• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4489 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۳ مهر

سپاه در بيانيه‌اي از بازداشت روح‌الله زم خبر داد

نقطه پايان بر «آمد‌نيوز»

روح‌الله زم دستگير شد و اين نقطه پاياني بود بر همه فعاليت‌ها و جنجال‌هاي كانال تلگرامي «آمدنيوز.» خبر دستگيري روح‌الله زم درست مانند خبر دستگيري «عبدالمالك ريگي» به سرعت در فضاي رسانه‌اي و مطبوعاتي به يكي از داغ‌ترين اخبار تبديل شد. عرض چند ساعت اين دستگيري و چند و چونش نقل هر محفلي شد و همه از صفحات شبكه‌هاي اجتماعي تا صفحات رسمي خبرگزاري‌ها را بالا و پايين مي‌كردند تا ببينند چطور زم راهي ايران و چطور توسط ماموران اطلاعات سپاه دستگير شد. شايد براي آنكه نگاهي به اين ماجرا بيندازيم بايد به سال‌ها پيش از ظهور و بروز «آمد‌نيوز» بازگرديم و ببينيم روح‌الله زم كه بود و چرا امروز خبر بازداشت و دستگيري‌اش اين‌چنين بازتاب پيدا مي‌كند.

آقازاده‌اي در رداي مخالف

تا پيش از اينكه اسم «روح‌الله زم» بر سر زبان‌ها بيفتد، پدر او يعني «محمدعلي زم» بود كه در عرصه سياسي و البته فرهنگي و هنري شناخته شده بود. او سال‌هاي سال رييس حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي بود و مدتي هم رييس سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران. پس از اين دوره هاي مديريتي، او به تهيه‌كنندگي سينما ، نويسندگي و پژوهش روي آورد. حجت‌الاسلام زم در دولت تدبير و اميد، مدتي معاونت فرهنگي سازمان مناطق آزاد را به عهده گرفت، اما بعد از مدتي رداي اين مسووليت‌را از تن درآورد. حجت‌الاسلام زم جزو مديران موفق و خوش‌ذوق عرصه فرهنگي- هنري به ‌حساب مي‌آيد و نامش، دانشگاه سوره، حوزه هنري و سينماي دهه 70 را تداعي مي‌كند اما پس از 88 كه روح‌الله زم به خارج از كشور رفت، رفته‌رفته نامش چنان سر زبان‌ها افتاد كه نام بلند آوازه پدر زير سايه ان قرار گرفت. روح‌الله زم شهريور ۱۳۵۲ در تهران
به دنيا آمد. او پس از اعتراضات سال ۸۸ دستگير شد و پس از آن، ايران را ترك كرد و پس از چند سال با تاسيس كانال تلگرامي‌ «آمد نيوز» و درج خبرهاي مجعول جنجالي، توانست براي خودش مخاطباني جذب كند. اما اوج فعاليت‌هاي او متوجه اعتراضاتي بود كه از يكي، دو سال اخير در كشور رخ داد و در نتيجه نام «زم» در جريان اين اعتراضات بيشتر مطرح شد. او روايت‌هاي عجيب و غريبي از اين اعتراضات را آن هم مخدوش و نادرست در كانال تلگرامي خود منعكس مي‌كرد تا اينكه درنهايت به واسطه اين دروغ‌ها، كانال او ازسوي تلگرام مسدود شد. «روح‌الله زم» در انعكاس اخبار در كانال‌ تلگرامي‌اش آنچنان بي‌پروا و افراط‌گونه و البته غيرحرفه‌اي عمل كرد كه اعتراض فعالان رسانه‌اي، روزنامه‌نگاران و فعالان سياسي ايراني را نيز برانگيخت و آنها در شبكه اجتماعي توييتر اقدامات او را به‌شدت محكوم كردند. اسفند ماه 97 مستند «ايستگاه پاياني دروغ» از صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران پخش شد كه در آن روايتي از رصد «روح‌الله زم» و چهره‌هاي مانند او، توسط دستگاه‌هاي اطلاعاتي ارايه شد.

روايت سپاه از يك دستگيري

خبر دستگيري «روح‌الله زم» از بيانيه سپاه‌ پاسداران شروع شد؛ بيانيه‌اي كه تقريبا همه را غافلگير كرد و درحالي منتشر شد كه كمتر كسي انتظارش را مي‌كشيد. در اين بيانيه آمده است: «در ايام پرشور و شعور اربعين حسيني و تجديد ميثاق رهروان كربلا با آرمان‌هاي جاودان سيد و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) كه دشمنان امت اسلامي مقهور عظمت و شكوه راهپيمايي و اجتماع عظيم و ميليوني زائران، با حقد و حسد نظاره‌گر تجلي قدرت اسلام و جبهه مقاومت اسلامي شده‌اند؛ خداي بزرگ را شاكريم كه در سايه الطاف خفيه و بيكرانش، پاسداران گمنام امام زمان(عج) در سازمان اطلاعات سپاه را ياري بخشيد تا يكي از سرشاخه‌هاي سراب رسانه‌اي دشمن و جنگ رواني عليه نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران را طي يك عمليات پيچيده با حربه فريب اطلاعاتي گرفتار سازند و با غافلگيري و دستگيري اين عنصر پليد و مزدور، دست برتر و ابتكار عمل خود را در مقابل سرويس‌هاي اطلاعاتي دشمن نشان دهند.» اين بيانيه اين‌طور ادامه پيدا مي‌كند كه: «سازمان اطلاعات سپاه، در اين عمليات حرفه‌اي، هوشمندانه و چندوجهي با به‌كارگيري روش‌هاي نوين اطلاعاتي و شگردهاي ابتكاري، سرويس‌هاي بيگانه را مديريت و فريب داد و «روح‌الله زم» سرشبكه سايت ضدانقلاب و معاند «آمدنيوز» را كه در سال‌هاي اخير با هدايت، تامين و پشتيباني مستقيم آنان و نيز حمايت ضدانقلاب خارج‌نشين و عوامل داخلي آنها،
به عنوان يكي از آبشخورهاي محوري دشمن، عمليات رواني گسترده‌اي براي اختلاف‌افكني در اركان نظام اسلامي، ايران‌هراسي، دروغ‌پردازي، القاي شبهه در نسل جوان نسبت به عقايد و باورهاي ديني و تبليغ و فراهم‌سازي زمينه‌هاي اقدامات خشونت‌بار و تروريستي؛ ايجاد آشوب و ناآرامي در كشور را اداره مي‌كرد را به داخل كشور هدايت و بازداشت كند.» همچنين در بخشي ديگر از اين بيانيه آمده است: «نامبرده با وجود اينكه تحت هدايت سرويس اطلاعاتي فرانسه و حمايت و پشتيباني سرويس‌هاي اطلاعاتي امريكا و رژيم صهيونيستي و مرتبط با ساير سرويس‌هاي اطلاعاتي قرار داشت و به صورت شبانه‌روزي با روش‌هاي پيدا و پنهان و در پوشش‌هاي گوناگون و چند لايه‌اي مورد حفاظت قرار مي‌گرفت، در دام فرزندان ملت ايران در سازمان اطلاعات سپاه افتاد.» اين بيانيه مي‌افزايد: «با سپاس به درگاه كبريايي و آرزوي قبولي طاعات و ابراز ارادت عاشقان اهل بيت عصمت و طهارت(ع) به ساحت مقدس شهداي كربلا در اين ايام نوراني و معنوي؛ اطلاعات تكميلي پيرامون اين عمليات بزرگ -كه بيانگر شكست و جا ماندن سرويس‌هاي اطلاعاتي دشمن از قدرت اطلاعاتي سپاه است- و نيز شبكه پوششي گسترده و پيچيده مذكور، متعاقبا به استحضار ملت قهرمان و بصير ايران اسلامي رسانده خواهد شد.»

زم چطور دستگير شد؟

هر چند همه با خبر بازداشت «روح‌الله زم» غافلگير شده بودند اما آنچه بيشتر از همه پرسش‌برانگيز بود، چگونگي اين اتفاق بود، نه اصل خبر! كافي است صفحات توييتر و تلگرام را بالا و پايين كنيم تا با سيلي از اظهارنظر‌ها و روايت‌هاي مختلف از دستگيري او مواجه شويم؛ يكي، از بازداشت در عراق مي‌گويد و ديگري خبر شنيده‌هايش را از بازداشت او در در داخل كشور به اشتراك مي‌گذارد.

به هر تفسير اما از آنجا كه ظاهرا «زم» در فرانسه زندگي مي‌كرد، يكي از ابهامات در جريان اين دستگيري اين بود كه آيا اين دستگيري در داخل كشور انجام شده است يا خارج از مرزها؟! محمد محمودي شاه‌نشين نماينده اصلاح‌طلب مردم شهريار به «اعتماد» مي‌گويد: «اين‌طور شنيده‌ مي‌شود كه آقاي زم در فرانسه بازداشت و به كشور بازگردانده شد.» اما ازسوي ديگر احمد اميرآبادي فراهاني به «اعتماد‌آنلاين» گفته است: «آن‌طور كه مطلع شدم، اين فرد براساس فريب اطلاعاتي بازداشت شده است. فريب نوعي شگرد اطلاعاتي است و زم به اين شيوه دستگير شده است.» او ادامه مي‌دهد: «فريب اطلاعاتي يكي از پيچيده‌ترين شگردهاي اطلاعاتي بين سازمان‌هاي جاسوسي و اطلاعاتي و سرويس‌هاي دنيا است و در اين زمينه، سازمان اطلاعات سپاه كار بسيار پيچيده و فني انجام داده است تا نفوذ لازم صورت گيرد و فريب را در عمليات اطلاعاتي خودش براي بازداشت زم انجام دهد.» اميرآبادي فراهاني در پاسخ به اينكه اين عمليات در داخل يا خارج از كشور انجام شده است، مي‌گويد: «اينكه زم در داخل يا خارج از كشور دستگير شده است را درست نمي‌دانم، ولي معمولا در پروژه فريب اطلاعاتي، اين كار داخل سرزمين انجام مي‌شود.» اميرآبادي در پاسخ به اينكه «گفته مي‌شود اخباري كه روح‌الله زم در آمدنيوز منتشر مي‌كرد از داخل كشور به او مي‌رسيد»، گفته است: «اين‌طور نيست و آقاي احمد توكلي تعريف مي‌كرد وقتي با آقاي آملي در مجمع تشخيص مصلحت بحث كرديم، من خواستم بروم آقاي قاليباف من را برگرداند و اجازه نمي‌داد بروم، ولي من رفتم و وقتي به منزل رسيدم، پسرم گفت با آقاي آملي در مجمع درگير شده‌ايد؟ اين خبر را آمدنيوز زده است. وقتي خبر را ديدم متوجه شدم، بخش عمده آن صحبت‌هايي كه به نقل از من و آقاي آملي در كانال آمدنيوز منتشر شده است، دروغ بود.» نكته ديگري كه در اين ميان مطرح مي‌شود، احتمال بازداشت‌هايي است كه مي‌تواند پس از دستگيري «روح‌الله زم» اتفاق بيفتد؛ يكي از آن بازداشتي‌ها كه زمزمه‌اش به گوش مي‌رسد، دستگيري «شيرين نجفي» است. چنان‌كه محمودي شاه‌نشين به «اعتماد» گفته است، گويا اين فرد نيز دستگير شده اما هنوز خبري رسمي درباره آن منتشر نشده است.

دنيا‌ دار مكافات است

در ميان سيل واكنش‌ها به بازداشت «روح‌الله زم»، صحبت‌هاي پدرش بيش از همه در كانون توجهات قرار گرفت. «محمدعلي زم» پدر «روح‌الله زم» درباره اين بازداشت به «انصاف‌نيوز» مي‌گويد كه در جريان آمدن فرزندش به ايران و بازداشت او نبوده است و موضوع را از زيرنويس تلويزيون متوجه شده است. او در پاسخ به اينكه آيا در جريان آمدن فرزندش به ايران بوده است نيز گفته است: «من اصلا در جريان جزييات نيستم و كليت موضوع را هم از زيرنويس تلويزيون خبردار شدم. ما تقريبا با ايشان در اين مدت‌ها حالت قهر داشتيم و تنها گهگاهي نصيحت و پيغامي برايش مي‌فرستاديم.» او در پاسخ به اينكه در فيلم مستند چند ماه پيش صداوسيما آنچه نشان داده شد، اين بود كه با شما در ارتباط بوده است، گفت: «در آن مستند به ما و خانواده ما ظلم شد ولي چون ما نظام را از خودمان مي‌دانيم و دوست داريم، نه اعتراض كرديم و نه چيزي گفتيم. معتقد بوديم كه اين را خدا خودش هم مي‌بيند و هم مي‌شنود.» پدر روح‌الله زم در پاسخ به اين پرسش كه آيا فرزندش پيش از آمدن به ايران پيامي نفرستاده و صحبتي از علت اين بازگشت عجيب بيان نكرده، گفته است: «دنيا‌ دار مكافات و مجازات است؛ اين را خداوند متعال و همه بزرگان گفته‌اند. بالاخره اين دنيا، دنياي امتحان آدم‌هايي است كه در آن زندگي مي‌كنند. خوب و بد بايد امتحان (پس) دهند و آنها كه بد كردند، مجازات شوند.»

پايان اين داستان در بخش خبري 20:30 رقم خورد. زماني كه ويدئويي از لحظه دستگيري «روح‌الله زم» در قاب تلويزيون به نمايش در آمد كه او را در خودرويي در فرانسه نشان مي‌داد و پس از آن قابي بسته از او كه ضمن ابراز پشيماني، به مخاطبان اين بخش خبري توصيه مي‌كرد به هيچ دولتي از جمله دولت‌هاي فرانسه، تركيه و رژيم صهيونيستي اعتماد نكند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون