• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4503 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۴ آبان

از توقيف كتاب سيد مهدي شجاعي تا پيشتازي دو حراجي هنري در بازار

درد بي‌خويشتني دريابندري به چاپ سوم رسيد

گروه‌ فرهنگ و ادب

 استقبال از زبان فارسي در بنگلادش

يك استاد زبان و ادبيات فارسي با اشاره به وضعيت زبان و ادبيات فارسي در بنگلادش، از جذب ۱۰۰ دانشجوي جديد در اين زمينه در سال تحصيلي جديد توسط دانشگاه داكا خبر داد. اين استاد زبان فارسي دانشگاه داكا با اعلام اين خبر گفت: پاسداشت زبان و ادب فارسي در شبه قاره هند، به‌ويژه كشور سرسبز و پرآب بنگلادش هر روز پررونق‌تر مي‌شود. اگرچه سال ۱۳۷۳ من براي اولين‌بار به عنوان استاد اعزامي پس از انقلاب اسلامي به دانشگاه داكا در بنگلادش رفتم، در تمام بنگلادش، تنها در دانشگاه داكا سه نفر دانشجو در سال آخر ليسانس درس مي‌خواندند، اما امروز شاهد حضور قريب به هزار نفر دانشجو در دوره‌هاي كارشناسي، كارشناسي ارشد،‌ ام‌فيل (پيش‌دكترا) و دكترا در دانشگاه‌هاي راجشاهي در شهر راجشاهي در شمال بنگلادش، چيتاگنگ در جنوب بنگلادش در كنار خليج بنگال و دانشگاه داكا در پايتخت هستيم.

 

كار بد بعضي‌كارگردان‌ها

يك كارشناس تئاتر با انتقاد از برخي كارگردان‌هايي كه در تئاترهاي كودك و نوجوان ترويج‌دهنده بزه و اعمال ناشايست مي‌شوند، همچنين مي‌گويد: گاهي كارگردان تئاتر كودك و نوجوان عقده و بغض فروخورده‌اش از برخي نابساماني‌ها و بي‌عدالتي‌ها را از طريق تئاتر كودك و نوجوان بازگو مي‌كند كه اين آفت تئاتر كودك و نوجوان است. بيست و ششمين جشنواره بين‌المللي تئاتر كودك و نوجوان كه از ۱۶ تا ۲۱ آبان در همدان برگزار خواهد شد، رويدادي است كه ويژه قشر خاص و حساس جامعه است و بايد در پرداختن به توليدات آن از دقت‌نظر و وسواس بسياري برخوردار بود تا آثار مخرب و آسيب‌زايي بر مخاطب خود نداشته باشد.

 

تجليل از يك فيلم ايراني

منتقد نشريه اسكرين با تمجيد از بازي‌هاي درخشان در فيلم «متري شيش و نيم»، اين فيلم را اثري بسيار تاثيرگذار و درگيركننده توصيف كرد. در بخش‌هايي از اين مطلب كه به قلم «سارا وارد» در نشريه «اسكرين» منتشر شده، آمده است: «متري شيش و نيم» يك تريلر جنايي تاثيرگذار است كه تصويري سياه از تلاش‌هاي قانوني براي مقابله با تجارت مواد مخدر در ايران ارايه مي‌دهد. سعيد روستايي در مقام كارگردان و نويسنده فيلم، بازي موش و گربه‌ پليس با يك سرشاخه شرور مواد مخدر را روايت مي‌كند كه با بازي‌هاي قدرتمند پيمان معادي و نويد محمدزاده همراه است كه پيش‌تر در فيلم «ابد و يك روز» با او همكاري كرده بودند.

 

نبض بازار هنري در دستان دو حراجي

كريستيز و ساتبيز بيش از ۴۰ درصد از سهم كل فروش ۲۹ ميليارد دلاري آثار هنري در حراجي‌هاي سراسر جهان را به خود اختصاص داده‌اند. ارزش بازار جهاني هنر در سال ۲۰۱۸ در حالي به رقم ۶۷.۴ ميليارد دلار رسيد كه امريكا، بريتانيا و چين ۸۴ درصد از اين بازار بزرگ را در اختيار دارند و بيش از نيمي از اين بازار نيز در انحصار امريكاست. كريستيز و ساتبيز هر يك داراي تاريخي غني هستند. ساتبيز در سال ۱۷۴۴ به عنوان يك كتابفروشي در لندن كار خود را آغاز و در سال ۱۹۵۵ پس از ايجاد دفتري در نيويورك خود را به عنوان اولين حراجي بين‌المللي آثار هنري معرفي كرد. ساتبيز همچنين اولين خانه حراج بين‌المللي است كه در كشورهاي هنگ‌كنگ، روسيه، هند و فرانسه فعاليت كرد و هم‌اكنون در ۴۰ كشور جهان دفتر دارد.

 

تجديد انتشار يك كتاب

كتاب «درد بي‌خويشتني» نوشته نجف دريابندري به ‌تازگي توسط نشر نو به چاپ سوم رسيده است. اين كتاب براي اولين‌بار در سال ۶۸ چاپ شده بود و سال ۹۶ چاپ جديد آن ارايه شد. طي روزهاي گذشته هم نسخه‌هاي چاپ سوم چاپ جديد اين‌ اثر به بازار نشر عرضه شده است. كتاب مورد اشاره، دو بخش اصلي دارد كه عبارتند از: «از دكارت تا شلينگ» و «هگل». بخش اول كتاب، ۹ فصل دارد كه به ترتيب عبارتند از: دكارت و اسپينوزا، دانش تجربي، مردم‌شناسي روشن‌انديشان، وضع طبيعي و جامعه مدني، واكنش رمانتيك، آزادي از لحاظ كانت، روسو و روزگار تباه انسان، جهان ذهني فيخته، سقوط روح شلينگ. بخش دوم كتاب هم ۹ فصل دارد كه عناوين‌شان به اين ترتيب است: نوشته‌هاي كلامي هگل، همانستي و ديگرستي، دستگاه هگلي (۱): سفر جسماني روح، دستگاه هگلي (۲): منطق عيني، دستگاه هگلي (۳): پديده‌شناسي روح، خواجه و بنده، آگاهي والا و آگاهي پست، دورنماي تاريخي، كار حقيقي و كار بي‌خويشتن.

 

كتاب شجاعي مجوز نگرفت

سيدمهدي شجاعي در آخرين جلسه دوره اول كوتاه با داستان از توقيف جديدترين كتاب خود در وزارت ارشاد خبر داد. دوازدهمين جلسه و نشست پاياني دوره اول همايش‌هاي ماهانه «كوتاه با داستان» با حضور نويسندگان، علاقه‌مندان به ادبيات و جمعي از مخاطبان در فرهنگسراي انديشه برگزار شد كه در اين جلسه سيدمهدي شجاعي كه ميزباني جلسات «كوتاه با داستان» را نيز برعهده دارد قبل از خواندن داستان خود گفت: حاضران در جلسات كوتاه با داستان به خاطر دارند كه در جلسات متعددي، داستان‌هايي را از مجموعه داستان «از كرامات شيخ» مي‌خواندم. اين داستان‌ها آرام‌آرام زياد شد تا به يك مجموعه رسيد و آن را در اختيار وزارت ارشاد قرار داديم تا مجوز دريافت كند اما مجوز ندادند.

 

ادامه فيلمبرداري «شناي پروانه» در جنوب تهران

فيلمبرداري «شناي پروانه» نخستين فيلم سينمايي محمد كارت به تهيه‌كنندگي رسول صدرعاملي و سرمايه‌گذاري محمدصادق رنجكشان كه از چندي پيش در سكوت خبري آغاز شده بود، همچنان در حال انجام است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون