» مسخره‌باز با تبليغات متفاوتي كه براي معرفي خود به مخاطب اتخاذ كرده اين روزها در سراسر كشور با رده‌بندي سني + 12به نمايش درآمده و تماشاي آن به علاقه‌مندان سينماي متفاوت توصيه مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون