• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4494 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۳۰ مهر

هفتمين دوره رقابت‌هاي ورزشي نظاميان جهان متفاوت از گذشته بوده است

نبرد صلح‌آميز ارتش‌ها

سامان سعادت

 

 

مسابقات ورزشي نظاميان جهان، رقابتي است كه هر 4 سال يك‌بار برگزار مي‌شود و در آن ورزشكاران متعلق به نيروهاي نظامي كشورها با يكديگر به رقابت مي‌پردازند. اين مسابقات زيرنظر شوراي بين‌المللي ورزش‌هاي نظامي (International Military Sports Council) يا به اختصار CISM است. البته كلمه سيزم از نام فرانسوي اين نهاد گرفته شده است. اين نهاد در سال 1948 با عضويت پنج كشور فرانسه، هلند، بلژيك، دانمارك و لوكزامبورگ آغاز به كار كرد. اين شورا به صورت متناوب مسابقاتي ورزشي در جهت نزديكي نيروهاي نظامي كشورها و همچنين ايجاد پيوند ميان مهارت‌هاي نظامي و رشته‌هاي ورزشي برگزار مي‌كرد. با اضافه شدن ساير كشورها از جمله امريكا، مصر، آرژانتين به اين نهاد كم‌كم سيزم تبديل به يك نهاد قدرتمند شد. در سال 1995 كميته بين‌المللي المپيك سيزم را به رسميت شناخت و در همان سال اولين دوره بازي‌ ارتش‌هاي جهان در شهر رم برگزار شد.

در اولين دوره مسابقات 4017 ورزشكار از 93 كشور جهان حضور پيدا كردند و در 17 رشته با هم به رقابت پرداختند. در پايان آن مسابقات روسيه موفق شد با كسب 62 طلا، 28 نقره و 37 برنز بر سكوي نخست قرار بگيرد. ايتالياي ميزبان با 22 طلا و چين با 11 طلا در رتبه‌هاي دوم و سوم جاي گرفتند. كاروان ورزشي ايران نيز در آن دوره با 2 طلا، 5 نقره و 3 برنز پانزدهم شد. در دوره بعدي مسابقات تعداد كشورهاي شركت‌كننده به 82 كشور كاهش پيدا كرد، اما با توجه به افزايش رشته‌هاي ورزشي به 20 رشته، تعداد شركت‌كنندگان نيز به 6734 ورزشكار افزايش پيدا كرد. در دوره دوم تركيب سه تيم نخست تغيير نكرد. روسيه با 46 طلا اول شد و تيم‌هاي چين و ايتاليا با 29 و 16 طلا دوم و سوم شدند. در دوره‌هاي سوم تا ششم مسابقات به ترتيب شهرهاي كاتانيا ايتاليا، حيدرآباد هند، ريودوژانيرو برزيل و مونگئونگ كره‌جنوبي ميزباني مسابقات را بر عهده گرفتند. در دوره چهارم مسابقات تعداد كشورهاي شركت‌كننده به بيش از 100 كشور افزايش پيدا كرد. به‌طوري كه در دوره ششم 8700 ورزشكار از 110 كشور در 24 رشته با هم به رقابت پرداختند. در دوره‌هاي سوم تا ششم مسابقات نظاميان جهان به ترتيب كشورهاي چين، روسيه، برزيل و روسيه مقام نخست را به دست آوردند. بهترين نتيجه كاروان نظاميان كشورمان نيز در سال 2011 و در برزيل به دست آمد كه با كسب 5 طلا، 3 نقره و 4 برنز در رده يازدهم قرار گرفتيم.

دوره هفتم مسابقات نظاميان جهان با شعار «افتخار نظامي و صلح جهاني» هم‌اكنون در حال برگزاري است. اين رقابت‌ها از تاريخ 18 اكتبر (جمعه) با حضور 9300 ورزشكار از 140 كشور دنيا در شهر ووهان چين در حال پيگيري است. اين دوره هم از نظر تعداد ورزشكار و هم تعداد رشته‌هاي ورزشي ركورددار ادوار مسابقات است. 27 رشته ورزشي در رقابت‌هاي امسال گنجانده شده است. همچنين براي نخستين‌بار در تاريخ مسابقات، امسال دهكده اختصاصي براي ورزشكاران مهيا شده است. كشور چين با كارواني 553 نفره در مسابقات امسال حضور پيدا كرده و ركورد جديدي در اين زمينه رقم زده است.

طبق اعلام امير سيد كمال پيمبري، رييس اداره ورزش‌ و آمادگي جسماني ستاد كل نيروهاي مسلح، كاروان ورزشي ايران در چهار مرحله به دهكده مسابقات اعزام مي‌شوند. كاروان ورزشي ايران در قالب 14 تيم در 14 رشته و با 166 ورزشكار در مسابقات حضور مي‌يابند. رشته‌هاي جهت‌يابي، دو و ميداني، تيراندازي، سه‌گانه و پنج‌گانه، تكواندو، چتربازي، واليبال، دوچرخه‌سواري، تير و كمان، جودو، كشتي، دو ماراتن و نجات غريق رشته‌هايي هستند كه از كشورمان به اين مسابقات اعزام مي‌شوند. طبق اعلام امير پيمبري كاروان ورزشي نظاميان كشورمان در رشته‌هاي نجات غريق، تير و كمان، دوچرخه‌سواري، واليبال، كشتي، دووميداني و تكواندو اميد دستيابي به مقام و رفتن روي سكو را دارد. از بين افراد حاضر در كاروان نظاميان ايران 93 نفر پايور، 21 نفر سرباز وظيفه و 47 نفر از بسيجيان و نيروي انتظامي حضور دارند.

بعد از گذشت سه روز از شروع مسابقات رقابت‌هاي شنا، دوچرخه‌سواري، شمشيربازي، بسكتبال، فوتبال، واليبال و كشتي آغاز به كار كردند. در اين مدت تيم ميزبان با كسب 26 طلا، 9 نقره و 9 برنز عملكردي فوق‌العاده به نمايش گذاشته است. مشخص است كه كشور ميزبان در هفتادمين سالگرد تاسيس جمهوري خلق چين قصد دارد نمايشي عالي از عملكرد نظاميانش به جهان نشان دهد. بعد از چين روسيه با 10 طلا، 10 نقره و 11 برنز در رده دوم قرار دارد و برزيل با 2 طلا و 6 نقره و 8 برنز در رده سوم جاي گرفته است.

كاروان ورزشي ايران تا روز سوم نتوانست به مدالي دست پيدا كند اما عصر ديروز، نماينده وزن 86 كيلوگرم كشتي آزاد كشورمان موفق شد به مدال برنز مسابقات دست پيدا كند. در پايان رقابت‌هاي روز نخست كشتي آزاد احمد بذري نماينده وزن ۸۶ كيلوگرم ايران كه با شكست ۶ بر ۳ مقابل آرتور نايفونوف دارنده مدال برنز جهان از روسيه راهي گروه بازنده‌ها شده بود، در اين مرحله به ترتيب برابر لي سئونگ دانگ از كره جنوبي و احمد آيبويف از فرانسه به برتري رسيد و راهي ديدار رده‌بندي شد. او در رده‌بندي نيز به مصاف آديلت داولومبايف دارنده مدال برنز بازهاي آسيايي از كشور قزاقستان رفت و در پايان با نتيجه ۱۴ بر ۵ به برتري رسيد و به مدال برنز اين رقابت‌ها رسيد. پيش از بذري، مهران شيخي در 65 كيلوگرم از دور رقابت‌ها كنار رفته بود. همچنين در دوچرخه‌سواري نيز ورزشكاران كشورمان بدون كسب مدال رقابت‌ها را به پايان رساندند. در بخش استقامت جاده بهترين عملكرد را بهنام آرين با كسب رتبه 39 به ثبت رساند. در تايم‌تريل نيز تيم ايران شامل آرين و عبادي به ترتيب هشتم و بيست‌وششم شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون