• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4494 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۳۰ مهر

علي‌شكوري‌راد در نشست خبري حزب اتحاد ملت:

مشكل اصلاح‌طلبان نظارت استصوابي است

جهانگيري خود را قرباني دولت دوم روحاني كرد و سوخت اما از دست نرفت

علي شكوري‌راد، دبيركل حزب اتحاد ملت در دومين نشست خبري خود كه از زمان تشكيل اين حزب اصلاح‌طلب برگزار شده است، پاسخگوي سوالات اصحاب رسانه بود. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با بيان اينكه بيش از 4 سال از زمان تاسيس حزب اتحاد ملت ايران اسلامي مي‌گذرد از برگزاري پنجمين كنگره اين حزب در آينده نزديك خبر داد و گفت: «در كشور ما به ‌جاي اينكه احزاب را يك فرصت تلقي كنند به عنوان تهديد نگاه مي‌كنند. احزاب در حقيقت بايد فرصت تلقي شوند؛ چرا كه افرادي كه دغدغه‌هاي‌شان بيش از سايرين است، دور هم جمع مي‌شوند تا به حاكميت در اداره جامعه كمك كنند. متاسفانه از فقدان نگاه مثبت نسبت به احزاب رنج مي‌بريم.»

اعلام ليست پيش از اعلام‌نظر شوراي نگهبان

شكوري‌راد همچنين درباره مصوبات حزب اتحاد ملت درباره انتخابات يازدهم گفت: «اصل بر استفاده از فرصت انتخابات و شركت در آن است. افراد صاحب صلاحيت شناسايي شوند و ليست انتخابات قبل از ثبت نام مشخص شود و به آنها توصيه شود ثبت‌نام كنند. او ادامه داد: ليست انتخاباتي اصلي قبل از اعلام نظر شوراي نگهبان در مورد صلاحيت نامزدها اعلام شود. اگر در جايي فرد صاحب صلاحيت نداشتيم نامزد معرفي نكنيم. اصل بر اتحاد و انسجام اصلاح‌طلبان است و اگر اين انسجام در هر حوزه‌اي شكل نگرفت حزب با استقلال نامزد معرفي مي‌كند.

پايش اعضاي ليست اميد

مساله ديگري كه دبيركل حزب اتحاد ملت به آن اشاره كرد درباره پايش نمايندگان فعلي مجلس بود. او در اين رابطه گفت: «نمايندگان فعلي ارزيابي شوند و مشخص شود كه از نامزدي كدام يك از آنان حمايت خواهد شد. افرادي از ليست اميد كه عملكرد مناسبي نداشته‌اند مورد حمايت قرار نخواهند گرفت. اين فعال سياسي گفت: نامزد انتخابات بايد برنامه انتخاباتي را بپذيرد. نامزدهايي كه عضو يك حزب باشند به افرادي كه عضويت در هيچ حزبي ندارند مقدم هستند. هر نامزد انتخاباتي اگر عضو حزب نباشد قبل از قرار گرفتن در ليست رسما به يكي از احزاب بپيوندند.»

نمره قبولي نمايندگان تهران

شكوري‌راد در بخش ديگري از اين نشست در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه از 30 نماينده تهران چند نفر نمره قبولي گرفته‌اند، گفت: «بر اساس معيارهايي فعاليت نمايندگان را بررسي كرده‌ايم؛ درمورد تهران معتقديم وضعيت نمايندگان از مجموع كل كشور بهتر بوده است. افراد شاخصي بوده‌اند كه مطالبات مردم را بيان كرده‌اند. نام نمي‌برم اما حتما بدون ملاحظه نظرمان را اعلام خواهيم كرد. معمولا نمايندگان علاقه دارند، دوره بعد هم حضور داشته باشند. از نظر ما در مورد نمايندگان تهران نيمي از نمايندگان فعلي ملاك لازم براي حضور مجدد در ليست را دارند.»

اعتدال و توسعه مي‌تواند حزب بيست‌ونهم باشد

شكوري‌راد در ارتباط با ائتلاف اصلاح‌طلبان احزاب ميانه‌رو و اعتدالي و اصولگرا گفت: «در انتخابات مجلس ائتلاف دقيقه 90 شكل گرفت كه اصلاح‌طلبان هم از آن راضي نبودند، اما مصلحت بود. در اين دوره به حزب اعتدال و توسعه گفته شده اگر تمايل دارند مي‌توانند به عنوان يكي از احزاب در جلسات حاضر باشند. ما ۲۸ حزب در جلسات داريم كه آنها هم مي‌توانند حزب بيست‌ونهم باشند، اما اينكه يك طرف مذاكره آنها باشند و يك طرف اصلاح‌طلبان بايد بگويم به هيچ‌وجه چنين اتفاقي نخواهد افتاد.»

مشكل اصلاح‌طلب‌ها نظارت استصوابي است

شكوري‌راد در واكنش به پرسشي ديگر مبني بر اينكه برخي گروه‌هاي اصولگرا از الان خود را برنده مي‌دانند، چنين ابراز عقيده كرد: «مشكل ما اصلاح‌طلب‌ها نظارت استصوابي و امكان حضور نامزدهاي اصلي در انتخابات است. ما مشكل چنداني براي انسجام نداريم. فرآيند رسيدن به انسجام در ما كارآمدتر از اصولگرايان است. مشكل اصلي آنها به دست آوردن انسجام است و هيچ ساز و كاري براي آن ندارند.» او در ادامه گفت: «احمدي‌نژاد اصولگرايان را منفجر و آنها را به شاخه‌هاي مختلف تقسيم كرد. بعد از آيت‌الله مهدوي كني هم آنها نتوانستند ديگر كسي را پيدا كنند كه اين نقش را ايفا كند. بخشي از سهم پيروزي اصلاح‌طلبان مرهون انسجام است و بخشي از دليل شكست اصولگرايان تشتت ميان آنها بوده و هيچ چشم‌اندازي هم براي انسجام‌شان نيست.»

شكوري‌راد درباره شكل‌گيري جريان سوم نيز گفت: «طرح موضوع راه‌اندازي يك جريان سوم از سوي بعضي اصولگراها هم چشم‌انداز روشني ندارد.» او درباره اصلاح اصلاحات و موضوع نواصولگرايي گفت: «اصلاحات واژه‌اي كلي است براي اينكه يك احساس عمومي اين بود و در سال ۵۷ آرمان‌هايي براي انقلاب وجود داشت كه بر اساس آن انقلاب صورت گرفت. احساس مي‌شد آن اركان‌ها در ريل خودش نيست.»

عارف كانديدا مي‌شود؟

شكوري در پاسخ به خبرنگاري كه گفت «گفته مي‌شد عارف سرليست نخواهد بود و براي ۱۴۰۰ مي‌آيد؛ اگر تاييد مي‌كنيد سرليست كيست؟» اظهار كرد: «من مستقيما از آقاي دكتر عارف چنين چيزي نشنيده‌ام، ولي شنيده‌هايي وجود دارد كه احتمالا بر اساس همان شنيده‌ها چنين مباحثي مطرح مي‌شود. وقتي هنوز ليستي نداريم طبيعتا سرليست هم نمي‌توانيم داشته باشيم. او در ادامه گفت: نهايتا اگر افرادي كه مي‌خواهيم، در صحنه حضور داشته باشند حتما افرادي كه قابليت سرليستي داشته باشند را داريم. اگر شرايط به گونه‌اي پيش رفت كه تصميم گرفتيم در تهران ليست بدهيم و دامنه انتخاب‌مان آنقدر بسته باشد كه تنها از ميان همين نمايندگان تهران حق انتخاب داشته باشيم آن وقت فكر مي‌كنيم اصلا شرايط ليست دادن وجود دارد يا خير! درمورد كانديداتوري آقاي دكتر عارف براي ۱۴۰۰ هيچ بحث تشكيلاتي نشده است.»

خاتمي به‌ دنبال رهبري جريان اصلاحات نيست

شكوري‌راد در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه آيا جريان اصلاحات رهبر دارد، گفت: «آقاي خاتمي ايده‌اش، ايده رشد مردم و جامعه است و به دنبال نقش رهبري اصلاحات نيست. ما بايد آگاهي دهيم و مردم راه‌شان را انتخاب كنند. اگر رهبري به معناي انسجام بخشي باشد آقاي خاتمي با شوراي عالي اصلاحات اين ساز و كار را پيش پاي اصلاح‌طلبان گذاشته است. وقتي ايشان را ممنوع‌التصوير كرده‌اند ايشان هم به اقتضاي شرايط كار خودش را مي‌كند. ايشان نيازي به امر و نهي كردن ندارد.» اين فعال سياسي اصلاح‌طلب همچنين در ارتباط با حضور جهانگيري به عنوان يك اصلاح‌طلب در دولت دوازدهم نيز گفت: «من هم معتقدم آقاي جهانگيري در دولت دوم روحاني سوخت اما نه اين معنا كه از دست رفت اما لطمه ديد و خودش را قرباني دولت كرد. ما هم توصيه كرديم از دولت خارج شود اما اين كار را ايشان نكرد. تصميم ايشان به ماندن در دولت تصميم شخصي خودش بود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون