• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4504 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۶ آبان

توضيحات وزير درباره صيد ماهي در درياي عمان از سوي چيني‌‌ها

وزير جهاد كشاورزي روز سه شنبه در مجلس درباره علت اعطاي مجوز صيد صنعتي به كشتي‌هاي با مالكيت چين در آب‌هاي خليج فارس و درياي عمان، گفت: «آنچه در مورد صيد كشتي‌هاي چيني مطرح مي‌شود، كشتي‌هاي مخصوصي است كه براي صيد فانو‌س‌ ماهي در نظر گرفته شده است، البته در خليج فارس مجوزي براي صيد فانوس‌ ماهي داده نشده و اين مجوز براي درياي عمان است و اين ماهي در وسط آب دريا قرار دارد و كشتي و صيد مخصوص براي آن لازم است.»

محمود حجتي با بيان اينكه 120 كشتي براي اين صيد مجوز گرفته‌اند، گفت: «قرار بود كشتي‌هايي مجوز صيد بگيرند كه پرچم ايران داشته باشند، در اين فرآيند مشخص شد كه حدود 10 الي 15 كشتي با مالكيت چيني اما با پرچم ايران مجوز صيد گرفته‌اند كه با پيگيري‌هاي انجام شده اين مجوزها لغو شدند. در كارگروهي كه تشكيل شده مشخص شد كشتي‌ها يا بايد مالكيت ايراني داشته باشند يا اجاره به شرط تمليك باشند كه اين موضوع در مورد كشتي‌ها مشخص شد و برخي مجوزهاي داده شده لغو شد. در حال حاضر حدود 90 كشور در درياي عمان مجوز صيد و مالكيت ايراني دارند. البته صيد فانوس ماهي به تخصص نياز دارد كه در گذشته حدود 500 نفر از افراد خارجي به عنوان خدمه كشتي‌ها حضور داشتند كه الان به 100 نفر تقليل يافته‌اند.»

وزير جهاد كشاورزي ادامه داد: «در رسانه‌ها و مطبوعات موضوع صيد از كف رودخانه توسط كشتي‌هاي چيني بيان مي‌شود كه اين درست نيست چرا كه اين ماهي عمدتا در ميان دريا يافت مي‌شوند و صيد آن به صورت ترال است و امكان صيد كف دريا نيست. طبق قراردادها عمده ماهي كه صيد مي‌شود هم از لحاظ كنترل، هم نوع صيد و هم فاصله از ساحل كه به صيادان آسيب نرسد، ملاحظه شده است و 80 درصد صيد اين كشتي‌ها صيد فانوس ماهي است و 20 درصد آن صيد ضمني بوده كه طبيعي است. نيروي انتظامي و سازمان بنادر هم فاصله كشتي‌ها از ساحل و بقيه موارد را كنترل مي‌كنند و حدود 12 كشتي متخلف هم شناسايي شده‌اند و مجوز آنها لغو شده است.ما با رعايت همه ملاحظات گفتيم اگر دو ميليون و 300 هزار تن ظرفيت برداشت در درياي عمان وجود دارد، تا 300 هزار تن اجازه برداشت وجود دارد و سازمان محيط زيست هم به ما اجازه برداشت 400 هزار تني داده و ما هم در چارچوب ظرفيت‌ها عمل مي‌كنيم و البته فعلا حدود 30 هزار تن صيد شده و تا عدد مجوز هم هنوز فاصله داريم. هر وقت به آن كرانه‌ها رسيديم، آن موقع نگراني نمايندگان درست و صحيح است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون