• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4504 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۶ آبان

وقتي آمد آمد، وقتي بود بود و وقتي رفت بود

نهال حق‌دوست

كتاب كاتالوگ «چند روزي در ميان» به ياد عباس كيارستمي به كوشش پرهام ديده‌ور با متن‌هايي از آيدين آغداشلو، پرهام ديده‌ور و ترجمه حميد خداپناهي در مركز نبشي به تاريخ خردادماه 1398 با قيمت 125 هزار تومان و در 168 صفحه چاپ و منتشر شد. اين پروژه با همكاري مركز نبشي، بنياد كيارستمي، استوديو طبل، گالري آرتا و شركت بيمه سامان به انجام رسيده است.

در اين كتاب 79 عكس سياه و سفيد از 79 هنرمند ايراني به تصوير كشيده شده‌اند. اين هنرمندان عبارتند از: صابر ابر، فيروزه اطهاري، مجيد برزگر، حميد جاني‌پور، بهمن جلالي، ابراهيم حقيقي، پرهام ديده‌ور، روزبه روزبهاني، علي شكري، كامران شيردل، بهنام صديقي، تهمينه شرافت، محمود و كوهيار كلاري، عليرضا فاني، رضا كيانيان، كاوه و هنگامه گلستان، كيارنگ علايي، تهمينه منزوي، محمدرضا نوربخش و ...

در بيانيه نمايشگاه چند روزي در ميان به قلم پرهام ديده‌ور آمده است:

نگاهش چون پنجره‌اي كه رو به باغ گشوده مي‌شود، به زندگي پيوند خورد. وقتي آمد باغ تابستانه بود. وقتي بود، چون عارفي كه هنرمندانه رويدادهاي ساده را تعبير مي‌كند، به روايتي بي‌تكرار از زندگي دست يافت و وقتي رفت باغ همچنان غرق تابستان بود و اما پنجره ديگر خيال بسته شدن نداشت.

عباس كيارستمي هويتي دوباره بخشيد به ناديده‌هاي ناب از قلم افتاده؛ به راه‌هاي بي‌مقصد و عاشقانه‌هاي در پس عاشقانه‌ها و روايتي از نو رقم زد، بر قصه‌هاي تمام و ناتمام و به ايهام هنر آغشته كه گاه در پشت درهاي بسته فراموش مي‌شوند؛ چون سايه درختي كه روي برف به چرخش زمين محو مي‌شود و برفي كه به گرماي خورشيد ذوب.

او به ترجمان يگانه‌ هنرمند از زندگي و بازتاب آن در ثبت اثر باور داشت. باور داشت كه اساس كار در تفاوت‌هاست و وحدت نگرش، امري است ملال‌آور. او ما را در اين فاصله ميان سياه و سپيد، به درنگي، دگربار بر هرآنچه هست دعوت مي‌كرد. به ديدن و درك و دريافت قصه‌هاي مستتر در لايه‌هاي پنهان اين پهنه خاكستري.

در هفتادونهمين سالگرد زادروز عباس كيارستمي، «چند روزي در ميان» شايد بهانه‌اي است تا در مقام پاسداشت و احترام، هفتاد و نه هنرمند، هر يك به بيان و نگاه خويش، روايتي از زندگي را ثبت و در ميان قاب‌هايي يكسان به او تقديم كنند. به او كه وقتي آمد آمد، وقتي بود بود، و وقتي رفت بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون