• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4487 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۱ مهر

چكناواريان رهبر اركستر آهنگساز

كيوان ساكت

در عرصه موسيقي در دهه‌هاي اخير چهره‌هاي شاخص زيادي نمي‌شناسيم كه مانند استاد لوريس چكناواريان ضمن تسلط و آشنايي با موسيقي غربي، علاقه‌مند به آوازها و ملودي‌هاي اصيل ايراني باشند. استاد چكناواريان با اغلب اركستر‌هاي بزرگ دنيا همكاري كرده و حدود 250 سي‌دي از آثارشان در بازار موسيقي جهاني موجود است.

«باله سيمرغ» يكي از كارهاي زيباي ايشان است كه با كمك نوازندگان سازهاي ايراني مانند استاد ناهيد، استاد پايور، رحمت‌الله بديعي، فريدون ناصري، حسن منوچهري و استاد هوشنگ ظريف، در دل اركستر سمفونيك با موفقيت بارها روي صحنه رفته است. اپراي «رستم و سهراب» يكي ديگر از كارهاي برجسته اركستري استاد چكناواريان است كه از شاهنامه فردوسي اقتباس شده است. موسيقي فيلم تنگسير و بيتا نيز از كارهاي ايشان است.

ايشان قدر آوازهاي مردمي و موسيقي تعزيه را به خوبي مي‌دانست و به گفته خودشان پشت دسته‌هاي تعزيه و سينه‌زني حركت كرده و ملودي‌هاي زيبايي كه تعزيه‌خوانان قديم مي‌خواندند را همانجا روي كاغذ يادداشت‌برداري كرده تا بتواند آنها را پيش از خاموش شدن، ماندگار كند.

در اجراهاي كلاسيك و ساخته‌هاي خود استاد حس و حال و تازگي ويژه‌اي دارد كه رسيدن به اين بيان و حس و حال حاصل سال‌ها تجربه، دانش‌اندوزي، ممارست با اركسترهاي بزرگ دنياست. در بين آثار استاد اپراي «رستم و سهراب» را بسيار دوست دارم. اركستراسيون بسيار درخشان اين اپرا از ويژگي‌هاي بارز اين اثر بزرگ هنري است. گفتني است در ملودي اين اپرا از همكاري استاد حسن ناهيد بهره فراوان برده است.

همچنين آنچه استاد چكناواريان را از ساير رهبران اركستر ديگر جدا مي‌كند، آهنگساز بودن ايشان است. بسياري از رهبران اركستر در حوزه آهنگسازي وارد نشده‌اند در حالي كه استاد چكناواريان آهنگساز برجسته و رهبر كم نظيري است. ايشان آشنايي كاملي با اركستر سازهاي كلاسيك دارد و آن را خوب مي‌شناسد، از اين‌رو مي‌داند از هر بخش از سازهاي اركستر چگونه بهترين بهره را در آهنگسازي خود بگيرد.

حضور ايشان به عنوان يك ايراني در عرصه‌هاي مختلف موسيقي جهان موجب افتخار جامعه موسيقي ايران و ارامنه است. علاوه بر آن استاد چكناواريان از لحاظ خلق و خو، مرام، روش و رفتار هنري الگوي بسياري خوبي براي همه جوان‌ها و علاقه‌مندان به موسيقي است. او جزو معدود افرادي است كه همه هنرمندان و علاقه‌مندان به او احترام مي‌گذارند. زادروز ايشان را فرخنده باش مي‌گويم و براي‌شان آرزوي سال‌هاي سال دوام عمر دارم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون