• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۹ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4503 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۴ آبان

پيدا و پنهان

كاهش چراغ‌خاموش نرخ سود سپرده در برخي بانك‌ها

«تسنيم» با بيان اينكه نرخ سود سپرده در بانك‌هاي دولتي از ۱۸ به ۱۵ درصد كاهش يافته است، گزارش داد: برخي از بانك‌هاي دولتي و خصوصي در حالي نسبت به كاهش نرخ سود سپرده بانكي اقدام كرده‌اند كه پيش از اين سود ۲۰ درصدي به سپرده‌گذاران خود مي‌پرداختند.

نظر زنگنه درباره فروش سهام «آرامكو»

بيژن زنگنه، وزير نفت در پاسخ به اين سوال كه آيا عرضه اوليه سهام آرامكو به معناي پايان ملي شدن (بودن) صنعت نفت در عربستان است؟ گفت: اين، يك موضوع داخلي عربستان است. به نظرم تاثيري بر آن مساله (ملي بودن صنعت نفت) نمي‌گذارد. چون واگذاري ۵ درصد، ١٠ درصد سهام تاثيري ندارد. چون كساني كه سهام را مي‌خرند، اگر بخرند اثري بر مديريت شركت ندارد. او همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا ادامه اين روند ملي شدن صنعت نفت در منطقه خاورميانه را تهديد مي‌كند، افزوده است: ملي شدن خوب بود چون ما را از زير بار اينكه مالكيت مخازن نفت‌مان در دست ديگران باشد و بر منابع نفت مان تسلط داشته باشند، نجات داد. اينكه درآمد خودمان را به هر طريق افزايش دهيم به نظرم مخالفتي با ملي شدن ندارد.

ارتباط رشد اقتصادي و رابطه با دنيا

علي ديني تركماني، ‌عضو هيات علمي موسسه پژوهش‌هاي بازرگاني گفت: در يك دهه از 40 سال، رشد اقتصادي كشور 1.6- درصد بوده است و دو دهه بعدي آن يعني دهه 70 و 80 به طور متوسط ۵ تا ۵ و نيم‌درصد بوده است و در دهه 90 در خوش‌بينانه‌ترين حالت متوسط رشد اقتصادي معادل صفر درصد مي‌شود؛ به اين معنا كه دو دهه از اين چهار دهه از دست رفته است. در امريكاي لاتين، شرق آسيا، بلوك شرق سابق و هرجاي ديگري نيز در دنيا را در نظر بگيريم با چنين عملكرد اقتصادي مواجه نخواهيم شد. او افزوده است: مهم اين است كه روشن شود ساختار قدرت چه ويژگي‌هايي دارد و مي‌تواند اين منابع را به خروجي با بازدهي بالا تبديل كند يا خير؟ آيا مي‌تواند با دنيا تعامل سازنده برقرار كند و از امكاناتي كه اقتصاد جهاني در اختيار اقتصادي مثل اقتصاد كشور ما قرار مي‌دهد، بهره ببرد يا دنيا را عليه خودش بسيج مي‌كند؟

سهام عدالت تا آخر سال آزاد مي‌شود؟

عليرضا صالح، رييس كل سازمان خصوصي‌سازي در مورد آزادسازي سهام عدالت گفت: براي آزادسازي سهام عدالت يك لايحه در مجلس در حال بررسي و تصويب است كه اگر به تصويب نهايي برسد و تبديل به قانون شود، آزادسازي انجام مي‌شود. صالح تاكيد كرد: شيوه و نحوه آزادسازي سهام عدالت را بايد هيات واگذاري تصميم بگيرد. وي افزود: اگر مصوبه مجلس در مورد آزادسازي سهام عدالت زودتر بيايد، نحوه آزادسازي سهام عدالت نيز در هيات واگذاري مشخص مي‌شود و سعي مي‌كنيم تا آخر سال سهام عدالت دست مردم آزادسازي شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون