• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4485 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۸ مهر

حضور زنان در ورزشگاه‌ها نشان از رشد عاطفي جامعه است

ارسيا تقوا، عضو انجمن علمي روانپزشكان گفت: هنگامي كه دو جنس مخالف يكديگر را درك كنند به آن معناست كه احساسات و هيجانات دروني خود را تحت كنترل درآورده و مي‌توانند با يكديگر به تعامل برسند مانند حضور زنان در ورزشگاه‌ها براي ديدن ورزش مردان كه نشانه‌اي از رشد و بلوغ عاطفي جامعه است.ارسيا تقوا در گفت‌وگو با ايرنا اظهار كرد: در اين صورت مي‌توان ادعا كرد، احساسات و عواطف تحت كنترل درآمده و آرامش در اين ميان حكم‌فرماست.

او با بيان اينكه بلوغ عاطفي به نوعي مديريت هيجانات است، افزود: بلوغ عاطفي به فرد يا افراد كمك مي‌كند تا بتوانند زندگي دلخواه خود را بسازند و در آن شادي و رضايت بيشتري را در كنار يكديگر تجربه كنند. تقوا اضافه كرد: بلوغ عاطفي جنبه‌هاي ديگر رشدي مانند رفتار و افكار انسان را نيز تحت تاثير قرار خواهد داد. به همين علت هنگام قرار گرفتن در يك موقعيت دشوار، ميزان بلوغ عاطفي عامل تعيين‌كننده‌اي در ميزان سازگاري با شرايط خواهد بود.اين متخصص روانشناسي باليني همچنين گفت: هنگامي كه فردي به درجه‌اي از بلوغ عاطفي رسيد نه تنها مي‌تواند احساسات خود را در هر زمان شناسايي و كنترل كند بلكه قادر خواهد بود، احساسات و عواطف ديگران را نيز درك كند.تقوا با بيان اينكه «احساس» حالت رواني است كه به شخص دست مي‌دهد و با واكنش‌هاي جسمي و رفتاري همراه است، افزود: ترس، خشم، غم، انزجار، خوشحالي و تعجب از شاخص‌هاي اصلي احساسات هر فردي به شمار مي‌رود.او گفت: احساسات و عواطف سيستم انگيزه‌اي است كه به فرد يا افراد كمك مي‌كند تا هدفمند شود و در رسيدن به اهداف خود، برنامه‌ريزي و تصميم‌گيري منطقي داشته باشد به شرط آنكه با تلاش اين احساسات را تحت كنترل خود درآورده و به‌ درستي از آنها استفاده كند. اين روانشناس همچنين تاكيد كرد: بلوغ عاطفي رسيدن به درجه‌اي از رشد و نمو مغزي است كه شخص مي‌تواند نه تنها احساسات خود را در هر زمان شناسايي كند بلكه از علت و چرايي آن آگاه شده و تحت كنترل خود قرار دهد و در نهايت اين درصد از رشد يا توانمندي عاطفي از عوامل تعيين‌كننده موفقيت در زندگي اشتراكي و اجتماعي افراد به شمار مي‌رود.

تقوا در تشريح نشانه‌هاي بلوغ عاطفي گفت: شناخت و آگاهي از علل چگونگي احساسات و عواطف، كنترل احساسات، حفظ آرامش، خنده‌رويي، خوش مشربي و شوخ طبعي، انتقاد‌پذيري، توانمندي در پذيرش شكست، كوشا بودن در اصلاح امور، واقع‌بيني، توانمندي در تصميم‌گيري، مسووليت‌پذيري، مهرباني و دلسوزي، عاشق خود و ديگران و زندگي هدفمند و قادر به كنترل هوي و هوس از جمله علائم فرد يا افرادي است كه به درجه‌اي از بلوغ عاطفي رسيده باشد.عضو انجمن علمي روانپزشكان گفت: افرادي كه بتوانند بر اضطراب و نگراني خود تسلط داشته باشند و بر خشم و عصبانيت‌شان غلبه كنند، نوعي ديگر از مسير رسيدن به رشد مغزي و بلوغ عاطفي را طي كرده‌اند. او گفت: ديگر نشانه بلوغ عاطفي اين است كه فرد بداند طبيعت داراي نظم و قانون است و از اين رو بايد درد و رنج و واقعيات زندگي را پذيرفت و با شناخت قوانين و تلاش درست از آن لذت برد. هيچ انساني كامل و عاري از خطا و اشتباه نيست، فردي كه صادقانه اشتباه خود را پذيرفت و براي جبران آن كوشيد و سعي كرد تا بدون هيچگونه لغزشي براي خود و ديگران مفيد باشد، مي‌توان نام اين دسته افراد را در مسير بلوغ عاطفي ثبت كرد.اين روانشناس باليني افزود: دوره بلوغ جسمي و عقلي يكي از حساس‌ترين دوره‌هاي رشد هر فرد است از اين رو طي اين دوره نه تنها فرد دستخوش تغييرات جسماني بلكه از نظر شناختي و هيجاني نيز تغيير كرده و به رشد مغزي هم مي‌رسد. رشد هيجاني كه به بلوغ عاطفي معروف است از جنبه‌هاي حياتي بلوغ محسوب مي‌شود و تاثير زيادي بر دوره‌هاي بعدي زندگي فرد يا ديگر افراد دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون