• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4503 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۴ آبان

اينجا يك باغ معمولي نيست

باغ‌شهر تبريز، پاركي براي «همه»

بهنام عبدالهي

سال ۹۷ با يك خبر سبز از قول شهردار تبريز تمام شد: «مجتمع مسكوني صفاري به يك پارك با معماري سنتي و ايراني تبديل مي‌شود.» حالا نيمه دوم ۹۸ با يك خبر سبزتر آغاز شده است: «پارك باغ‌شهر تبريز افتتاح شد.» شهريار/ بهنام عبداللهي: هر چند در سال‌هاي اخير گوش شهروندان تبريزي به شنيدن خبر افتتاح پارك و فضاي سبز عادت كرده است؛ اما آنچه مسوولان اجرايي پارك «باغ‌شهر تبريز» مي‌گويند و آنچه چشم‌ها روايت مي‌كنند، خبري سبزتر و ماندگارتر است. پارك باغ‌شهر تبريز در خيابان ۲۲بهمن، مابين چهارراه نصف‌راه و چهارراه خطيب واقع شده است. جايي كه به گفته شهروندان «پارك يا فضاي سبز درست و حسابي نداشت.» صرف ايجاد فضاي سبز در اين منطقه، ساكنان را خوشحال كرد اما ويژگي‌هاي خاصي كه در احداث اين پارك مدنظر قرار گرفته، نشان مي‌دهد با يك پارك معمولي با چند اصله درخت و چمن و پياده‌راه مواجه نيستيم.

 

يك اولين ديگر

پارك باغ‌شهر يك «اولين» براي تبريز به شمار مي‌آيد، شايد در طول تاريخ اين شهر هيچ‌گاه شهرداري واحدهاي مسكوني را تملك و به كاربري فضاي سبز تبديل نكرده بود. اما سال گذشته شهرداري تبريز در اقدامي ابتكاري با تملك واحدهاي مسكوني صفاري كه يكي از مجتمع‌هاي مسكوني قديمي تبريز و متعلق به يكي از ارگان‌هاي دولتي بود، تصميم به تبديل آن به يك باغ سنتي ايراني گرفت كه مي‌توان از اين اتفاق سبز به عنوان پلي براي وصال باغ‌شهر گذشته به باغ‌شهر آينده ياد كرد؛ همين موضوع در نامگذاري اين پارك به نام «باغ‌شهر تبريز» بي‌تاثير نبود. طبق اعلام شهرداري منطقه ۶ تبريز، مساحت كل اين پارك ۱.۳هكتار است كه براي تملك آن ۳۴۰ميليارد ريال و براي احداث آن ۲۰ميليارد ريال هزينه شده است.

 

سردربي كه شما را به تاريخ فرا مي‌خواند

سردربي كه عنوان «باغ‌شهر تبريز» را در ورودي پارك به دوش مي‌كشد، شبيه سردرب ورودي‌هاي تاريخي تبريز است و در كنار نرده‌هاي چوبي كه از حريم پارك حفاظت مي‌كند، در همان ابتداي كار ورود شما به ايران قديم را خوش آمد مي‌گويد. ضيافت چشمان شما در باغ‌شهر تبريز با كتيبه نسبتا بزرگ و چوبي «يا مفتح‌الابواب» آغاز مي‌شود كه در همان گام‌هاي اول به چشم مي‌خورد. مفتح‌الابواب يكي از صفات باري تعالي است و معمولا از گذشته‌هاي دور در ورودي اماكن از آن استفاده مي‌شود.

 

اينجا همه ‌چيز تبريزساخت است

او به خبرنگار شهريار توضيح مي‌دهد كه براي حمايت از كارآفرينان بومي، تمام ابزار و مصالح باغ از توليدكنندگان تبريزي خريداري شده است.

بهجتي همچنين مي‌گويد: «معاونت فني و عمراني شهرداري منطقه ۶ بدون هيچ پيمانكار و مشاوري اين باغ را طراحي و اجرا كرده است». شايد همين موضوع باعث كاهش چشمگير هزينه‌هاي احداث شده است.

معاون فني و عمراني شهردار منطقه ۶ مدعي مي‌شود كه اين پارك براي گروه‌هاي خاص جامعه از جمله معلولان و كودكان كاملا مناسب است؛ البته او گفته‌هايش را نشان مي‌دهد.

 

يك پله بدون رمپ پيدا كنيد

هيچ پله‌اي در پارك وجود ندارد كه رمپ نداشته باشد. حتي در ورودي آلاچيق‌ها يا سرويس بهداشتي، براي راحتي عبور و مرور معلولان رمپ تعبيه شده است.

آبخوري‌ها و باكس‌هاي زباله باغ‌شهر تبريز با تمام امكانات عمومي كه در پارك‌هاي ديگر ديده‌ايد، متفاوت است. هم آبخوري‌ها و هم باكس‌هاي زباله در دو سايز نصب شده‌اند، سايز مرتفع براي افراد عادي جامعه و سايز كم ارتفاع براي كودكان و معلولان.

 

مناسب براي معلولان، حتي بدون همراه!

فرد معلول كه براي تردد از ويلچر بهره مي‌گيرد، به راحتي و به تنهايي مي‌تواند از باغ‌شهر تبريز لذت ببرد. البته مسوولان باغ قول مي‌دهند كه در هنگام ترك باغ، او تنها نباشد. چينش صندلي‌هاي باغ چه در آلاچيق‌ها و چه در مسير پياده‌راه به گونه‌اي است كه يك جاي خالي براي ويلچر در نظر گرفته شده كه هم‌سطح و همتراز با ساير صندلي‌هاست. همچنين تعداد صندلي‌ها و نيمكت‌ها متناسب با تعداد اعضاي خانواده است؛ يعني خانواده‌هاي دونفره از آلاچيق‌هاي دونفره، خانواده‌هاي سه نفره از آلاچيق‌هاي سه نفره و... مي‌توانند استفاده كنند.

گامي سبز براي تبديل تبريز

به شهر دوستدار كودك

باغ‌شهر تبريز قدم‌هاي اول را براي تبديل تبريز به «شهر دوستدار كودك» برداشته است. علاوه بر اينكه در تاسيسات و زيرساخت‌هاي پارك كودكان جايگاهي ويژه دارد، زمين بازي كاملا استانداردي براي آنها در نظر گرفته شده كه در عين حفظ كردن تم باغ، محيطي متفاوت و جذاب براي بازي كودكان فراهم كرده است. يكي از ديوارهاي باغ هم به اكران نقاشي‌هاي كودكان اختصاص دارد.

 

اهالي سنگ تمام گذاشتند

معاون عمراني شهردار منطقه ۶ تكميل پارك باغ‌شهر در حدود ۶ماه را نتيجه كار تيمي نيروهاي شهرداري تبريز مي‌داند كه هر روز از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ شب مشغول فعاليت بودند. البته او از اهالي منطقه هم قدرداني مي كند كه در همكاري با شهرداري «سنگ تمام گذاشتند».

 

انتظار نداشتم به اين زودي تكميل شود

هنگام ترك باغ مرد مسني كه در مدت چندساعته حضور ما در باغ به گردش مشغول بود، توجه‌مان را جلب كرد. مي‌گويد اسمش دكتر بهادري است و حدود نيم قرن از عمر خود را در امريكا به طبابت پرداخته است. به گفته مسوولان باغ، او در مدت اخير هر روز اينجا مي‌آيد و در جريان روند پيشرفت پارك قرار مي‌گيرد. آقاي بهادري مي‌گويد: امسال كه به تبريز آمدم، گفتند در اين منطقه پاركي احداث مي‌كنند و اين خبر به جهت كمبود فضاي سبز و فضاي تفريحي در محدوده، من را خوشحال كرد. او در گفت‌وگو با خبرنگار شهريار توضيح مي‌دهد: «تصور مي‌كردم تكميل اين پارك سال‌ها به طول بينجامد، اما حالا در حدود ۶ماه افتتاح شد. اين موضوع واقعا براي من تعجب‌آور است.» او از مدرن بودن و تلاش بي‌وقفه مهندسان جوان براي احداث اين پارك قدرداني مي‌كند و مي‌گويد كه بعد از برگزاري مراسم افتتاح باغ‌شهر تبريز، مثل هر سال براي كار خود ايران را ترك خواهد كرد. حالا علاوه بر او، كل تبريز در انتظار يك اتفاق سبز بودند كه عصر روز جمعه به وقوع پيوست. همه اميدوارند اين، يك آغاز براي بازگشت به باغ‌شهر تبريز باشد.

 

شهردار تبريز:

حتي يك متر از باغات تبريز تغيير كاربري داده نشده است/ سال ۹۹، سال انقلاب فضاي سبز

شهردار تبريز گفت: از طرفي حضور يك استاندار شهرساز در استان ما و از طرفي ديگر علاقه شخصي بنده به توسعه فضاي سبز باعث شده با وجود اوضاع اقتصادي حاكم تا به امروز حتي يك متر از باغات تبريز به مجتمع مسكوني يا تجاري تبديل نشود. به گزارش شهريار، ايرج شهين‌باهر عصر روز گذشته در افتتاحيه «باغ‌شهر تبريز» با قدرداني از تمام كساني كه در احداث اين پارك نقش ايفا كردند، گفت: مسيرگشايي و توسعه فضاي سبز يكي از اولويت‌هاي مهم شهرداري تبريز در سال‌هاي اخير است. او با اشاره به كمبود فضاي سبز در تبريز تصريح كرد: متاسفانه در ساليان گذشته تبديل باغات و فضاهاي سبز به مجتمع‌هاي مسكوني و تجاري براي افزايش درآمدهاي شهرداري، خسارت‌هاي جبران‌ناپذيري به فضاي سبز اين شهر وارد كرده و باغ‌شهر را از بين برده است.

 

وظيفه شهرداري ايجاد رفاه است

نه افزايش درآمد

ايرج شهين‌باهر اعلام كرد: وظيفه دستگاه‌هايي مثل شهرداري، ايجاد رفاه و آسايش براي مردم است، نه افزايش درآمد و صرف آن در موضوعاتي كه هيچ سودي براي شهروندان ندارد. او مبارزه با فساد را يكي از اولويت‌هاي دوره مديريتي خود خواند و گفت: در وضعيت اقتصادي فعلي، نه‌تنها درآمد شهرداري تبريز كاهش نيافته، بلكه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۳۰درصد افزايش داشته است.

 

كاهش هزينه‌هاي جاري شهرداري تبريز نسبت به سال گذشته

شهردار تبريز اضافه كرد: همچنين هزينه‌هاي جاري شهرداري تبريز در ۶ماهه ابتدايي سال جاري نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۱۸درصد كاهش يافته است.

 

‌تغيير كاربري مسكوني به فضاي سبز، مهم‌ترين ويژگي «باغ‌شهر تبريز»

او با تاكيد بر اينكه نبايد به بهانه افزايش درآمدهاي شهرداري ريه و تنفس‌گاه شهر را از بين ببريم، افزود: مهم‌ترين ويژگي پروژه «باغ‌شهر تبريز» تبديل كاربري مسكوني به فضاي سبز است كه براي اولين بار اتفاق افتاده است. او باغ‌شهر تبريز را بيست و دومين پارك محله‌اي احداث شده در دوسال گذشته عنوان كرد و گفت: ۱۵پارك محله‌اي نيز تا پايان سال جاري در تبريز احداث و تقديم شهروندان مي‌شود.

 

پارك بزرگ، آرزوي ديرين مردم تبريز
در آستانه تحقق

شهين‌باهر در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود اعلام كرد: پارك بزرگ تبريز كه يكي از آرزوهاي ديرين مردم شهر تبريز است به زودي با همكاري قرارگاه خاتم‌الانبيا كلنگ‌زني و عمليات اجرايي آن آغاز مي‌شود.

او از مردم تبريز خواست كه در حفظ باغات و فضاي سبز ياريگر مجموعه مديريت شهري باشند و افزود: سال ۹۹، سال انقلاب فضاي سبز تبريز خواهد بود. به گفته شهردار تبريز، كاهش ترافيك يكي از اصلي‌ترين اهداف مجموعه مديريت شهري از احداث پارك‌هاي محله‌اي است.


«خشت طلايي» در دستان شهردار تبريز

شهرداري تبريز در بخش معماري و شهرسازي حايز دريافت جايزه جهاني خشت طلايي شد. در مراسمي كه به مناسبت روز جهاني شهرها در سالن همايش‌هاي بين‌المللي برج ميلاد تهران برگزار شد، طرح ارايه شده از طرف معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تبريز با عنوان «حيات مدني در حياط شهري» در ميان بيش از ۵۰۰ طرح ارايه شده از شهرهاي جهان، حايز دريافت جايزه جهاني شد. در اين دوره جايزه خشت طلايي، براي اولين بار بيش از ۳۰۰ پروژه از كشورهاي خارجي و ۲۰۰ پروژه از شهرهاي كشورمان ارسال شده بود. اين مراسم همزمان با نشست كميته شهرهاي هوشمند و پويايي شهري سازمان UCLG-MEWA (سازمان شهرهاي متحد و حكومت‌هاي محلي شهرهاي خاورميانه و آسياي غربي) و با حضور معاون وزير كشور، سخنگوي وزارت امور خارجه، رييس و اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران، شهردار تهران، نماينده برنامه اسكان بشر ملل متحد در ايران و رييس انجمن جهاني برنامه‌ريزي شهري و منطقه‌اي برگزار شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون