• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4485 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۸ مهر

رييس پليس مبارزه با مواد مخدر:

كشورمان مسير عبور مواد به سمت اروپاست

گروه اجتماعي

 

 

سردار محمدمسعود زاهديان، رييس پليس مبارزه با موادمخدر با اشاره به اينكه مواد مخدر، امروز يكي از سه تهديد اصلي جوامع مختلف در سطح جهان است، نسبت به پيچيدگي روز به روز مساله مواد مخدر و روان‌گردان‌ها و پيش‌سازها هشدار داد.

سردار محمدمسعود زاهديان كه با مهر گفت‌وگو مي‌كرد، در توضيح شرايط حساس كشور به دليل همسايگي با افغانستان به عنوان قطب توليد ترياك، مورفين و هرويين جهان گفت: «افغانستان، بزرگ‌ترين توليدكننده خشخاش در سطح جهان است كه از گياه خشخاش هم ترياك توليد مي‌شود و باز تلخيص شده ترياك، موادي مثل مورفين و هرويين هستند. ما بر اثر اين همسايگي، متاثر از آثار و تبعات نامطلوب مواد مخدر شديم. مسير سنتي محل عبور مواد مخدر از كشور افغانستان به سمت اروپا و نقاط مصرف، از جمهوري اسلامي است و شايد كوتاه‌ترين مسيري است كه به اروپا ختم مي‌شود و اين اتفاق، تهديدات جدي را براي جامعه ما ايجاد كرده است. چون بخش قابل توجهي از موادي كه به سمت اروپا مي‌رود، امروز در كشور ما رسوخ مي‌كند و آثار و تبعات نامطلوب آن در جامعه، پديده اعتياد و معتاداني است كه در سطح جامعه ديده مي‌شوند.»

زاهديان با تاكيد بر اينكه تا سال ۲۰۰۱ ميلادي و ورود نيروهاي غربي به افغانستان، توليد موادمخدر در اين كشور ۱۸۵ تن بود اما در سال 2017، اين ميزان توليد به ۹ هزار تن رسيد، نسبت به تاثير حضور نيروهاي بيگانه بر افزايش 50 برابري توليد ترياك در افغانستان هشدار داد و تاكيد كرد كه امروز، توليد مت‌آمفتامين هم در اين كشور رو به رونق است كه اين اتفاق هم، تبعات نگران‌كننده‌اي براي همسايه غربي دارد، چراكه از ابتداي سال ۱۳۹۸ تاكنون، حدود ۷ تن شيشه در مرزهاي شرقي كشف شده كه به‌زعم رييس پليس مبارزه با مواد مخدر، اين ميزان كشفيات آن هم از نوع روانگردان، بسيار تكان‌دهنده و از بابت فعال شدن كانون توليد مت‌آمفتامين در افغانستان، بسيار قابل تامل است. زاهديان به دنبال اين اعلام، ضرورت ايجاد ديوار دفاعي محكم در مقابل ورود محموله‌هاي قاچاق مواد مخدر به داخل كشور را يادآور شد و افزود: «مرزهاي ما امروز مجهز به موانع فيزيكي همچون ديوار، سيم خاردار، احداث كانال، خاكريزهاي مسدودكننده و كنترل‌هاي الكترونيكي و الكترواوپتيكي است و تقريبا بيش از ۳۵ تا ۴۰ درصد مواد مخدري كه وارد ايران مي‌شود را كشف مي‌كنيم. بخش قابل توجهي از محموله‌هاي مواد مخدر به سمت كشور، در مرزهاي شرقي كشف مي‌شود و بيش از ۷۲ درصد كشفيات ما در كل كشور، در مرز شرقي و حاشيه استان‌هاي شرقي است كه اين اتفاق نشان مي‌دهد تمركز ما بر اين مناطق، هدف‌گيري مناسبي بوده است.»

زاهديان اشاره داشت كه اگرچه در كل سال 97، 685 تن مجموع كل كشفيات انواع مخدر در كشور بوده، اما در 6 ماه ابتداي امسال، ميزان كشفيات 431 تن است كه نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود ۱۲ درصد افزايش داشته آن هم در حالي كه بر اساس آمار UNODC، در سال 2018، ميزان توليد ترياك در افغانستان كاهش پيدا كرده و از ۹ هزار تن در سال ۲۰۱۷ به ۶ هزار و ۴۰۰ تن رسيده است.

زاهديان همچنين در تاكيد بر ضرورت ضربه زدن به بنيان‌هاي مالي و اقتصادي شبكه‌هاي قاچاق مواد مخدر گفت: «اين موضوع مورد تاكيد همه مسوولان جمهوري اسلامي است. اگر بخواهيم قاچاقچيان فعاليت خود را كنار بگذارند و بتوانيم بحث قاچاق را مهار كنيم، حتما بايد ضربات سنگيني به بنيان مالي و اقتصادي شبكه‌هاي قاچاق وارد كرده و كمر قاچاقچي را بشكنيم. تاكنون هم پليس مبارزه با مواد مخدر به اين موضوع توجه ويژه داشته و در تعداد زيادي از پرونده‌ها، اموال و دارايي‌ها شامل خودرو، املاك، سهام بانكي، طلا و پول فرد، از قبل شناسايي شده تا قاچاقچي امكان فرار از چنگال قانون را نداشته باشد. اما اشكال قانون فعلي اين است كه مي‌گويد در صورتي اموال قاچاقچيان دستگير شده، مصادره خواهد شد كه مال كشف شده، از محل انجام جرم استحصال شده باشد. در تلاش هستيم كه اين ايراد قانون را اصلاح كنيم، اما ايراد مهم اين است كه ما بايد با شواهد و قرائن براي مراجع قضايي ثابت كنيم كه اموال كشف شده، از محل خريد و فروش مواد مخدر به دست آمده و نامشروع است در حالي كه اين اتفاق، وظيفه قاچاقچي است كه بايد ثابت كند اين مال مشروع بوده و مثلا از محل ارثيه پدري و نه بر اثر خريد و فروش مواد مخدر به او رسيده است.» زاهديان همچنين در مورد چالش اخير پليس مبارزه با مواد مخدر و وزارت ارتباطات بر سر رصد ماهواره‌اي وسعت قابل توجهي از كشت خشخاش در كشور و اصرار وزير ارتباطات بر توسعه پنهان كشت خشخاش در ايران چنين توضيح داد: «ماهواره‌ها تصاوير برداشت شده از زمين را رصد مي‌كنند. گياه‌هاي مختلف، طيف رنگي متفاوتي دارند. مثلا گروه شقايق‌ها، گروه غلات، باغات ميوه هر كدام يك طيف رنگي دارند. شقايق كه گياه خشخاش هم از آن دسته است، از نظر طيف رنگي، شبيه به لاله‌هاي وحشي است كه در ايام نوروز در بيشه‌زارها مي‌رويد. اين تصاوير ماهواره‌اي بايد تحليل شود و اين تحليل هم كار دشواري است چون بررسي و تشخيص اين طيف‌ها بايد توسط كارشناس كشاورزي انجام شود. آنچه هم كه توسط وزير ارتباطات مطرح شد، همان طيف شقايق بود كه ايشان گمان كرد گياه خشخاش است. البته در نقاطي از كشور، با كشت‌ غيرقانوني يا كشت‌ خودرويي مواجه هستيم و از جمله در استان فارس و در كوه‌هاي كازرون، در نقاطي كه پاي انسان هم نرسيده، گياه خشخاش رشد كرده كه هر سال هم اين موارد را امحا مي‌كنيم. اما موارد از اين دست بسيار ناچيز است و به هيچ‌وجه آن وسعت مورد اشاره وزير ارتباطات نيست.» زاهديان با تاكيد بر نقش موثر جمهوري اسلامي ايران در مبارزه با مواد مخدر گفت: «امروز بزرگ‌ترين كاشف مواد مخدر در جهان هستيم كه بيشترين هزينه را هم براي مبارزه با مواد مخدر پرداخت كرده ايم و مصداق اين هزينه‌كرد، حدود ۴ هزار شهيد و بيش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ جانباز در راه مبارزه با مواد مخدر است. جمهوري اسلامي ايران، پرچمدار مبارزه با مواد مخدر است و وقتي در مجامع بين‌المللي شركت مي‌كنيم، هيچ پليسي نمي‌تواند ادعا كند كه از نظر سطح اقدامات، مثل ما كار كرده است و البته تبعات اين مبارزه را هم مي‌پردازيم تا در دنيا انسان‌ها آسيب نبينند و اين تعليم ديني ماست.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون