• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4494 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۳۰ مهر

رييس سازمان پدافند غيرعامل ادعاي حمله سايبري امريكا را تكذيب كرد

هيچ نشانه‌اي از حمله سايبري نديده‌ايم

رييس سازمان پدافند غيرعامل كشور با تكذيب ادعاي امريكا مبني بر حمله سايبري به كشور، گفت: «امريكايي‌ها تاكنون 2 مرتبه گفتند كه پاسخ حمله ايران به پهپاد امريكايي را با حمله سايبري داده‌اند اما ما هيچ نشانه‌اي از حمله سايبري نديده‌ايم.» سردار جلالي در نشست خبري كه به‌مناسبت سالروز تشكيل اين سازمان برگزار شده بود، ادامه داد: «از زماني كه دشمن اعلام رسمي جنگ سايبري كرد، ما به تمامي مراكز مربوطه اعلام و 5 طرح اساسي در اين حوزه تدوين كرديم. جلساتي با دستگاه‌ها گذاشتيم و آنها را آموزش داديم و پس از آن روند كنترل و بازرسي را انجام و جمع‌بندي را خدمت رهبر انقلاب ارايه داديم. بعد ريز مشكلات دستگاه‌ها را به آنها اعلام كرديم. اينكه امريكايي‌ها 2 بار اعلام كردند، به ما حمله سايبري كردند اما كسي اثري از آن نديده است كه نشان‌دهنده قدرت پدافند سايبري ما و اقداماتي است كه در اين حوزه انجام داده‌ايم.»

او همچنين درباره استفاده مسوولان از گوشي هوشمند توضيح داد: «در حوزه گوشي‌هاي هوشمند قرار بود با 3 الگو توليد شود. در 2 الگوي اوليه قرار بود كه گوشي هوشمند مصون‌سازي شود كه اين كار توسط صاايران انجام شده و مسوولان مي‌توانند از اين گوشي‌ها استفاده كنند. در الگوي سوم قرار بود كه ساخت يك گوشي از صفر تا صد را خودمان انجام دهيم و اين كار در مراحل اوليه است.»

به گفته جلالي، امسال شرايط ما با سال‌هاي گذشته متفاوت است و از اواسط سال 97 دور تحريم‌ها تندتر شد ‌و ما وارد يك رويارويي جديد با امريكا شديم كه موجب شد تا پدافند غيرعامل را جدي‌تر دنبال كنيم. رييس سازمان پدافند غيرعامل همچنين گفت: «سازمان پدافند غيرعامل يك سازمان فرادولتي است و به عنوان سياست‌گذار و هدايت‌كننده و ناظر در حوزه دفاع غيرنظامي است، بنابراين رصد و پايش تهديدات و تعيين تهديدات و تهيه طرح‌هاي مناسب براي مقابله با تهديدات در مقياس‌هاي مختلف از وظايف سازمان پدافند غيرعامل است.»

او ادامه داد: «در چند سال اخير وارد لايه‌هايي از تهديد شديم كه شكل تهديدات را تغيير داد؛ تهديدات ما مردم‌محور شدند. ابزار رسانه شكل تهديد و جنگ را تغيير داده و مردم را به محور جنگ‌ها تبديل كرده است. دشمن در اين روش با تحريك مردم سعي دارد مردم را مقابل حكومت‌ها قرار دهد. اين مردم‌محوري ممكن است در حوزه‌هاي مختلف شكل بگيرد. اين شكل تهديد هم مختص ما نيست و در ساير كشورها هم وجود دارد.» به ‌گفته سردار جلالي، در تهديدات جديد زيرساخت‌ها هم به هدف تهديد تبديل شدند بنابراين پايدارسازي زيرساخت‌ها هم جزو وظايف پدافند غيرعامل است. از سوي ديگر افكار عمومي تبديل به يك دارايي ملي شده‌اند كه حفاظت از آن نقش مهمي در مقابله با تهديدات دارد. او ادامه داد: «چون فناوري‌ها در عرصه‌هاي مختلفي هستند بايد رويكردهاي پدافندي ما هم مدرن باشد بنابراين اتخاذ رويكردهاي پدافند غيرعامل مدرن هم يكي از وظايف ماست كه ما 8 حوزه تخصصي در پدافند غيرعامل را ايجاد كرده‌ايم.»

رييس سازمان پدافند غيرعامل گفت: «ما براي همه دستگاه‌هاي اجرايي كشور در حوزه‌هاي مختلف بايد طراحي مقابله‌اي ايجاد و براساس آنها رزمايش هم اجرا كنيم. ما سال گذشته در 5 حوزه پدافندي رزمايش داشته‌ايم. بنابر تدبير شوراي عالي فضاي مجازي رزمايش‌ها براساس كاركرد فضاي مجازي و اينترنت بوده است. در مرحله‌اي از رزمايش‌ها به اين نتيجه رسيديم كه 85 درصد كاركردهاي اينترنتي كشور درصورت قطع اينترنت هم توان ادامه فعاليت دارند. از آن زمان تا امروز 15 رزمايش در اين حوزه اجرا شده و 64 رزمايش هم تا دو ماه آينده در دست اجرا است.» سردار جلالي تاكيد كرد: «در حوزه پدافند زيستي هم طرح پدافند مرزي را براي جلوگيري از ورود بيماري‌ها به كشور اجرا كرديم تا از ورود بيماري‌ها به كشور جلوگيري كنيم. همچنين در حوزه ژنتيك و فضا هم سند راهبردي پدافند ژنتيك و فضا هم به ‌تصويب رسيده است. ما نيازمند يك نظام دفاع سايبري بوديم كه اين هم تصويب شد و ما براساس اين سند نظام عمليات پدافند سايبري كارهاي سايبري را دنبال مي‌كنيم.» او همچنين درباره تهديدات اقتصادي توضيح داد: «ما درگير يك مدل تهديد هيبريدي هستيم كه محور آنها اقتصادي است. ما تلاش كرديم كه راهبردي را در حوزه دفاع تركيبي در استان‌ها اجرايي كنيم. راهبرد ما درحوزه اقتصاد اول ثبات نرخ ارز است كه بانك مركزي در اين حوزه خوب عمل كرد و با ثبات در حوزه ارزي در حال گذار به مرحله تبديل تهديد به فرصت هستيم.»

او با اشاره به مصون‌سازي حوزه هسته‌اي، ادامه داد: «ما يك پروژه تخصصي ايمن‌سازي در حوزه هسته‌اي را دنبال مي‌كنيم كه با پايان اين پروژه شاهد مصونيت كامل در حوزه هسته‌اي خواهيم بود.» سردار جلالي همچنين راجع به موضوع ارز ديجيتال گفت: «پديده ارزرمز يك پديده جهاني است كه خاكريزي براي آن نداريم. اما ورود بدون كنترل كشور به حوزه ارزرمزها به ما آسيب مي‌زند كه نيازمند تدوين قوانين مناسب است. اما ما ناچار به استفاده از ارزرمز هستيم كه بايد اكوسيستم مناسب براي استفاده از ارزرمزها ايجاد، تهديدات آن را كنترل و از فرصت‌هاي آن استفاده كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون